نسخه چاپی

زارع در نطق ميان‌دستور:

عملكرد ضعیف اقتصاد كشور نهادی و ساختاری است

سخنگوی كمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ریشه اصلی عملكرد ضعیف اقتصاد كشور عوامل نهادی، ساختاری و یا همان عوامل بنیادی است.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران رحيم زارع نماينده مردم آباده، بوانات و خرم‌بيد در مجلس در نطق ميان‌دستور خود در جلسه علني امروز(يکشنبه) ضمن تبريك فرا رسيدن هفته دولت و همچنين بازگشت آزادگان سرافراز به كشور و با گرامي‌داشت ياد شهيدان رجايي و باهنر گفت: رئيس‌جمهور محترم! استحضار داريد گراني، تورم و بيكاري طي چند سال اخير فشار زيادي به مردم وارد نموده است، اما از طرف ديگر آن قدر مردم نجيب و ولايت مدار اسلامي به اين نظام الهي وفادارند كه اين فشارهاي اقتصادي را ناديده مي‌گيرند.

وي در ادامه افزود: انتظار نيست 100 روزه وضعيت اقتصادي بهبود يابد چون شرايط اقتصادي تابعي از عوامل مختلف داخلي و خارجي است كه برخي از اين عوامل در اختيار ما نيست اما توقع اين است كه وضعيت كشور شفاف به مردم ارائه شود و انتظارات بيش از حد بالا نرود.

زارع تصريح كرد: اما در 100 روز مي‌توان يك مطالعه جدي و آسيب‌شناسي مطلوب انجام داد تا نقشه راهي براي مقابله با اين فشارها باشد.

سخنگوي كميسيون اقتصادي در ادامه اظهار داشت: آقاي رئيس‌جمهور! وضعت اقتصاد كلان كشور با منابع صرف شده متناسب نيست، در واقع عملكرد اقتصاد كلان كشور در قياس با منابعي كه استفاده شده به ويژه منابع ارزي شكاف قابل توجهي با وضعيت مطلوب دارد.

وي تصريح كرد: عوامل مختلفي همچون عوامل سياسي، اجتماعي، اقتصادي و شرايط بين‌الملل در عملكرد نامتناسب اقتصاد كلان كشور دخيل است، اگر چه اقدامات اصلاحي دولت‌هاي گذشته بيشتر بر عوامل فني و اجرايي متمركز بوده ولي ريشه‌هاي اصلي عملكرد ضعيف اقتصاد كشور عوامل نهادي، ساختاري و يا عوامل بنيادي است، اين كاستي رويكردي، در برخورد با مشكلات موجب شده است كه تلاش‌هاي دلسوزانه و پيگيري براي بهبود عملكرد اقتصاد كشور چندان اثربخش نباشد.

زارع ادامه داد: در اين راستا انتظار مي‌رود كه به مسائل ساختاري و نهادي كه همان مسائل بنيادي اقتصاد كلان كشور است توجه جدي شود.

سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس اظهار داشت: رئيس‌جمهور محترم! عشاير با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي‌كنند از دولت تدبير و اميد تقاضا دارم مسائل عشاير همچون ابلاغ اعتبارات طرح‌هاي اسكان عشاير كه از سال 1315 شروع شده است، تامين علوفه دام،‌ وسايل بهداشت و درمان، آبرساني و همچنين حمايت از صنايع دستي عشاير و صنايع تبديلي اهتمام ويژه ورزيده چرا كه عشاير يك درصد از جمعيت كشور را دارند و حدود 33 درصد از پروتئين كشور را تامين مي‌كنند.

وي تصريح كرد: در سال "حماسه سياسي و حماسه اقتصادي" در راستاي كاهش وابستگي‌هاي كشور به واردات شايسته است حمايت ويژه‌اي از اين قشر زحمتكش و كم‌ادعا کنيم.

زارع در پايان خطاب به رئيس‌جمهور اظهار داشت: رئيس‌جمهور محترم! كشاورزان که در فصل توليد محصولات تابستاني و صيفي‌جات هستند و با كمبود انواع كودهاي شميايي روبه رو هستند، افزايش قيمت كودهاي شميايي و همچنين تعيين تكليف چاه‌هاي بدون مجوز و سند زمين‌هاي كشاورزي روستاييان و عشاير اقدام لازم به عمل آيد.

۱۳۹۲/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...