نسخه چاپی

دولت مانع واردات گوشت در سال حماسه اقتصادی شود

چهار بسیج دانشجویی دانشكده‌های دانشگاه‌های تهران با صدور بیانیه‌ای خواستار جلوگیری از واردات گوشت در سال حماسه اقتصادی شدند چراكه با این كار علی‌رغم وابستگی در كالاهای ضروری، فرصت‌های اشتغال زایی و تولید ثروت نیز از دست می‌رود.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران،‌ بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه شاهد، بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی ابوریحان دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای خواستار جلوگیری از واردات گوشت در سال حماسه اقتصادی شدند.

اخبار رسیده حکایت از فشار اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی به دولت جهت واردات این کالای راهبردی در سال حماسه اقتصادی دارد. در حالیکه تجربه چند ساله کشور توانمندی دامداران ایرانی را در خودکفایی ثابت کرده است. پیرو این لابی‌های خارج از عرف نکات کلیدی به نظر می‌رسد که لازم است به فعالان اقتصادی و بالاخص تجار و بازرگانان عزیز گوشزد کرد.

با توجه به محدودیت درآمد و منابع ارزی در اثر تحریم‌های مالی و نفتی کشور، لزوم مصرف بهینه‌ دلار در مخارج دولتی بیش از پیش احساس می‌شود. دولت نباید برای واردات محصولاتی هزینه کند که توان تولید داخلی آن وجود دارد.

ایران طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، در رتبه دوم گوشت گوسفندی و اولی گوشت بز در خاورمیانه قرار دارد و روند صعودی تولید گوشت دام سبک در سال 91 به بیش از 479 هزار تن رسیده است که حدود 48 درصد گوشت قرمز کشور را به خود اختصاص داده است.

سال گذشته حدود 16 میلیون دلار صادرات گوشت دام سبک در گمرک ایران ثبت شده و با اضافه کردن صادرات قاچاق باید بر این عدد افزود. این توانمندی‌ها و تراز مثبت تجاری ایران در تجارت دام سبک در حالی بدست آمده که دولتها هیچ گونه برنامه حمایتی برای شکل گیری پرواربندی‌های بزرگ نژادهای پربازده گوسفندی نداشته اند و حاکمیت در تأمین نیازهای ابتدایی این بخش همچون امنیت قدمی را برنداشته است.

این تشکل‌های دانشجویی با تاکید بر این موضوع که بهترین شیوه تأمین کالاهای ضروری در شرایط تحریم اتکا به ظرفیت‌های تولید داخلی است، خاطرنشان کرد: دولت با تعیین قیمت مناسب برای تضمین خرید تولیدات داخلی و اهتمام ویژه جهت پایبندی به تکالیف و تعهدات این سیاست، نیازی به خروج میلیاردها دلار نخواهد داشت.

خرید تضمینی زمانی مؤثر واقع می‌شود که اولاً به محصول گندم محدود نشود چون تأمین مواد مغذی ضروری در گرو عرضه سبدی از محصولات استراتژیک است؛ ثانیاً همانگونه که دولت برای خرید محصول خارجی نقد خرید می‌کند، نیکوست که در پرداخت طلب کشاورزان ایرانی تأخیرهای ماهیانه و سالیانه را کنار بگذارد.

در صورتی که دولت نمی‌تواند منابع موجود را برای خودکفا شدن در تولید کالاهای اساسی فعال کند، پیشنهاد می‌شود به جای واردات محصولات نهایی با ارز مرجع، نهاده‌های تولیدی این محصولات را وارد کند. هر چند واردات کالاهای واسطه‌ای برای ملت استقلال طلب ایران ناپسند است، اما در شرایط فعلی ناپسندتر واردات محصولات نهایی خواهد بود؛ چون با این کار علی‌رغم وابستگی در کالاهای ضروری، فرصتهای اشتغال زایی و تولید ثروت از دست می‌رود.

«از لحاظ علم تغذیه، گوشت وارداتی هرگز نمی‌تواند جای گوشت تازه و با کیفیت داخلی را بگیرد و افت کیفی این محصول، توجیهی برای عرضه آن در بازار داخلی نمی‌گذارد».

با تخصیص دلار دولتی برای واردات گوشت گوسفندی بیش از یک میلیون و 248 هزار 242 بهره‌بردار دام سبک در معرض بحران معیشتی قرار می‌گیرند.

اتخاذ این سیاست عملاً تخصیص خط ویژه‌ای برای تولیدات خارجی و رانتی برای وارداتچی‌های فرصت طلب خواهد بود. حمایت از تولیدکننده خارجی به جای حمایت از تولید ایرانی، اشتغال‌زایی برای جوامع خارجی و بیکار کردن شاغلین ایرانی، دامن زدن به اقتصاد وابسته و ضربه پذیری بیشتر در شرایط سیاسی آینده حداقل تبعات واردات گوشت گوسفندی با ارز دولتی خواهد بود.

انتهای پیام/

۱۳۹۲/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...