نسخه چاپی

نارضایتی افغان ها از رای دادگاه درباره نظامی آمریكایی قاتل 17 افغان

پایگاه اینترنتی آنتی وار درگزارشی با عنوان quotation mark نارضایتی شهروندان افغان از حكم صادر شده برای نظامی قاتل آمریكایی quotation mark نوشت:

به گزارش نما به نفل از واحد مرکزی خبر اعلام کرد :در پی صدور حکم دادگاه یک نظامی آمریکایی که سال گذشته چندین نفر از شهروندان افغان را به رگبار بسته بود، هفت هزار نفر از روستائیان افغان ضمن اعتراض به صدور چنین حکمی نارضایتی خود را از تصمیم مقامات قضائی آمریکا اعلام کردند.
رابرت بیلز، گروهبان 40 ساله ارتش آمریکا، که سال گذشته پس از شلیک گلوله به سوی شماری از روستائیان افغان هفده نفر از جمله چند کودک و زن را کشت، جمعه گذشته از سوی مقامات قضائی آمریکا به حبس ابد بدون امکان آزادی، محکوم شد. چنین حکمی سخت ترین حبس ممکن توصیف شده است. بازماندگان قربانیان افغان از صدور چنین حکمی تقدیر کردند با این وجود آنان معتقدند بیلز در نهایت زنده خواهد ماند و از این موضوع به شدت ناراضی هستند.
حاجی محمد وزیر، که 11 نفر از اعضای خانواده خود را در حادثه قتل عام روستائیان توسط بیلز از دست داده است خواستار اجرای عدالت و اعدام این قاتل آمریکایی است.
بیلز با اعتراف به جرم خود دردادگاه تلاش کرد از مجازات اعدام رهایی یابد.
مقامات قضائی پس از بررسی پرونده بیلز ناگزیر شدند دوحکم حبس بدون امکان آزادی یا حبس با امکان آزادی پس از بیست سال را برای وی صادر کنند.
شش نفر از مقامات قضائی آمریکا پس از نشست مشورتی که حدود دو ساعت کشید این رای را صادر کردند. این نظامی آمریکایی هیچگونه واکنشی به تصمیم دادگاه نشان نداده است.
مادر بیلز که در صندلی جلوی دادگاه نشسته بود پس از شیندن حکم نهایی دادگاه شروع به گریه کرد.
روستائیان افغان که شماری از آنان اقوام و اعضای خانواده خود را در این حادثه تروریستی از دست داده بودند در حالیکه لباس سنتی افغانی بر تن داشتند در صحن دادگاه حضور داشتند. هنگامیکه هیئت منصفه حکم را اعلام کرد مترجم آنان ابراز خوشحالی کرد.
اما حاجی محمد نعیم، از شهروندان افغان که در حادثه تیراندازی بیلز زخمی شده و گلوله به گردنش اصابت کرده است، ضمن ابراز نارضایتی گفت دست کم مادر بیلز می تواند به زندان برود و فرزند خود را ببیند اما ما چگونه می توانیم بستگان از دست رفته خود را دوباره ببینیم در حالیکه آنان در زیر خاک مدفون شده اند ؟
روند دادگاه و نتایج نهایی که منجر به صدور حکم حبس ابد برای این قاتل آمریکایی شد در حقیقت دور از انتظار بود زیرا حتی وکلای رابرت هم تصور نمی کردند حکم حبس ابد برای وی صادر شود.
مقامات قضایی به روستائیان اجازه دادند مستقیما در زندان با بیلز روبرو شوند. نعیم اولین کسی بود که با استفاده از چنین فرصتی در جایگاه شهود در حالیکه چگونگی درد و مجروحیت خود را توضیح می داد وی را quotation mark حرامزاده quotation mark خطاب کرد.این در حالی است که شمار دیگری از روستائیان افغان چنین فرصتی را نداشتند تا حرفهای خود را از جایگاه شهود مطرح کنند.
پس از اعلام حکم حبس ابد، بازماندگان قربانیان با رسانه ها و خبرنگاران گفتگو کردند.یکی از مهمترین پرسش های بازماندگان افغان این بود که اگر کسی به خانه آمریکایی ها حمله کند و اعضای خانواده آنان را به رگبار ببندد چه خواهد شد؟
صدیق الله 13 ساله فرزند نعیم که پدر خود را از دست داده است با برادر خود در آنجا حضور داشت.صدیق الله پای خود را که زخمی شده بود به خبرنگاران نشان داد. شهروندان افغان ضمن انتقاد از دخالت آمریکا در کشورشان گفتند نیروهای نظامی آمریکا به بهانه ساختن افغانستان وارد این کشور شدند اما کاری نکردند.
بیلز بدون اشاره به ارائه دلیل و انگیزه حمل اسلحه 9 میلیمتری و تفنگ ام.4 و همچنین ترک محل خدمت خود فقط به عذرخواهی از وقوع چنین حادثه ای بسنده و اقدام خود را quotation mark ناشی از ترس و بزدلی quotation mark توصیف کرد. وی همچنین ضمن ابراز تاسف شدید از قربانیان این حادثه گفت quotation mark عمق فاجعه را نمی توانم درک کنم به ویژه زمانی که به فرزندان خودم نگاه می کنم. quotation mark
وی ابراز امیدواری کرد حرفهایش برای روستائیان در دادگاه ترجمه شود.ملا باران یکی دیگر ازروستائیان افغان عذرخواهی این نظامی آمریکایی را quotation mark فریب quotation mark خواند.
اما اسکانلان، وکیل نظامی بیلز با توجه به سوابق خوب نظامی موکل خود از هیئت منصفه خواستار کاهش حکم برای وی شد. اسکانلان نامه ای که بیلز ده هفته پیش از وقوع این حادثه تروریستی برای دو فرزند خود ارسال کرده بود را این گونه قرائت کرد:« کودکان افغان بسیار به شما شبیه هستند.آنها دوست دارند شکلات بخورند و فوتبال بازی کنند. کودکان افغان مرا به خوبی می شناسند چون من برای آنها با سنگ تردستی و شعبده بازی می کنم.»
وکیل این نظامی گفت این نامه نمی تواند نوشته یک قاتل بی احساس باشد.
بیلز که در اوهایو متولد شده و در منطقه لیک تپس واشنگتن اقامت داشت به دلیل فشارهای روحی و روانی ناشی از مشکلات مالی و نظامی حتی قادر به پرداخت اجازه خانه خود نبود. از سوی دیگر عدم دریافت افزایش حقوق و تامین هزینه های زندگی همسرش سبب نگرانی وی شده بود. به گفته یکی از وکلای گروهبان بیلز،‌ وی از اینکه دیگران شایستگی های وی را درک نمی کنند رنج می برد.

۱۳۹۲/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...