نسخه چاپی

نظر رئیس كل جدید بانك مركزی درباره ‌نرخ ارز

اظهار نظر سیف درباره نرخ ارز، بیانگر دیدگاه وی در رابطه با مسائل اقتصادی است؛ دیدگاهی كه ضمن پذیرش واقعیات در جامعه و اقتصاد كشور به دنبال تبیین علمی آنهاست و نه در پی فرار از آنها و فرافكنی.

به گزارش نما به نقل از تابناک، شاید یک از مهم‌ترین نکاتی که درباره رئیس کل بانک مرکزی کشور به آن توجه می‌شود، موضوع اشراف وی بر تحولات اقتصادی داخلی و توان درک وی از شرایط ساختاری اقتصاد با توان و تکیه بر بعد نظری و همزمان تجربه کاری است.

اکنون نرخ ارز در کشور و وضعیت آن به یکی از مهم‌ترین موضوعات روز اقتصاد کشور تبدیل شده و دیدگاه‌های رئیس کل بانک مرکزی در این باره، می‌تواند بیانگر خط سیر فکری وی در این خصوص و همچنین بیانگر شمای کلی از سیاست‌های آتی بانک مرکزی در رابطه با نرخ ارز باشد.

ولی الله سیف که اکنون انتصاب وی به ریاست کل بانک مرکزی از سوی مجمع عمومی این بانک تأیید شده، با بیان دیدگاه خود به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز نشان داده ‌که رویکرد وی به نرخ ارز به کلی متفاوت با رویکرد دولت پیشین و رئیس کل پیشین بانک مرکزی است.

وی در نخستین اظهار‌نظر ارزی خود در قامت رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز، با اشاره به فرمول برابری قدرت خرید گفت: در سال‌های گذشته، نرخ ارز در کشور رشد متناسب خود را نداشته ‌و در نتیجه این امر، تفاوت تورم داخلی و خارجی که باید ‌‌مبنای علمی تعیین نرخ ارز در هر کشور باشد، در نرخ ارز کشور لحاظ نشده است.

وی گفت: این امر منجر به آن شده ‌که در سالهای گذشته با ‌رشد نامتناسب نرخ ارز با توجه به میزان تورم داخلی و خارجی فنر ارز فشرده شود که این فنر به یکباره در ماه‌های اخیر آزاد ‌و منجر به افزایش یکباره نرخ ارز شد.

ولی الله سیف گفت: با در نظر گرفتن نوسانات نرخ دلار در دو سال گذشته، باید بگوییم که افزایش دلار از ۷۹۰ تومان به ۳۲۰۰ تومان طبیعی ‌و این نرخ واقعا بی‌جا نیست، زیرا بر پایه این فرمول، این تقریبا نرخ واقعی ارز در کشور است.

نظرات سیف در خصوص نرخ ارز در کشور حاکی از آن است که وی از ‌دیدگاه کاملا علمی به مسأله نگاه می‌کند، حال آن که بار‌ها از سوی مدیران دولت قبل همچون وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی، اظهاراتی را مبنی بر سیاسی ‌و غیر واقعی بودن نرخ ارز در کشور می‌شنیدیم.

شمس‌الدین حسینی در کل رخ ارز کنونی را نرخ کاذب می‌دانست و محمود بهمنی نیز بدون توجه به مسائل موجود در فضای اقتصادی کشور، این نرخ و افزایش بهای ارز در اقتصاد را «سیاسی» عنوان می‌کرد.

حال سیف از یک رویکرد علمی واقعیات ارز در اقتصاد کشور را بیان می‌کند و این ‌می‌تواند نشانگر دیدگاه کلی رئیس جدید بانک مرکزی در خصوص ارز و دیگر مسائل اقتصادی باشد؛ دیدگاهی که بیانگر این ‌است که بانک مرکزی در آینده راهی را خواهد پیمود که مبنای آن شاید پذیرش واقعیات و جایگزین کردن دانش و نظریه علمی به جای فرافکنی و فرار از واقعیات باشد.

هرچند البته هنوز برای این گونه نتیجه‌گیری زود است، ‌شاید بتوان به تبعیت از آن مثال معروف، امید داشت که بانک مرکزی کشور پس از سال‌ها سردرگمی و بلاتکلیفی و دنباله‌رو بودن‌های اخیر، در پایان رویکرد علمی و واقع‌بینی را در دستور کار خود ببیند.

۱۳۹۲/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...