نسخه چاپی

المعلم وزیر امور خارجه سوریه ما بابازرسان سازمان ملل همكاری میكنیم

عکس خبري -المعلم وزير امور خارجه سوريه  ما بابازرسان سازمان ملل همکاري ميکنيم

منطقه در دست مخالفان سوری است و ارتش سوریه نمی‌تواند كه آثار مواد شیمیایی را از بین ببرد / خود غربی‌ها پنج ماه ماموریت ناظران را به تاخیر انداختند و مانع از آمدن آنها به سوریه شدند



به گزارشنما به نقل ازخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در این کنفرانس خبری گفت که گفت‌وگویش با وزیر خارجه آمریکا پس از دو سال قطع رابطه با واشنگتن صورت گرفت.

وی هم‌چنین تاکید کرد: ما منافع ملی‌ای داریم و کشف حقیقت استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه به نفع همه است. کمیته تحقیق از همان ابتدا از ما نخواست که به پایگاه‌های مشخصی در غوطه شرقی دمشق برود و این ائتلاف مخالفان سوریه بود که چهار مکانی را که کمیته ناظران در غوطه شرقی در آنها تحقیق خواهند کرد، مشخص کرد.

وی گفت: ناظران بین‌المللی ماموریت روز اولشان را در غوطة انجام دادند و پس از سه ساعت به هتل محل اقامت خود بازگشتند و امروز برای انجام ادامه ماموریت راهی منطقه دوم از چهار منطقه تعیین شده رفتند که متوجه شدیم که به دلیل اختلاف میان گروه‌های مخالف در این منطقه نتوانستند ماموریت خود را انجام دهند و ناکام به محل اقامتشان بازگشتند و قرار است فردا به این منطقه بروند.

وزیر امور خارجه سوریه ادامه داد: آنها ما را متهم می‌کنند که آغاز ماموریت ناظران در غوطة شرقی را به تاخیر انداختیم و با این کار سعی کرده‌ایم که مدارک حادثه را از بین ببریم اما اول اینکه منطقه در دست مخالفان سوری است و ارتش سوریه نمی‌تواند که آثار مواد شیمیایی را از بین ببرد و دوم اینکه خود غربی‌ها پنج ماه ماموریت ناظران را به تاخیر انداختند و مانع از آمدن آنها به سوریه شدند. پس نباید دمشق را نیز متهم کنیم.

ولید المعلم گفت: انگلیس با طرح این ادعا که دمشق آثار و مدارک استفاده از سلاح شیمیایی در حومه دمشق را از بین برده سعی در جوسازی علیه سوریه داشت که این سخنان با اظهارات مسئولان سازمان ملل مبنی بر امکان تحقیق پیرامون ادعاهای مطرح شده حتی پس از چند روز، ماهیت سخنان مسئولان انگلیسی را مشخص کرد. چیزی که مهم است این است که دولت سوریه همچنان به ادامه همکاری کامل با بازرسان سازمان ملل متعهد است.

وزیر خارجه سوریه افزود: اگر آنها برای حمایت از قربانیان شیمیایی می‌خواهند به سوریه حمله کنند یقینا بهانه خوبی نیست. اما اگر اهداف دیگری را دنبال می‌کنند باید بدانند که در برنامه‌ریزی‌های خود اشتباه کرده‌اند و هیچ گاه اطمینان ملت سوریه به ارتش و رهبران خود از بین نخواهد رفت و نه تنها روحیه خود را از دست نخواهند داد بلکه با همکاری و پایداری در کنار رهبران خود می‌ایستند.

ولید المعلم با اشاره به حمایت‌های برخی کشورهای منطقه از شبه نظامیان مخالف گفت: از بیش از 83 کشور مختلف جهان که تقریبا تمامی کشورهای عربی را شامل می‌شود، شبه نظامیانی به سوریه اعزام شده‌اند تا علیه ارتش سوریه بجنگند.

وی ادامه داد: باید دید تصمیم آمریکا برای حمله به سوریه به نفع چه طرفی است، یقینا این امر در وهله اول به سود اسرائیل خواهد بود و در وهله دوم منافع جبهه النصرة و القاعده را تامین می‌کند.

معلم با اشاره به عملیات ارتش سوریه در غوطة ‌شرقی واقع در حومه دمشق گفت: ارتش از این عملیات دو هدف اساسی را دنبال می‌کرد که هدف اول پیش دستی برای جلوگیری از حمله شبه نظامیان به شهر دمشق و خنثی کردن نقشه‌های آنها بود و دوم پایان دادن به حملات موشکی و خمپاره‌ای شبه نظامیان از غوطة شرقی به ساکنان پایتخت.

