نسخه چاپی

خواننده «پس از باران» از دنیا رفت (+عكس)

عکس خبري -خواننده «پس از باران» از دنيا رفت (+عکس)

فریدون پوررضا خواننده و موسیقیدان گیلك و صاحب‌نظر در زمینه موسیقی فولكلوریك گیلكی روز چهارشنبه در 80 سالگی در رشت از دنیا رفت.

فریدون پوررضا خواننده و موسیقیدان گیلک و صاحب‌نظر در زمینه موسیقی فولکلوریک گیلکی روز چهارشنبه در 80 سالگی در رشت از دنیا رفت.

به گزارش خبرآنلاین، زنده‌یاد فریدون پوررضا متولد سال 1311 در لشت نشا بود.

او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ناصر خسرو به پایان رساند و سپس در مغازه پدر به آرایشگری پرداخت. پوررضا از استادان آواز یونس دردشتی، سعادتمند قمی و غلامحسین بنان آواز ایرانی را آموخت و سال 1333 کار تعزیه را به همراه علی به‌کیش آغاز کرد.

او همان سال نمایشنامه‌ای برای تئا‌تر و اجرای آن در سالن سینمای لشت نشاء نوشت. شش سال بعد در آزمون خوانندگی رادیو گیلان رتبه اول را کسب و به طور رسمی به عنوان خواننده شروع به کار کرد.

پوررضا از اردیبهشت 1350 همکاری با تلویزیون را آغاز کرد و همان سال به عنوان پژوهشگر آواهای بومی و با همراهی چهره‌های فرهنگی و هنری ایران از جمله سیمین دانشور، محیط طباطبائی، منوچهر آتشی، محمود عنایت و ایرج افشار به لندن رفت.

او سال 1367 همکاری‌اش را با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به عنوان کار‌شناس موسیقی آغاز و همان سال کنسرتی در رشت برگزار کرد. از آن تاریخ به بعد کنسرت‌هایی در داخل و خارج کشور برگزار کرد.

دو کاست «می‌گیلان» و «گیله لو» آثار بعد از انقلاب اوست. در سال 1379 تیتراژ پایانی سریال «پس از باران» را اجرا و یک سال بعد مقام اول موسیقی در فیلم و سریال‌های کشور را از آن خود کرد.

چاپ مقالات تحقیقی در گیلان‌نامه و دیگر جراید، همکاری با جهانگیر اشرفی و علی عبدلی در گردآوری «موسیقی گیلان و مازندران»، عضویت در شورای فنی و آموزش‌های آزاد موسیقی وابسته به وزارت ارشاد و تالیف کتاب موسیقی فولکلوریک گیلان از دیگر فعالیت‌های زنده‌یاد پوررضا بود.

۱۳۹۱/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...