نسخه چاپی

سرطان بیماری لاعلاج نیست

یك متخصص رادیوتراپی- آنكولوژی، با بیان این مطلب كه جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی ۳درمان اصلی بیماری سرطان محسوب می شوند، اظهار داشت: سرطان یك بیماری لاعلاج نیست.

به گزارش نما، دکتر پیمان حداد با بیان اینکه رادیوتراپی یا پرتودرمانی یکی از روش های اصلی درمان بیماری سرطان به شمار می رود، اظهار کرد: متخصص رادیوتراپیک- آنکولوژی به وسیله پرتوهای یونیزان با استفاده از این شیوه در کنار جراحی و شیمی درمانی اقدام به درمان بیماران سرطانی می کند. وی ادامه داد: سرطان برخلاف باور مردم یک بیماری لاعلاج نیست و با به کارگیری ۳روش معمول جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی به تنهایی یا در کنار یکدیگر درمان پذیر است، به طوری که در مجموع بیش از نیمی از موارد ابتلا به همه انواع سرطان ها با این شیوه ها به طور کامل درمان شده و مابقی موارد نیز حداقل بهبود نسبی پیدا می کنند و با کاهش قابل توجه مشکلات بیماران، کیفیت زندگی آنها را ارتقا می دهد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در جراحی سرطان بهترین حالت برداشتن تومور از محل ضایعه است، اظهار داشت: رادیوتراپی همسطح جراحی در از بین بردن سرطان نقش داشته و می تواند به درمان قطعی این بیماری بپردازد. همچنین روش شیمی درمانی که معمولا در درمان سرطان ها نقش تکمیلی دارد در موارد خاص همچون سرطان با سلول های کوچک ریه یا سرطان تخمدان به عنوان درمان اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. هورمون درمانی نیز یکی از شیوه های به کارگرفته شده در درمان سرطان است که به ویژه در ۲نوع سرطان پستان و پروستات نقش عمده ای ایفا می کند.


وی با تأکید بر فواید قابل توجه رادیوتراپی در درمان بیماران سرطانی اظهار کرد: هر روش درمانی به موازات محسنات فراوانی که در درمان بیماران دارد ممکن است عوارض خاصی برای افراد به همراه داشته باشد. در درمان سرطان به شیوه پرتودرمانی نیز سعی می شود با نقشه کشی صحیح ۳بعدی کامپیوتری و رادیوتراپی تطبیقی، محل تابش اشعه با شکل تومور منطبق شود و تا حد ممکن با نزدیک کردن نقشه رادیوتراپی و فرم توده، احتمال آسیب دیدن بافت سالم اطراف آن به کمترین حد برسد.

دکتر حداد اضافه کرد: در حال حاضر رادیوتراپی استریوتاکتیک و IMRT از روش های دیگر پرتودرمانی پیشرفته برای درمان بیماران سرطانی محسوب می شوند که در شیوه نخست با استفاده از تکنیک های مدرن رادیوتراپی می توان عوارض جانبی در افراد را به حداقل کاهش داد. باید به خاطر داشت توجه دقیق به دوز اشعه و ناحیه مورد تابش و نواحی اطراف آن در حفظ سلامتی مناطق سالم بدن نقش بسیار مؤثری دارد. در حال حاضر پرتودرمانی به روش رادیوتراپی استریوتاکتیک مغز با دستگاه گامانایف در ایران انجام می شود و IMRT نیز در آینده ای نزدیک در کشور موجود خواهد بود.

وی به وظیفه هدایت تیم پرتودرمانی توسط پزشک متخصص رادیوتراپی- آنکولوژی اشاره کرد و افزود: معاینه بیمار و تشخیص تومور، تعیین محل مورد نظر برای تابش اشعه و همچنین نقشه کشی چگونگی این پرتودهی همگی برعهده پزشک رادیوتراپیست-آنکولوژیست است. در جریان پرتودرمانی بیماران سرطانی علاوه بر پزشک، پرستار آموزش دیده در این حوزه یا تکنولوژیست مجری رادیوتراپی نیز به افراد، اطلاعات لازم درخصوص مراقبت های ضروری پس ازپرتودرمانی را ارائه می دهند تا بیماران با کنترل عوارض ایجاد شده در ناحیه مورد تابش به روند بهبود خود کمک کنند. این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران التهاب پوست ناحیه ای که تومور در آنجا واقع شده و تحت تابش اشعه قرار گرفته است را یکی از عوارض رادیوتراپی دانست و گفت: سوختگی مختصر ایجاد شده در پوست فرد معمولا پس از گذشت یک تا ۲هفته از بین می رود اما در موارد شدید مصرف پماد و سایر داروهای تجویز شده توسط پزشک به رفع این عارضه کمک می کند که بسته به نوع، وسعت و محل تومور عوارض ناشی از رادیوتراپی نیز برای بیمار متفاوت است. به طور مثال اگر توده موردنظر برای تاباندن اشعه در ناحیه دهان باشد، فرد ممکن است دچار التهاب مخاط دهان پس از درمان شود؛ همچنین ریزش مو در ناحیه ای که تحت پرتودرمانی قرار می گیرد طبیعی است. اما این ریزش مو در این روش تمام بدن را شامل نمی شود و تنها به منطقه ای که اشعه به آن برخورد کرده، محدود می شود.

۱۳۹۲/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...