وی ادامه داد: هدف من از برگزاری این کنفرانس این است که به مردم آمریکا و دیگر ملت‌ها اطمینان دهم که اظهارات مسئولان آمریکایی و غربی مبنی بر استفاده سوریه از سلاح شیمیایی دروغ محض است و ما با بازرسان سازمان ملل همکاری خواهیم کرد تا حقیقت این امر روشن شود.

وزیر خارجه سوریه افزود: وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرده که در حمله به سوریه با کشورهای غربی همراهی خواهد کرد. این اظهارات احمد داوود اوغلو را پاسخ نمی‌گویم و تنها به این اکتفا می‌کنم که هر میزان که حاکمان ترکیه برای دخالت در امور مصر با اختلاف و دو دستگی مواجه شدند برای دخالت در امور سوریه اختلافات و تفرقه بیشتری میان آنها دیده خواهد شد.

وی با اشاره به نشست فرماندهان نظامی 10 کشور جهان در اردن گفت: اردنی‌ها گفته‌اند که پیشتر برای برگزاری این نشست برنامه‌ریزی شده بود و به مسائل سوریه مربوط نمی‌شود اما چرا زمان این کنفرانس به تاخیر نیفتاد؟ اگرچه ما نمی‌خواهیم از این امر برداشت منفی کنیم. اردن به تازگی اعلام کرده که اجازه استفاده از خاک و آسمان اردن برای حمله به سوریه داده نمی‌شود، این موضوع برای ما خوشایند است و انتظار آن از مقامات امان نیز می‌رود چرا که سوریه هیچ گاه کوچکترین موضع خصمانه‌ای علیه اردن نگرفته و همواره خواستار روابط خوب با اردن بوده و هست. امنیت اردن امنیت سوریه است و ما از مسئولان امان می‌خواهیم که به شایعات و توطئه‌های دیگران پیرامون این امر گوش ندهند.

وزیر خارجه سوریه درباره احتمال دخالت اسرائیل در حمله به سوریه نیز گفت: بعید می‌دانم آمریکا، اسرائیل را به این معرکه بکشاند چرا که آمریکا همانند یک آشپز همواره غذا را آماده می‌کند و به اسرائیل می‌دهد و تل آویو را از بحران‌های منطقه‌ای دور می‌دارد.

المعلم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نشست دیپلمات‌های روسی و آمریکایی در لاهه که به تاخیر افتاده، اعلام کرد: ما از همان ابتدا و همواره به دوستانمان در روسیه اعلام کرده‌ایم که به آمریکا اطمینانی نداریم و در اهداف آمریکا نسبت به برگزاری ژنو 2 شک داریم. آمریکا خواهان حل و فصل سیاسی بحران سوریه نیست. اسرائیل و آمریکا هر دو خواهان ادامه خشونت در سوریه هستند و اعلام می‌کنم که تهدید حمله به سوریه به نفع اسرائیل و القاعده است.

وی درباره روابط روسیه و سوریه تاکید کرد: روسیه و سوریه روابطی تاریخی دارند و همچنان از گذشته تاکنون در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه سیاسی همکاری‌های محکمی داشته‌اند اما درباره توافق‌نامه‌های امضا شده نیز باید بگویم که این توافقنامه‌ها اجرا می‌شود و دو طرف به اجرای بندهای آن پایبندند.

وی ادامه داد: ما فراموش نمی‌کنیم که روسیه و چین برای اولین بار در تاریخ در شورای امنیت دست به کاری زدند تا مانع شوند سناریوی لیبی در سوریه تکرار شود اما درباره ایران نیز باید بگویم روابط ایران و سوریه در عرصه‌های مخلف روابطی محکم است. آنچه در سوریه و عراق اتفاق افتاد در حقیقت تلاش برای اجرایی کردن سیاستی است که هدف آن رسیدن به ایران است.

المعلم درباره حمله احتمالی آمریکا به سوریه و پاسخ احتمالی سوریه به این حمله گفت: به نظر من به هیچ وجه و اساسا حمله نظامی علیه سوریه انجام نمی‌شود ولی با این وجود برای سوریه میان موشک کروز و تام‌هاوک تفاوتی وجود ندارد و اعلام می‌کنم که اگر حمله‌ای نظامی علیه سوریه صورت بگیرد ما با همه ابزار ممکن از خود دفاع می‌کنیم، ابزاری که جهان را به شگفت می‌آورد.

