نسخه چاپی

تحلیل قندیل از مسببان اقدامات تروریستی، ساختارشناسی شبكه تروریسم‌پرور بندر در لبنان

عکس خبري - تحليل قنديل از مسببان اقدامات تروريستي، ساختارشناسي شبکه تروريسم‌پرور بندر در لبنان

خبرگزاری تسنیم: گروهك‌های تكفیری لبنانی، سوری، سعودی و فلسطینی در لبنان در بستر تروریسم‌پروری شبكه‌ای گسترده فعالیت می‌كند كه پوشش سیاسی، تبلیغاتی و مالی اقدامات آنها را فراهم می‌كند.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، غالب قندیل تحلیلگرمسایل راهبردی منطقه‌ در مقاله ای در مورد فعالیت‌های تروریستی بندر بن سلطان رئیس سازمان جاسوسی عربستان سعودی در لبنان نوشت که طرح های انفجاری بندر در لبنان مشخص است و گروه‌های مسلحی که فرمانده ارتش و وزیر دفاع از آن صحبت می کنند، ‌اهداف مشخصی دارند، جان قهوه چی فرمانده ارتش از گروه‌هایی سخن گفت که به دنبال ایجاد انفجار در تمامی مناطق لبنان هستند. آنچه در طرابلس پایتخت شمالی لبنان روی داد، نشان دهنده ماهیت فعالیت‌های شبکه پیچ در پیچ سیاسی و تبلیغاتی بندر بن سلطان و تصمیم آنها برای غرق کردن کشور در فتنه درگیریهای مذهبی است.

نسبت بالایی از واکنش‌هایی که در پی انفجارهای تروریستی طرابلس از سوی شخصیت‌های مختلف مطرح شد، نسبت به خطر فتنه در لبنان هشدار دادند، بیشتر سیاستمداران لبنانی تاثیر گذار در دو جریان 8 و 14 مارس پشتیبانی ارتش و دولت در پیگرد تروریست‌ها و انهدام شبکه های عامل انفجارهای خونین را مورد تاکید قرار داده و مواضع و اهداف این شبکه‌ها را هدف قرار دادن لبنانی ها و به کارگیری آنها در عملیات تحریک مذهبی دانسته و تاکید کردند که این اقدامات بعد از شکست در توطئه فتنه ای بود که برای سال 2011 آماده شده بود، اما بیداری و هوشیاری ملی و سیاسی بویژه از دو جریان شیعه و سنی در این کشور مانع از آن شد.

قندیل در ادامه تصریح کرد که تحقیقات امنیتی که تاکنون انجام شد، ‌نشان می‌دهد که گروه‌هایی برای پرتاب موشک و بمب گذاری‌ها و ارسال خودروهای بمب گذاری شده به شهرهای مختلف لبنان فعالیت می کنند که متعلق به مجموعه های تکفیری و افراط گرای خلیجی هستند و از سوی کشورهای خلیجی تامین مالی می‌شوند، این گروه‌ها از حمایت سیاسی و امنیتی جریان المستقبل نیز برخوردار هستند و علاوه بر لبنانی‌ها در میان آنها اشخاص سعودی، سوری، فلسطینی نیز حضور دارند.

گزارش های مطبوعاتی تاکید دارند که این گروه‌ها به دنبال آتش زدن کشورهستند و ادامه سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌های آنها هزینه های زیادی را برای لبنانی‌ها خواهد داشت، ‌به همین علت از جریان المستقبل خواسته می‌شود که از سرپوش گذاشتن و حمایت تمامی عاملان فتنه و دست اندر کاران این طرح جهنمی برای کشور دست بردارد.

قندیل در ادامه تصریح کرد که وقوع دو انفجار در طرابلس نشان دهنده وجود یک شبکه وابسته به بندر بن سلطان است که تحرکات این شبکه فعالیت تروریست‌ها را تکمیل می‌کند، در این شبکه نمایندگان پارلمانی مانند خالد ضاهر و معین المرعبی و مشایخ تکفیری مانند البارودی و عمر فستق نیز هستند و برخی بنگاه‌های تبلیغاتی نیز برای آنها کار می‌کنند که همواره به دنبال تحریک مذهبی بوده و احکام واتهاماتی را منتشر می کنند تا بتوانند در لبنان حمام خون به راه اندازند.

تریبون‌های افراط‌گرایان نیز که برای این منظور در نظر گرفته شده، کاملا مشخص است و این روند را تکمیل می‌کند و همواره در راستای تکمیل کردن اهداف عوامل انفجاری به دنبال افزایش تحریک و توطئه است و احترامی برای شهدا و زخمی‌های این انفجارها قائل نیست.

چالشی که این روزها لبنانی‌ها با آن مواجه هستند، ‌این است که باید از مسیر دولت با آن مواجه شوند و به قانون شکنی‌ها و هرج و مرج سیاسی و تبلیغاتی در این کشور پایان دهند، آنها باید شبکه بندر را به علت جرم های مشهودی که در این کشور انجام می دهد؛ توقیف کنند و مانع از ناامنی‌هایی شوند که سرنوشت این کشور را تهدید می‌کند. همچنین در این شرایط نباید ارتش را که در کنار مقاومت قرار دارد، تنها گذاشت، این همان کاری است که برخی عقلای لبنانی در شرایط کنونی در موضع‌گیری‌های خود انجام می‌دهند.


۱۳۹۲/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...