نسخه چاپی

شتاب برخی موتورسواران برای رفتن به آغوش مرگ

معضل موتور سیكلت سواران و حوادث ناشی از تصادفات این ارابه مرگ موجب شده تا اورژانس و مسئولان نگران این معضل شهرهای بزرگ و كوچك كشور باشند.

به گزارش نما به نقل از مهر، دوستم می‌گفت ماه رمضان امسال، دو سال از زمانی می‌گذشت که پدرم با دهان روزه از منزل خارج شد، اما دیگر هیچگاه زنگ خانه مان با دست‌های پدرم نواخته نشد. شخص موتورسواری که همه می‌گفتند سرعت برق را داشت، به یک چشم به هم زدن پدرم را به آن دنیا فرستاد و من و مادرم از آن روز در خانه تنهائیم.

وی از خاطره آن روز که در جلوی درب منزلشان رخ داده صحنه دلخراشی را به یاد دارد، وقتی سراسیمه بیرون دویدم و با جسم بی‌حرکت پدرم مواجه شدم و با خونی که از روی جدول به داخل جوی آب می‌ریخت به غیر از جیغ و شیون کاری نتوانستم بکنم، بال بال می‌زدم، مردم جمع شدند، مرا عقب می‌راندند، یکی از حاضران خواست تا جلوی چشمم را بگیرد اما من همچنان خیره بودم به خون‌های جاری شده و صداهای بی جوابم که در هوا گم می‌شد.

پدر زهرا یکی از صدها نفر عابر پیاده قمی بود که با موتورسیکلت تصادف کرده و به بیمارستان منتقل شده‌اند که برخی درمان و برخی با مشکلات و ضایعات جبران ناپذیر مواجه شدند و برخی هم فوت کردند.

دومین عامل مرگ و میر در کشور ما پس از سکته‌های مغزی و قلبی تصادفات هستند و از این میان موتورسواران بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

روزانه 35 تا 40 تصادف موتورسیکلت در شهر قم روی می‌دهد، که باید برای این موضوع فکر جدی صورت گیرد تا کمتر شاهد این گونه صحنه‌ها باشیم.

موتورسیکلت یکی از وسایل نقلیه پرمخاطره است که به علت شرایط خاص آن، منجر به حوادث بیشتری می‌شود.

تصادف موتورسیکلت‌ها در شهر قم به معضلی تبدیل شده که روزانه انرژی و توان زیادی از اورژانس و نیروی انتظامی می‌گیرد.

موتورسواران امکان استراحت به اورژانس، نمی‌دهند

محمد جواد باقری، رئیس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي استان قم در گفتگو با مهر، با اشاره به این که بیشتر اعزام دستگاه‌های آمبولانس برای تصادف‌های موتورسیکلت انجام می‌شود، گفت: تصادفات موتورسوار‌ها در سطح شهر موجب شده تا اورژانس در رسالت خود که خدمت رسانی به آحاد جامعه است دچار مشکل شده و بیشتر توان خود را صرف موتور‌سوار‌ها کند که این امر موجب نارضایتی‌ برخی مردم از اورژانس می‌شود.





تردد بیش از ۳۲۵ هزار موتورسیکلت در قم

علی اکبر ساجدی مقدم، رئیس گروه استخراج بازبینی و پردازش داده‌های آماری در گفتگو با مهر گفت: جمعیت استان قم، بر اساس سرشماری سال 90، یک میلیون و 151 هزار و 672 نفر برآورد شده است که با توجه به این آمار بیش از 325 هزار موتورسیکلت در این استان شماره گذاری شده و درحال تردد هستند یعنی چیزی معادل یک سوم جمعیت قم، که باید به این تعداد موتورسیکلت سوارهایی را که از برخی شهر‌های و بخش‌ها نیز وارد قم می‌شوند را اضافه کرد.

12 هزار و 125 تصادفات موتوری در سال 91 درقم به وقوع پیوست

رئیس مرکز خدمات و فوریت‌های پزشکی قم در ادامه گفتگو با مهر، اظهار داشت: حدود 34 درصد ماموریت‌های مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم (اورژانس 115) مربوط به حوادث ترافیکی می‌باشد که از این میان بیش از 65 درصد حوادث ترافیکی مربوط به موتورسواران است.

وی اظهارداشت: در سال 91، کل ماموریت‌‌های مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم، 54 هزار و 724 مورد و کل تصادفات 18 هزار و 645 مورد بود که تصادفات موتوری 12 هزار و 125 مورد یعنی بیش از 65 درصد آن را تشکیل داد.

باقری با اشاره به نسبت مجروحین حوادث ترافیکی به موتورسواران در سال 91 نیز گفت: تعداد کل مجروحین حوادث ترافیکی در سال 91، 21 هزار و 371 نفر بود که 12 هزار و 143 (بیش از 56 درصد) آنان به مراکز درمانی انتقال پیدا کردند و 9 هزار و 155 (بیش از 42 درصد) آنان در محل درمان شدند که از این میان 73 نفر بدحال بودند.

وی ادامه داد: اما تعداد کل مجروحین موتورسوار در سال 91، 12 هزار و 982 نفر بودند که 7 هزار و 407 (57 درصد) آنان به مراکز درمانی انتقال پیدا کردند و 5 هزار و 542 (42 درصد) آنان در محل درمان شدند که از این میان33 نفر بد حال بودند.

وی با بیان این که حوادث ترافیکی طبق ماده 92 قانون باید رایگان درمان شوند بیان کرد: این افراد با عدم رعایت قوانین و ایجاد حوادث ناگوار هزینه‌ای سنگین درمانی را ایجاد می‌کنند که این هزینه‌ها بر بیت المال تحمیل می‌شود.