المعلم درباره اینکه غرب برای ایجاد توازن قدرت میان طرفین درگیر سوریه تلاش می‌کند و اینکه آیا این توازن در نهایت به حل سیاسی بحران سوریه منتهی می‌شود یا خیر، گفت: هدف از این حمله ایجاد توازن نیست و باید بگویم که این امر یک وهم و خیال و امری غیر وارد است چرا که امروز تمام جهان از جمله کشورهای بزرگی از جمله فرانسه، آمریکا، انگلیس افتخار می‌کنند که علیه سوریه بسیج شده‌اند چرا که ما در طول چند سال بحران سوریه همواره محکم در برابر توطئه‌ها ایستاده‌ایم.

وی درباره اینکه برخی از کشورها قبل از اعلام نتایج کمیته تحقیقات سازمان ملل، نظام سوریه را متهم کرده و سوریه را تهدید به حمله نظامی می‌کنند، عنوان داشت: تا زمانی که کمیته نتیجه را اعلام کند هرگونه صحبتی، ادعایی بیش نیست اما می‌بینیم آمریکا از زبان جان کری،‌ وزیر خارجه این کشور از نتیجه تحقیقات کمیته پیشی گرفته و سوریه را متهم می‌کند. آمریکا و همپیمانانش که همواره دم از حقوق بشر و قطعنامه‌های شورای امنیت می‌زنند خودشان اولین کسانی هستند که آنها را نقض می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در این خصوص که اگر معلوم نشود کدام طرف از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده چه خواهد شد، گفت: احتمالا کمیته تحقیقات در سوریه به کار خود ادامه خواهد داد چرا که این کمیته متشکل از گروهی افراد کاردان و ورزیده است.

المعلم درباره نقش اردن درباره حمله به سوریه نیز گفت: باید بگویم این طبیعی است که اردن با توجه به روابط تاریخی‌اش با سوریه اجازه استفاده از اراضی این کشور را برای حمله به سوریه ندهد.

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اینکه اگر حمله نظامی علیه سوریه انجام شود آیا اسرائیل در این حمله مصون خواهد بود یا خیر، گفت: دوست ندارم درباره چیزی صحبت کنم که هنوز در حد یک فرضیه است.

المعلم همچنین به سئوال یکی از خبرنگاران در این باره که روسیه اعلام کرده غرب اسنادی درباره استفاده سوریه از سلاح شیمیایی ندارد، گفت: روابط روسیه با سوریه روابطی محکم است و اظهارات روز دوشنبه لاوروف امری کاملا طبیعی است، آنچه برای ما اهمیت دارد روابط‌مان با روسیه به ویژه در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است و ما از آن راضی هستیم.

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره اینکه اگر نظام سوریه اسنادی را درباره استفاده گروه‌های مسلح از سلاح شیمیایی در خان العسل حلب در اختیار دارد چرا ارائه نمی‌دهد، عنوان داشت: چیزی که در خان العسل اتفاق افتاد باعث شد که ما از کمیته سازمان ملل بخواهیم برای تحقیق به سوریه بیاید. اما این تحقیقات پنج ماه به تاخیر افتاد و در این مدت همه تاثیرات سلاح‌های استفاده شده تقریبا از بین رفت اما من می‌گویم اسنادی داریم که در موقع مناسب آنها را ارائه خواهیم داد و اسناد ما به ویژه درباره حادثه غوطة مستند است.

المعلم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که وضعیت سوریه را به افغانستان تشبیه کرد، گفت: ما هرگز شبیه افغانستان نبودیم بلکه شبیه سوریه متحد و مستقل هستیم نه افغانستان وغیر افغانستان.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه افسران اسرائیلی و آمریکایی در غوطة‌ حضور داشته و قصد ورود به دمشق را دارند، گفت: من از وجود آنها اطلاعی ندارم و اعلام می‌کنم که ما به عملیاتمان در جوبر و القابون برای تامین امنیت ادامه می‌دهیم.

المعلم درخصوص اینکه برخی سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم می‌کنند، گفت: دلایل و اسناد در این زمینه آشکار است اما دشمنان سوریه چیزی را که به نفعشان است، می‌گویند چرا که اگر سوریه از این سلاح‌ها استفاده کرده بود هرگز به کمیته سازمان ملل اجازه تحقیق نمی‌داد.

المعلم درباره اقدام عربستان و ترکیه در وارد کردن سلاح به سوریه گفت: عربستان مقادیر زیادی اموال و سلاح به تروریست‌های سوریه می‌دهد و این سلاح‌ها با اراده ترکیه وارد سوریه می‌شود. ما امروز با سلاح‌هایی رو به روهستیم که به خواست ترکیه و با کمکش وارد سوریه می‌شود لذا گروه‌های مسلح با این تجهیزات مسئول اصلی چنین اقداماتی هستند چرا که هیچ حد ومرزی نمی‌شناسد.

