نسخه چاپی

جوانان روسیه، صید فیس‌بوك و توئیتر شدند

عکس خبري -جوانان روسيه، صيد فيس‌بوک و توئيتر شدند


حیدر جمال، رییس کمیته اسلامی روسیه در گفتگو با جوان آنلاین در پاسخ به این سئوال که نگاه روسیه به "بیداری اسلامی" چیست و آیا روسیه این تحولات را "تهدید" تلقی می کند یا "فرصت" گفت که در روسیه اکثر تحلیلگران ترجیح می دهند فکر کنند این بیداری اسلامی که غربی ها آن را "بهار عربی" می نامند و حالت کوتاه مدت و گذرا دارد، یک کالای مستقل محسوب نمی شود یعنی ریشه در جنبش تاریخی این کشورها ندارد بلکه از طرف کشورهای خارجی طراحی و سناریوریزی شده است. در تمامی کشورهای اسلامی نیز عکس العمل ها نسبت به این تحولات یک عکس العمل مشخص نبوده است.

وی افزود: عکس العمل برخی کشورها پرشور و شوق تر بود. برخی هم محافظه کارانه عمل کردند. اما عملا تمامی طبقات سیاسی تحلیلگران به دو دسته تقسیم می شوند؛ یک گروه نسبتا بزرگ می گفتند که بدون شک و تردید این تحولات تاثیر خارجی بر این عوامل بوده اما نباید عوامل درونی را نیز فراموش کنیم.

جمال خاطرنشان کرد که قسمت اعظمی از تحلیلگران که شامل وطن پرستان ضدآمریکایی و لیبرال های غرب گرا می شوند، می گفتند شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و تویتر توانستند عقاید جوانان را در دست بگیرند و این گونه جوانان صیدی در دست مدیران فناوری شدند.

وی ادامه داد: این مسئله در روسیه پیچیده و مشکل تر شد زیرا در روسیه هم حوادثی نظیر حوادث کشورهای عربی اتفاق افتاد اما حرارتش کمتر بود. بسیاری از مقامات سیاسی از این مسئله عصبانی و بسیاری هم خوشحال شدند. پوتین به افرادی که در خیابان ها بودند، لقب "موش خرماهای خیابانی" داده بود که تویتر آنها را بیرون ریخته و این حوادث هم سفارشی و مصنوعی هستند.

۱۳۹۱/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...