نسخه چاپی

نيويورك تايمز :

ظریف با حفظ اصول بدنبال كاهش تنش با غرب است

عکس خبري - ظريف با حفظ اصول بدنبال كاهش تنش با غرب است

"محمد جواد ظریف " می تواند تنش های موجود میان ایران و غرب را كاهش دهد اما این به معنی دست كشیدن از اصول نیست.


به گزارشنما به نقل از سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ازاين روزنامه امريكايي در گزارش تازه خود كه به قلم "توماس اردبرينك" نوشته شده دستگاه ديپلماسي ايران در دولت دكتر روحاني را مورد تحليل قرار داده و با اشاره به انتخاب دكتر محمد جواد ظريف به عنوان وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران ابراز اميدواري كرده وي بتواند تنش ميان ايران و غرب را بخصوص در مسئله هسته اي كاهش دهد.اما در عين حال به اين نكته نيز اذعان كرده هرگونه نرمش در روابط ايران با غرب به معني دست كشيدن مقامات ايراني از اصول جمهوري اسلامي ايران نيست.

نيويورك تايمز "ظريف" را يكي از برجسته ترين ديپلمات ها دانسته كه در طول فعاليت 35 ساله خود به طور موثر و كارآمد ايران را به جهان معرفي كرده است اما در طول دوران رياست جمهوري احمدي نژاد در پست دولتي قرار نداشت و سرگرم تدريس در مركز آموزشي وزارت خارجه ايران بود.

در ادامه اين گزارش آمده است : پس از پيروزي حسن روحاني در انتخابات ماه ژوئن(خرداد) اوضاع تغيير كرد. اكنون ظريف وزير خارجه جديد ايران است و به نظر مي رسد رهبري تيم مذاكره كننده هسته اي ايران با غرب را بر عهده خواهد داشت كه به گفته تحليلگران اين هم يكي ديگر از نشانه هايي است كه حسن روحاني در خصوص كاهش تنش با ايالات متحده و ديگر كشورهاي غربي جدي است.

اين گزارش مي افزايد : مذاكرات پيشين بر سر برنامه هسته اي ايران، به دليل اصرار غرب بر توقف غني سازي اورانيوم به عنوان اولين گام ايران، به شكست انجاميده است. ايراني ها نيز قاطعانه اصرار دارند كه آنها حق دارند براي توليد سوخت راكتورها و ديگر مصارف صلح آميز اورانيوم را غني كنند.اكنون تحليلگران مي گويند اين بن بست ديپلماتيك ممكن است به پايان برسد.

نويسنده اين گزارش مي افزايد : اگر رهبران ايران تصميم گرفته باشند كه سياست جديد كاهش تنش با غرب را دنبال كنند،ظريف فرد ايده آلي براي انجام اين كار است. در بيشتر سالهاي سه دهه گذشته ظريف به دنبال برقراري يك رابطه كاري ميان ايران و غرب بوده است .

در ادامه اين گزارش به برخي از اقدامات و مناصب دكتر ظريف اشاره شده و آمده است، او به نگارش پيش نويس آتش بس جنگ هشت ساله بين ايران-عراق كمك كرد و سال ها به عنوان نماينده ايران در سازمان ملل متحد خدمت كرده است.

دكتر حسن روحاني در جريان مبارزات انتخاباتي در مقابل رقباي خود بارها خواستار بازنگري روابط خارجي كشور شد. اما او بارها گفت:«بازنگري به معني تغيير اصول نيست بلكه روش ها و رويكردهاي ما بايد تغيير كند.»بنابراين انتخاب ظريف به عنوان ابزاري براي اجراي اين بازنگري جاي تعجب ندارد.

ظريف در 17سالگي براي تحصيل وارد امريكا شد و در سن 19 سالگي سه هفته پس از ازدواجش، در پي اخراج ديپلمات هاي ايران از سوي واشنگتن به تلافي تسخير سفارت امريكا در تهران در سال 1357 به عنوان سخنگوي غير رسمي سفارت ايران در واشنگتن مشغول به كار شد.

سالها بعد ظريف با اخذ معافييت تحصيلي در دانشگاه هاي سانفرانسيسكو و دنور به تحصيل روابط بين الملل پرداخت. از سال 2002 تا 2007 در دوران رياست جمهوري "سيد محمد خاتمي" به عنوان نماينده ايران در سازمان ملل خدمت كرد.

او تقريبا 30سال از عمر خود را در ايالات متحده گذراند. اما او اخيرا در دفاع از خود در مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد هرگز براي اخذ اقامت دائم يا شهروندي در امريكا اقدام نكرده است.

زبان انگليسي آقای ظريف بسيار سليس است اما او به هيچ وجه يك ايراني غربزده نيست. او مسائل مذهبي پايبند است و بنا به دلايل ديني از دست دادن با زنان خودداري مي كند . همسر او به ندرت در اماكن عمومي حاضر مي شود.

در مجموعه مصاحبه هايي كه با او در سالهاي گذشته انجام شده و تحت عنواي «آقاي سفير» ماه گذشته منتشر شد آقاي ظريف به صراحت گفته است موافق برقراري رابطه با امريكا است زيرا به نفع ايران است نه اين كه او شيفته امريكا باشد يا در مورد ايده آل هاي انقلابي ايران ترديد داشته باشد.

ظريف در فصل روابط فرضي با كشورهاي بيگانه گفته است«من به دلايلي معتقدم كه ما به وسيله تعامل مستقيم كمتر ضرر مي كنيم . رابطه با امريكا وسيله اي در راستاي منافع ملي است.»با اين وجود او در مصاحبه ديگري عنوان كرده است كه البته«اين رابطه هرگز نمي تواند دوستانه باشد.»

دكتر ظريف عضو تيم سه نفره دكتر روحاني در سال 2003بود كه ايران اولين قرارداد هسته اي خود را با غرب امضا كرد و با تعليق غني سازي اورانيوم از سال 2003تا 2005 موافقت كرد. اما اين توافقنامه نهايتا به شكست انجاميد.

نيكولاد مي گويد : قطعا آقاي ظريف بهترين گزينه براي مقطع كنوني است كه ايران مي خواهد با غرب به توافق برسد. اما در حالي كه او به انتصاب ظريف خوشبين است هشدار مي دهد كه نبايد انتظارات را بالا برد.او ميگويد سبك ايران تغيير خواهد كرد ،اما آنها از اصول خود كوتاه نخواهند آمد.

هم آقاي روحاني و هم آقاي ظريف به جاي ارسال پيام ها و ارائه اظهارات پراكنده و متناقض خواستار سياست خارجي واحدي شده اند.اگر پرونده هسته اي واقعا به ظريف سپرده شود مي توان انتظار داشت او اين رويكرد جديد را وارد مذاكرات كند.

نيويورك تايمز در پايان به نقل از سفير سابق فرانسه در تهران هشدار مي دهد :«آقاي روحاني و ظريف سخت تلاش خواهند كرد تا اين مسئله را حل كنند اما در پايان باور آنها در دست همتايان غربي است.اگر آنها از اين فرصت استفاده نكنند منتقدين داخلي آنها بار ديگر آنها را به زير خواهند كشيد.»

۱۳۹۲/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...