المعلم در پاسخ به اینکه چرا دیپلمات‌های سوریه در شورای امنیت اقدامی انجام نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: ما ده‌ها نامه به مسئولان شورای امنیت نوشتیم اما دیگر نباید به شورای امنیت امیدوار بود چرا که در حال حاضر تلاش برای قانونی کردن جنایت‌های اللاذقیه ادامه دارد و ما نیز در تماسمان به استاندار اللاذقیه از وی خواستیم که اسناد به دست آمده را به ما و جامعه جهانی اطلاع دهد.

وزیر خارجه سوریه همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در این خصوص که آمریکا و همپیمانان عربش در منطقه قصد حمله به سوریه را دارند و آیا سوریه نیز پایگاه‌ها و تاسیسات نظامی آنها در کشورهای عربی را هدف قرار خواهد داد، گفت: همان طور که گفتم با تمام ابزار ممکن از خود دفاع می‌کنیم. ما در این زمینه مستقل تصمیم گیری می‌کنیم و همواره نیز همین طور خواهد بود.

وی همچنین به عنوان پیام دولت سوریه به مردم این کشور با وجود تهدیدهای آمریکا گفت: من به مردم سوریه می‌گویم آنچه توطئه‌ها علیه سوریه را تاکنون شکست داده اتحاد ملت با ارتش و دولت است. مردم باید به این حماسه ملی ادامه دهند و می‌گویم مردم باید به پیروزی ایمان داشته باشند.

ولید المعلم گفت: روز چهارشنبه ارتش سوریه عملیات پیش دستانه‌ای را برای جلوگیری از حمله تروریست‌ها به دمشق انجام داد و پس از همین حمله بود که تبلیغات رسانه‌ای مخالفان شروع شد و تصاویر مربوط به حملات شیمیایی در اینترنت گذاشته شد.

وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به یکی از خبرنگاران که از احتمال توافق پنهانی ایران با جفری فلتمن، سیاستمدار آمریکایی و فرستاده ویژه سازمان ملل سخن می‌گفت، عنوان داشت: ما به برادران و دوستان خود در ایران کاملا اطمینان داریم و مطمئنیم که آنها پشت سر ما اقدام به توافق پنهانی با آمریکا و هیچ طرف دیگری نخواهند کرد.

وی همچنین در مورد دو منطقه دیگر غیر از خان العسل سوریه که ناظران بین‌المللی قرار است از آنجا بازدید کنند نیز گفت: به دلایل امنیتی نمی‌توانیم این دو منطقه را اعلام کنیم چرا که در خان العسل دیدیم که تروریست‌ها با همکاری سوریه به آنجا رفتند و مدارک را از بین بردند.

وی گفت: ما مدارکی داریم که تروریست‌های مخالف دولت از حومه دمشق از سلاح شیمیایی استفاده کردند که این مدارک علاوه بر مواد شیمیایی یافته شده در منطقه جوبر است، به مسمومیت‌های نظامیان سوری با مواد شیمیایی در این منطقه نیز مربوط می‌شود.

ولید المعلم گفت: من به کارشناسان شیمیایی سازمان ملل و فرستاده دبیرکل سازمان ملل تاکید کردم که به ماموریت آنها به عنوان دانشمندان و متخصصان این عرصه اطمینان کامل دارم اما از این که شورای امنیت چه نتیجه‌ای از این گزارش‌ها بگیرد خشنود نیستم و هیچ اطمینانی به نتیجه شورای امنیت ندارم.

وی درخصوص حمله احتمالی آمریکا به سوریه نیز گفت: این اقدام از لحاظ منطقی صحیح نیست اما از آنجایی که برخی‌ها از منطق درستی پیروی نمی‌کنند ما آمادگی‌های ملی و نظامی خود را بالا می‌بریم و تاکید می‌کنم که در این راه به توان ملی و امکانات خود تکیه دادیم و کسی را به چالش نخواهیم کشید.

ولید المعلم گفت: در صورتی که نتیجه نتایج کمیته تحقیقات سازمان ملل به ضرر مخالفان سوری باشد همانگونه که پیشتر نیز شاهد آن بودیم یقینا غرب ناظران را بیرون خواهد کشید و همه چیز مسکوت خواهد ماند.

وزیر امور خارجه سوریه سخنان خود را با این گفته پایان داد که روسیه هیچ گاه سوریه را تنها نخواهد گذاشت و مسکو و چین اجازه نخواهند داد سناریوی لیبی در سوریه تکرار شود.

۱۳۹۲/۶/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...