نسخه چاپی

در سالگرد سخنرانی معروف مارتین لوتركینگ

هزاران نفر از سیاهپوستان آمریكایی در سالگرد سخنرانی رهبر «جنبش حقوق مدنی آمریكا» راهپیمایی كردند و خواستار احقاق حقوق شهروندی و رفع تبعیض شدند.

به گزارش نما بخ نفل از کیهان:خیابان‌های واشنگتن روز شنبه مملو از سیاهپوستان بود که در پنجاهمین سالگرد سخنرانی تاریخی «مارتین لوترکینگ» رهبر «جنبش حقوق مدنی آمریکا» برای احقاق حقوق شهروندی فریاد می‌زدند.
به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران، «ایجاد فرصت‌های شغلی به جای جنگ و خونریزی، تضمین حق رأی همه شهروندان و جلوگیری از خشونت از دیگر خواسته‌های تظاهرکنندگان آمریکایی بود که با حمل تصاویر لوترکینگ و دست ‌نوشته‌هایی برگزار شد.
«اریک هولدر»، دادستان کل آمریکا و مادر «تریون مارتین»، نوجوان سیاهپوستی که سال گذشته قربانی پلیس نژادپرست این کشور شد، در این مراسم سخنرانی کردند. قاتل این نوجوان سیاهپوست، یک پلیس سفید‌پوست با نام «جرج زیمرمن» است که به اعتقاد سیاهپوستان آمریکایی به صورت «ناعادلانه» تبرئه شد.
مارتین لوترکینگ 28 اوت 1963 در جمع 250هزار نفری که در برابر بنای یادبود «آبراهام لینکلن» در واشنگتن گرد هم آمده بودند سخنرانی معروف خود را ایراد کرد. راهپیمایی بزرگداشت این سیاهپوست روز شنبه 24 اوت یعنی 5 روز زودتر از تاریخ سخنرانی وی برگزار شد.
لوترکینگ در این سخنرانی گفته بود: «رویایی دارم که چهار فرزند خردسال من روزی در کشوری زندگی کنند که نه براساس رنگ پوستشان که براساس شخصیتشان مورد قضاوت قرار بگیرند.»
لوترکینگ سوم، پسر ارشد «کینگ» در مراسم شنبه خطاب به تجمع‌کنندگان گفت: «کار به پایان نرسیده است. سفر به پایان نرسیده است. ما می‌توانیم و باید بیشتر از این انجام دهیم.»
«باراک اوباما» نخستین رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست آمریکا نیز قرار است چهارشنبه در مراسم یادبود سخنرانی تاریخی مارتین لوترکینگ صحبت کند. «بیل کلینتون» و «جیمی کارتر» از رؤسای جمهوری پیشین آمریکا، اوباما را همراهی خواهند کرد.

۱۳۹۲/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...