نسخه چاپی

استاد " فریدون پوررضا " در گذشت

" فریدون پوررضا " استاد بزرگ موسیقی و آواز فولكلوریك ایران در سن 80 سالگی بدرود حیات گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، این استاد برجسته در سوم مهر ماه سال 1311 در لشت نشا شهرستان رشت متولد شد، تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ناصر خسرو به پایان رساند و سپس در مغازه پدر به آرایشگری پرداخت.

استاد پور رضا از استادان آواز یونس دردشتی، سعادتمند قمی و غلامحسین بنان آواز ایرانی را آموخت و در سال ۱۳۳۳ کار تعزیه را به همراه علی به کیش آغاز کرد، وی در همان سال نمایشنامه‌ ای برای تئاتر و اجرای آن در سالن سینمای لشت نشا نگاشت.

شش سال بعد در آزمون خوانندگی رادیو گیلان رتبه نخست را کسب و بطور رسمی به عنوان خواننده شروع بکار کرد، از اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۰ همکاری با تلویزیون را آغاز نمود.

استاد پور رضا در سال ۱۳۶۷ همکاری خود را با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به عنوان کارشناس موسیقی آغاز و در همان سال کنسرتی را در رشت برگزار کرد.

همچنین از آن تاریخ به بعد در شیراز، همدان، آلمان، رشت و تهران به اجرای برنامه و کنسرت پرداخت، دو کاست " می گیلان " و "گیله لو " آثار بعد از انقلاب این استاد فرهیخته است، در سال ۱۳۷۹ تیتراژ و متن سریال پس از باران را اجرا و یک سال بعد مقام نخست موسیقی در فیلم و سریالهای کشور را از آن خود کرد.

" فریدون پوررضا " برداشتی متفاوت از موسیقی فولکلور ارائه داده است، وی از ملودیهای دیلمان، گالش و گیلک در این راه استفاده کرد.

این استان برجسته با تحقیق در زمینه موسیقی، بسیاری از ظرفیتهای موسیقی گیلان را رشد داد و به گیلان و ایران معرفی کرد.

روحش شاد.

۱۳۹۱/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...