نسخه چاپی

حكايت سيدبندي ناعادلانه مرحله گروهي ليگ قهرمانان اروپا؛

قرعه‌كشی ناعادلانه در جام معتبر اروپایی

عکس خبري -قرعه‌کشي ناعادلانه در جام معتبر اروپايي

13 سال از زمانی كه اتحادیه فوتبال اروپا شیوه سیدبندی خود برای قرعه‌كشی لیگ قهرمانان اروپا را تغییر داد می‌گذرد اما داستان تبعیض برای سوگلی‌های فوتبال قاره سبز به بهای ناكامی مدعیان جدید همچنان ادامه دارد.

به گزارش نما به نقل از مشرق، فردا (پنج‌شنبه) در مونت کارلوی فرانسه، نمایندگانی از منچستریونایتد، چلسی، رئال مادرید،‌ بارسلونا و آرسنال به همراه مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، بایرن مونیخ در ردیف اول مراسم قرعه‌کشی مرحله گروهی فصل 14-2013 این مسابقات روی صندلی‌های خود خواهند نشست، خوشحال و مغرور از اینکه همچنان تیم‌شان در سید اول قرار دارد و نسبت به سایر تیم‌های اروپایی موفق‌تر قلمداد شده است.

این اتفاق یکی از اتفاقات قابل پیش بینی هر سال است، اتفاقی که مانند چند سال گذشته پایان آن ناکامی یکی از قدرت‌های سنتی فوتبال اروپا به لطف سیستم سیدبندی غیرمنطقی یوفا است که راه را برای موفقیت تیم‌های سید اول هموار کرده است.

تیم‌های سید اولی که سوگلی‌های یوفا در بزرگ‌ترین بازار‌های فروش حق پخش تلویزیونی هستند، هر سال وقتی زمان قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان فرا می‌رسد، لبخند بر لبان‌شان می‌نشیند، چرا که یک بار دیگر پی می‌برند نام آنها از چارچوب منطق و عدالت برای سیدبندی مرحله گروهی خارج شده و همانطور که آمارها نشان می‌دهد، بعد از سپری شدن 66 درصد از دیدارهای مرحله گروهی به احتمال نزدیک به صددرصد به مرحله حذفی راه پیدا می‌کنند.

این تیم‌ها حتی زمانی که افت کرده‌اند و ناامیدکننده ظاهر شده‌اند هم هرگز طعم قرار گرفتن در سید 3 یا 4 را در حالی که حق‌شان چیزی جز این نبوده، نچشیده‌اند. برای برقراری دقت و عدالت، یوفا باید معیارش برای تعیین تیم‌های سیداولی قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا را تغییر دهد.

سیاست فعلی سیدبندی یوفا برای قرعه‌کشی مرحله گروهی به نفع غول‌های سنتی مسابقات است به گونه‌ای که حتی بدون نیاز به انجام این کار، غول‌هایی که از یک کشور در لیگ قهرمانان شرکت می‌کنند را تا مرحله یک چهارم نهایی روبه‌روی هم قرار نمی‌دهد. این یعنی تبعیض برای نمایندگان کشورهایی که در جدول رده‌بندی عامل مشترک (Coefficient) اتحادیه‌های عضو یوفا در صدر قرار دارند.

گواه این ادعا واقعیتی بود که هانس یواخیم واتسکه، مدیر اجرایی باشگاه بورسیا دورتموند، فصل گذشته پس از آنکه تیمش با رئال مادرید و منچسترسیتی در گروه مرگ هم‌گروه شد به آن اشاره کرد:« تا به حال هرگز سابقه نداشته که تیمی از سید چهارم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود».


معیار ارزیابی
سیستم سیدبندی یوفا برای قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا براساس عملکرد تیم‌‌ها در بازه زمانی 5 سال اخیر است اما این الزاماً به معنای قرار گرفتن قوی‌ترین تیم‌های سال اروپا در سید یک نیست. این سیدبندی لطفی بزرگ در حق تیم‌هایی است که در مدت طولانی در رده بندی عامل مشترک جایگاه خوبی برای خود به دست آورده‌اند اما سیر پیشرفت‌شان در یکی، دو فصل اخیر آهسته شده است.

این سیدبندی اما تیم‌هایی که در یک بازه زمانی 2 یا 3 ساله پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و در میان غول‌های اروپا خودی نشان داده‌اند را نادیده می‌گیرد. به عبارت دیگر و خلاصه‌تر در این سیدبندی به آن دسته از تیم‌هایی که در سید‌های بالاتر قرار می‌گیرند به لطف سابقه‌شان، مسیر آسان‌تری برای صعود به مراحل پایانی نشان داده می‌شود.

یوونتوس فصل گذشته و در اولین فصل بازگشتش به لیگ قهرمانان تا مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان صعود کرد و تنها قهرمان رقابت‌ها یعنی بایرن مونیخ مانع پیشروی‌اش شد. با این حال یوفا این تیم را امسال در سید 3 قرار داده است. دلیلش چیست؟ بانوی پیر 3 سال پیش در لیگ اروپا به فولام باخت. اگر تیم‌ها بر اساس عملکردشان در یک فصل گذشته‌شان در اروپا ارزیابی می‌شدند، شاید سازوکاری دقیق‌تر و عادلانه‌تر برای اینکه هر یک از این تیم‌ها لایق چه جایگاهی هستند، وجود می‌داشت.


سابقه مداری یا بی‌عدالتی؟
حتی در نظر گرفتن نتایج و عملکرد تیم‌ها در بازه زمانی 3 فصل اخیر به عنوان معیار ارزیابی تیم‌ها نیز شیوه‌ای منسوخ است. در این صورت بازهم حق تیم‌هایی مانند بورسیا دورتموند، یوونتوس و پاری‌سن‌ژرمن که اولی به فینال رسید و 2 تیم بعد به یک چهارم، ضایع و در حق تیم‌هایی مانند آرسنال و منچستریونایتد که در مرحله یک هشتم نهایی حذف شدند، لطف می‌شود. اینجا باز هم حکایت «سابقه‌مداری» تکرار می‌شود.

رده‌بندی یوفا از لیگ قهرمانان فصل گذشته نشان می‌دهد که در این رقابت‌ها 14 تیم بهتر از آرسنال و منچستریونایتد کار کرده‌اند. فصل پیش از آن این رقم برای آرسنال 10 بود و برای منچستریونایتد 28.

آرسنال این فصل به عنوان تیم چهارم انگلیس از دیدار پلی‌آف برابر فنرباغچه صعود کرد و دوباره به مرحله گروهی لیگ قهرمانان رسید اما حتی قبل از اینکه صعود این تیم قطعی شود، یوفا توپچی‌ها را در سید اول قرار داد. این غیرمنطقی است. تیمی که فصل گذشته با چنگ و دندان و در روز آخر لیگ سهمیه لیگ قهرمانان را به دست می‌آورد، چرا باید در سید یک و در کنار بزرگانی همچون بارسلونا، بایرن مونیخ و رئال مادرید قرار بگیرد؟

شاید بهتر باشد میشل پلاتینی (رئیس یوفا) و همکارانش سری به دنیای تنیس بزنند و ببیند که در آن چگونه تنیسوری مانند روژه فدرر، پرافتخارترین تنیسور دنیا با 17 قهرمانی در گرنداسلم‌ها تنها به خاطر افت عملکردش در فصل اخیر، به عنوان تنیسور سید هفتمی راهی اوپن آمریکا، آخرین گرنداسلم فصل می‌شود، گرنداسلمی که فدرر 6 بار قهرمانی در آن را تجربه کرده است.

۱۳۹۲/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...