نسخه چاپی

وقفه ۶ ماهه در تشكیل جلسات سران قوا

عکس خبري -وقفه ? ماهه در تشکيل جلسات سران قوا

بعد از گذشت بیش از ۶ ماه كه از آخرین جلسه مشترك سران سه قوه می‌گذرد، همه منتظرند بار دیگر رؤسای قوا برگزاری جلسات مشترك را از سر بگیرند.

به گزارش نما به نقل از فارس، تشکیل جلسات سران سه قوه یکی از مسائلی است که همواره رهبر معظم انقلاب به طور مستقیم و غیر مستقیم خواستار برگزاری آن شده‌اند.

ایشان در یکی از دیدار‌های خود با اعضای هیئت دولت با تاکید بر ضرورت همکاری بین قوا و پرهیز از اختلافات بی‌حاصل متذکر شدند:

«مسئله‌ى همکارى قوا را حل کنید. من هم غالباً به قوا سفارش میکنم؛ اما حالا شما که قوه‌ مجریه هستید و اینجا حضور دارید، به شما باید سفارش کنم. هرچه میتوانید، در آن جاهائى که می‌شود کوتاه آمد، کوتاه بیائید؛ چه اشکالى دارد؟ آنجائى که میشود تبیین کرد، تبیین کنید. آنجائى که میشود با ایجاد ارتباطات دوستانه، مسئله را حل کرد، اینجورى حل کنید.»

ایشان در بخشی از توصیه‌های خود در دیدار با دولتمردان برای "تشکیل جلسه روسای قوا" اظهار داشتند:

«چرا من اینقدر بر تشکیل جلسه‌ رؤساى قوا اصرار می‌کنم؟ وقتى که جلسه‌ رؤساى قوا تشکیل بشود، خیلى از این مشکلات حل می‌شود. در جلساتِ روبه‌رو، با همدیگر مى‌نشینند حرف میزنند؛ این کار خیلى از مشکلات را حل میکند؛ این تجربه‌ ماست از گذشته. گیرم که حالا برخى از راه‌هاى گوناگونى هم که دوستان رفتند، به نتیجه نرسیده باشد؛ اما خب، راه‌هاى دیگرى وجود دارد. بالاخره اختلاف سلیقه‌ها یا اختلاف برداشت‌ها از قانون را اینجورى باید حل کرد. کارى کنید که این ارتباط، ارتباط صمیمانه‌اى بشود. اگر چنانچه یک رفتارى را مشاهده می‌کنید که این رفتار را از آن طرف دیگر نمى‌پسندید، یک مراجعه هم به خودمان بکنیم، ببینیم آیا ما در آن فضاى سنگینى که اشاره میشود، مثلاً تأثیرى داشته‌ایم یا نداشته‌ایم. مراقبت بکنیم؛ اگر ما تأثیر داشتیم، آن را برداریم.»

همچنین ایشان طی دیداری با نمایندگان مجلس فرمودند:

«نوع کار دشمنان در این قضایاى مهم و کلان و بین‌المللى اقتضاء می‌کند که یک کارهائى را بکنند، یک چیزهائى را بگویند، اظهاراتى را داشته باشند؛ لذا این تدابیر و سیاست‌هاى دشمنان در پرده نمی‌ماند. می‌خواهند اختلاف ایجاد کنند. این اختلاف را به هر شکلى بتوانند، تزریق می‌کنند؛ ما بایستى بیدار باشیم. اختلاف سلیقه، اختلاف نظر، اختلاف عقیده در مسائل سیاسى، نباید به چالش میان جناحهاى کشور، میان عناصر کشور منتهى شود.»

رهبر معظم انقلاب در دیدار جمع زیادی از دانش آموزان و دانشجویان نیز به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در خصوص بروز برخی اختلافات بین مسئولان و کشانده شدن آنها به میان مردم و افکار عمومی هشدار دادند: «اختلافات را نباید علنی کرد؛ اختلافات را نباید به مردم کشاند؛ احساسات مردم را نباید در جهت ایجاد اختلاف تحریک کرد.»

بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب باید گفت که تشکیل جلسات سران سه قوه باعث می‌شود تا سران قوا به دور از هر گونه حاشیه و به طور مستقیم و رودرو به بحث و بررسی در مورد مسائل کشور بپردازند.

یکی از دلایل اصلی تشکیل این جلسات پرهیز از رسانه‌ای شدن برخی اختلافات است چرا که بیان مطالب از تریبون‌های مختلف و پاسخگویی مسئولان از این طریق به یکدیگر قطعا نه تنها باعث ایجاد وحدت و همدلی نمی‌شود بلکه گامی در جهت شاد کردن دشمنان هم خواهد بود.

چنانچه در برخی پیشامدهای اینچنینی که در گذشته اتفاق افتاد شاهد بودیم، دشمنان و بوق‌های رسانه‌ای در آن سوی مرزها اختلاف میان مسئولان را به یکی از سوژه‌های خبری خود تبدیل کردند.

برگزاری این جلسات می‌تواند اختلافات موجود میان قوا را کمرنگ‌تر و هماهنگی میان مسئولان را بیشتر و پررنگ‌تر کند.

همچنین این نشست‌ها مانع بسیاری از مشکلات خواهد شد، برهمین اساس مسئولان اگر اختلاف نظر و سلیقه‌ای دارند نباید آن را در رسانه‌های عمومی مطرح کنند و باید در جلسات این چنینی این مسائل را بین خودشان حل و فصل کنند. چرا که رسانه‌ای شدن اختلافات در برهه کنونی برای کشور همچون سم، مضر است.

البته از سوی دیگر باید به این نکته هم توجه داشت که نشست‌های سران قوا می‌تواند موجب تحکیم وحدت بیشتر در کشور شود و به برخی دلخوری‌ها پایان دهد، برهمین اساس به نظر می‌رسد که سران قوا هم باید با استقبال از برگزاری چنین جلساتی، زمینه حل مشکلات و اختلافات را فراهم آورند. البته آخرین جلسه سران سه قوا مربوط به دوران فعالیت دولت دهم می‌شود.

۵ اسفند سال ۹۱ بود که جلسه سران سه قوه به میزبانی علی لاریجانی و در ساختمان بهارستان تشکیل شد و بعد از آن سران سه قوه چه در دولت گذشته و چه در دولت جدید جلسه مشترکی که به اطلاع افکار عمومی هم برسد نداشتند.

البته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که در بعد از جلسات رای اعتماد به وزرای کابینه دولت یازدهم نشست خبری را برگزار کرد، در پاسخ به سوالی اظهار داشت: خیلی از جلسات سران قوا رسانه‌ای نمی‌شود؛ هفته گذشته هم جلسه سران قوا برگزار شد و برای هفته آینده هم قرار است که جلسه‌ای بین سران قوا برگزار شود.

البته به نظر می‌رسد که در دور جدید جلسات مشترک سران سه قوه که انشا‌الله به زودی برگزار می‌شود، باید ساز و کاری را تعریف کرد که این جلسات جنبه کاربردی‌تر پیدا کند نه این که فقط در حد دیدارهای رسمی و تشریفاتی باقی بماند.

باید توجه داشت که رسانه های غرب و ضدانقلاب در کمین نشسته اند تا کوچک ترین اختلاف و بگومگوی سیاسی در داخل کشور را در بوق و کرنا کرده و با شگردهای تبلیغاتی خود از این فرصت ها برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی بهره ببرند. تجربه هم نشان داده که یکی از برهه هایی که دشمنان انقلاب را امیدوار می کند، شرایطی است که احساس کنند اختلافی بین مسئولان کشور رخ داده و می توانند از این آب گل آلود ماهی بگیرند بر همین اساس نباید چنین فضایی را برای دشمن آماده کرد.

در هر صورت بعد از گذشت بیش از ۶ ماه که از آخرین جلسه مشترک سران سه قوه می‌گذرد، همه منتظرند تا بار دیگر روسای قوا با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، برگزاری جلسات مشترک را از سر بگیرند تا در آینده شاهد برخی مسائل که در گذشته رخ داد نباشیم.

۱۳۹۲/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...