نسخه چاپی

استفاده از سلاحهای شیمیایی كار نیروهای مخالف سوری بوده است

یكی از دیپلمات‌های ارشد سازمان ملل اعلام كرد، شهادت‌های قربانیان حمله شیمیایی سوریه نشان می‌دهد كه این حمله كار مخالفان بوده است كه از گاز اعصاب سارین استفاده كرده‌اند نه دولت سوریه.

به گزارش نما به نقل از خبرانلاین: کارلا دل‌پونته، یکی از اعضای کمیسیون مستقل بین‌المللی سازمان ملل در امور تحقیقات سوریه به تلویزیون سوئیس گفت: با این حال مدارک متقنی در این رابطه به دست نیامده است که مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از فاکتور گاز اعصاب استفاده کرده باشند.

این مقام سازمان ملل افزود: ظن قوی و واقعی درخصوص استفاده شورشیان سوریه از گاز اعصاب سارین وجود دارد اما هنوز مدارک مسلمی یافت نشده است که این امر را ثابت کند.

وی همچنین گفت که هیات تحقیق سازمان ملل هنوز به مدرکی دست نیافته‌اند که نشان دهد نیروهای دولتی سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند. هنوز باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

کارلا دل پونته در سال 1999 به عنوان رئیس هیات تحقیقات سازمان ملل درخصوص جرایم جنگی یوگوسلاوی سابق و رواندا منصوب شد.

وی در سال 2003 از سوی شورای امنیت سازمان ملل از این سمت عزل شد اما همچنان در سمت دادستان ارشد دادگاه جرایم جنگی یوگوسلاوی تا سال 2008 فعالیت داشت.

وی که دادستان سابق و دادستان کل سوئیس بود، عنوان داشت: تحقیقات ما در کشورهای همسایه با مصاحبه از قربانیان، پزشکان و بیمارستان‌های میدانی بوده است. طبق گزارش هفته گذشته آنها که مورد بررسی من قرار گرفته است ظن قوی و واقعی وجود دارد اما هنوز مدارک مسلمی از کار بستن گاز سارین، به دست نیامده است.

این مقام که با شبکه خبری بی بی سی نیز گفت‌وگو کرد، اطلاعات بیشتری ارائه نکرد.

کمیسیون مستقل بین‌المللی سازمان ملل در امور سوریه در اوت 2011 تاسیس شد تا ادعاهای مطرح شده درباره نقض حقوق بشر در درگیری‌های سوریه را که از مارس 2012 آغاز شد، بررسی کند.

این کمیسیون قرار است گزارش بعدی خود را در ژوئن به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه کند.

در همین حال سخنگوی ارتش آزاد سوریه این مساله را که شورشیان از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند، رد کرد.

وی در گفت‌وگو با سی ان ان عنوان کرد: تحت هر شرایطی ما مکانیزم پرتاب چنین نوع تسلیحاتی را که به موشک‌هایی با کلاهک شیمیایی نیاز دارند، نداریم.

۱۳۹۲/۶/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...