تصادفات موتوری توان و امکانات مراکز درمانی شهر را درگیر خود کرده است

رئیس مرکز خدمات و فوریت‌های پزشکی قم گفت: تحمیل هزینه مصدومین حوادث ترافیکی استان تنها در سه ماهه چهارم سال 91، مبلغ 19 میلیارد و 708 میلیون و 248 هزار و 982 ریال (نزدیک 20میلیارد ریال) بوده است که باید مشکلات و سختی ها، بیماری‌ها و ناراحتی‌های نخایی که موتورسواران متخلف برای خود و دیگران به وجود می‌آورند را جداگانه در نظر گرفت.

عامل بیش از 80 درصد تصادفات، موتورسوارها هستند

این در حالی است که به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم، در بیش از 80 درصد از تصادفات شهری درقم، موتورسیکلت‌ها به عنوان یکی از عوامل تصادف نقش دارند.



40 درصد تخت‌های ICU بیمارستان‌های قم را موتورسیکلت سوار‌ها اشغال کرده‌اند

كارشناس فني واحد آموزش مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پرشكي استان قم نیز در در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: تخت‌های ویژه (ICU) استان قم، تنها 59 عدد است که 40 درصد یعنی روزانه 24 تخت ویژه، در تمام سال توسط مجروحین تصادفات موتور اشغال است.

محسن چاووشي، اظهار داشت: از لحاظ اقتصادی تخت‌های ICU یکی از پرهزینه‌ترین و حیاتی‌ترین بخش بیمارستان است و تعداد کادر درمانی بیشتری باید در این خصوص فعالیت کنند.

وی ادامه داد: از لحاظ اجتماعی تخت‌های ICU می‌تواند جان بسیاری از افراد را از مرگ نجات دهد اما افرادی که ناخواسته و به علت هر مشکلی نیاز مبرم به این تخت ها دارند توسط شخصی که بی احتیاطی کرده و مقصر بود باید پشت در بمانند و برخی اوقات موتورسواران سبب مرگ شخص دیگرمی شوند.

كارشناس فني واحد آموزش مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پرشكي قم گفت: اگر آمار حوادث ترافیکی بخصوص تصادفات موتوری کاهش یابد جان بسیاری از بیمارانی که نیازمند این تخت‌ها هستند از مرگ نجات پیدا می‌کند.

بیش از 20 درصد متوفيان تصادفات در ايران را موتورسواران تشکیل می‌دهند

معضل تعداد زیاد تصادف‌ها و فوتی‌های موتورسواران تنها در قم نیست؛ تصادفات حین موتورسواری یکی از شایع‌ترین علل مرگ در سوانح رانندگی است به طوری كه بيش از 20 درصد متوفيان تصادفات در ايران را موتورسواران تشکیل می‌دهند.

سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرد در 6 ماه نخست سال 90، دست کم دو هزار و 947 موتورسوار بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. با بالارفتن تعداد تصادفات موتورسیکلت و آمار بالای مرگ ومیر آن در ايران اهمیت بررسی و پیشگیری دوچندان می‌شود.

معضل تخلفات موتورسواران به مسئله‌ای مهم و حیاتی تبدیل شده اما چاره اندیشی و برخورد قاطع و کارشناسانه از سوی مسئولان ذیربط دیده نمی‌شود.

موتورسواری نیازمند مدیریت صحیح است و خرید موتور تنها باید از جاهای معتبر انجام گیرد اما متأسفانه به گفته رئیس پلیس راهور استان قم، به علت استفاده بی رویه از این وسیله نقلیه، آماری از تعداد کسانی که دارای گواهی نامه رانندگی موتورسیکلت هستند وجود ندارد.



رئيس پليس راه فرماندهي انتظامي استان قم نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: برای کاهش حوادث ترافیکی از جمله تصادفات موتوری قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی باید حاکم شود.

سرهنگ اردشیر جمشیدی راد افزود: تا زمانی که راکبان همکاری لازم را نداشته باشند آمار تصادفات بالا می‌ماند.

به گفته فریدون ترکاشوند، رئیس پلیس سابق راهنمایی و رانندگی قم در حال حاضر ۲۵ هزار موتورسیکلت توقیف شده و در پارکینگ‌های پلیس دیگر جایی برای موتور وجود ندارد.

با توجه به اینکه خلافی برخی از این موتور‌ها نیز از قیمت آن‌ها بیشتر است بسیاری از افراد برای ترخیص موتورسیکلت خود مراجعه نمی‌کنند و موتور دیگری را می‌خرند.

وی درباره اقدامات راهنمایی و رانندگی قم برای کاهش تصادفات موتوری می‌گوید: پلیس راهنمایی و رانندگی قم بطور جد با اعمال قانون با موتور سوران متخلف برخورد می‌کند بطوری که هر ماه بیش از 6 هزار موتورسیکلت در قم را به علت تخلف و رعایت نکردن قوانین توقیف می‌‌شود.

رانندگان قمی زیرذره بین رفتند

اسفندیار صفی خانی، رئیس پلیس راهور مرکز استان قم نیز در گفتگو با مهر بیان کرد: 10 دوربین سیار ثبت تخلفات رانندگی در سطح معابر شهری قم نصب شده بود که 10 دوربین ثابت حدود شش ماه پیش اضافه شده است.

محسن صالحی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز در گفتگو با مهر گفت: در سطح شهرقم، 12 دستگاه دوربین نصب شده که ورود و خروج خودروها را به داخل محدوده طرح ترافیک کنترل می کنند که ازاین تعداد 11 دستگاه دوربین سه ماه است که در سطح شهر نصب شده است.

وی ادامه داد: نصب دوربین در تقاطع عماریاسر با ورودی آذر، بلوار بهار، چهارراه شهدا و چهار راه بازار از جمله این مکان‌ها است.

۱۳۹۲/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...