نسخه چاپی

القا جنگ شیعه و سنی در منطقه

پایگاه اینترنتی المونیتور 24 آگوست 2013 (2 شهریور) در مقاله‌ای به تنش‌های منطقه‌ای شیعه و سنی پرداخت

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی المونیتور 24 آگوست 2013 (2 شهریور) در مقاله‌ای به تنش‌های منطقه‌ای شیعه و سنی پرداخت و نوشت: انفجار در حومه‌های جنوبی بیروت در یک هفته گذشته بیش از پیش گستره شبح جنگ داخلی را به لبنان کشاند. همچنین این موضوع توازن قدرت جدیدی که مدیترانه عربی را مدیریت می‌کند، روشن کرد و اثبات کرد که کشمکش اصلی که سراسر منطقه را فراگرفته، ماهیتش کشمکش شیعه و سنی است. این حادثه نشان داد که مفهوم واقعی دولت به عنوان تأمین‌کننده و مسئول امنیت و ثبات از بین رفته است. ساختار اجتماعی که بر اساس آن، دولت شکل گرفته، از بین رفته است. این وضعیت، نتیجه اختلاف‌های شدید در لایه‌های اجتماعی لبنان و یارگیری‌های بازیگران منطقه‌ای در جامعه لبنان است.

در ادامه مقاله آمده است: جنگ سوریه دیگر تنها جنگی سوری نیست. گستره جنگ فراتر از مدیترانه رفته و به جنگی فرقه‌ای تبدیل شده که آتش آن به لبنان و عراق نیز کشیده شده است. این جنگ ممکن است به سایر مناطق عربی و غیرعربی نیز کشیده شود که این مسئله، ضرورت مهار آن با راه‌حلی جامع را روشن می‌سازد به‌طوری‌که نتیجه آن، منطبق با خواست و حقوق اساسی مردم سوریه باشد. پس از تحولات و بی‌ثباتی‌های لبنان و عراق که با ظهور پدیده تکفیری‌ها همراه بود، حال بحران سوریه به‌ویژه نسل‌کشی و پاکسازی قومی با استفاده از تسلیحات شیمیایی، منطقه را وارد مرحله تازه‌ای کرده است. زبان منطق کنار رفته و تنش‌های فرقه‌ای جایگزین آن شده است. قابل‌توجه اینکه گروهی که مسئولیت انفجارهای لبنان را پذیرفته، خود را گردان عایشه نامیده است. این نام، فرقه‌گرایی سنی و ضدشیعه را نشان می‌دهد و اثبات می‌کند که کشمکش جاری در منطقه به‌ویژه علیه ایران در جریان است. درک این موضوع آسان است که چرا نیروهای شبه‌نظامی اسلام‌گرا و مدعی دفاع از سنی‌ها خواهان گسترش زبان خشونت هستند. آن‌ها به‌دنبال رهبری سنی‌ها به جای نیروهای سنی میانه‌رو و جایگزینی آن‌ها هستند.

در پایان مقاله آمده است: مسئله این است که چرا اکنون حزب‌الله تصویر عربی خود را قربانی می‌کند؟ چرا این گروه خود را با گفتمانی فرقه‌گرایانه منزوی ساخته است؟ آیا این اقدامات عمدی است یا مسئله‌ چیز دیگری است؟ چرا از همگرایی با نیروهای سنی میانه‌رو مانند سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان و حزبش و نیز تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان امتناع می‌کند؟ حزب‌الله به دومین انفجار در حومه‌های جنوبی چه واکنشی نشان خواهد داد؟...



 تحلیل‌:
درباره ادعاهای مطرح شده در این مقاله پایگاه آمریکایی، ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

الف) برخلاف ادعای مطرح شده، در این مقاله که سعی دارد ترور و آدمکشی عده‌ای وهابی و سلفی و القاعده را به برادران اهل سنت ربط دهد و ماهیت آن را جنگ شیعه و سنی در منطقه، القا کند، باید گفت بیشتر علما و بزرگان شیعه و سنی منطقه، این اقدامات تروریست‌های القاعده را همواره محکوم می‌کنند و این ترویست‌ها را نوکران و مواجب‌بگیران دول غربی و صهیونیستی می‌دانند و جالب اینکه، این گروهک‌های تروریست با وجود ادعاهای سنی بودن، حتی از کشتن برادران و خواهران اهل سنت نیز ابایی ندارند.

ب) برخلاف ادعای دوم در این مقاله، مبنی بر گفتمان فرقه‌گرایانه حزب‌الله هم باید گفت حزب‌الله همواره مصالح همه مردم لبنان را از هر گروه و مذهب و قومی مدنظر داشته، تا جایی که انفجارات اخیر مناطق شیعه‌نشین را کار مزدوران صهیونیست دانسته و آن را در راستای توطئه دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه‌ بین شیعه و سنی در این کشور می‌داند؛ اما اینکه چرا از همگرایی با گروه سعد حریری امتناع می‌کند، به‌دلیل وابستگی این گروه به دشمنان این کشور یعنی کشورهای مرتجع عرب منطقه و غرب است وگرنه حزب‌الله بارها خواستار مذاکره با همه ‌گروه‌های لبنانی در موضوعات مختلف بوده و است.

۱۳۹۲/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...