نسخه چاپی

برژينسكي:

آمریكا راهبرد خاصی در خاورمیانه ندارد

عکس خبري -آمريکا راهبرد خاصي در خاورميانه ندارد

مشاور پیشین امنیت ملی آمریكا در گفت‌وگو با یكی از شبكه‌های خبری با انتقاد از حمله احتمالی به سوریه گفت: آمریكا راهبرد مشخصی در خاورمیانه ندارد



به گزارش نما به نقل ازخبرگزاری فارس: برژینسکی: آمریکا راهبرد خاصی در خاورمیانه ندارد/ راه‌حل مشکل سوریه نظامی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس «زیبیگنیو برژینسکی» مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری «دویچه‌وله» با اشاره به تحرکات جهانی در واکنش به حمله شیمایی در سوریه و تلاش غرب برای مداخله نظامی در این کشور گفت که راهبرد سوریه بسیار مخفی نگه داشته شده است.

وی با انتقاد از اقدام نظامی غرب علیه سوریه گفت که آمریکا فاقد راهبردی برای منطقه است.

دویچه‌وله از برژینسکی پرسید که آیا از اقدام نظامی در سوریه حمایت می‌کند که وی گفت: از دید من اگر این اقدام عملی ‌شود باید بخشی از راهبرد سیاست‌ خارجی باشد در غیر این صورت می‌تواند پاسخ تنبیهی به دنبال داشته باشد. اما آیا این کار می‌تواند مشکل را حل کند؟ آیا راهکاری برای حل مسئله وجود دارد؟ چه کسی بخشی از این راهبرد است و چه کسی نیست؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که من گمان می‌کنم مردم باید پیش از اقدام نظامی به دقت درباره آنها فکر کنند. شاید از لحاظ اخلاقی این اقدام با توجه به اقدام غیر انسانی (در سوریه) قابل توجیه باشد اما همچنان پیامدهایی دارد که برای همه مطلوب نیست.

این سیاستمدار آمریکایی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که مشکل در سوریه بخشی از معضلات بزرگ در خاورمیانه است. راه حل این مسئله نه اقدام نظامی است و نه به طور خاص به قدرت‌های غربی بستگی دارد. من متعجبم که چقدر بریتانیا و فرانسه علاقمند اقدام نظامی در سوریه هستند. اما در عین حال می‌دانم که هر 2 قدرت، امپریالیسم‌های سابق هستند که به دنبال اعمال قدرت استعمالی خود در منطقه هستند.

با توجه به نوشته‌های قبلی‌ام با عنوان «بیداری سیاسی در جهان» سیاسی بر مبنای سیاست که به غرب و قدرت‌های قبلی اتکا داشته باشد، برای من چندان قابل تقدیر نیست تا بتوان با استفاده از آن راهکاری برای مشکلات منطقه پیدا کرد.

برژینسکی همچنین بر لزوم وجود ائتلافی گسترده متشکل از برخی کشورهای آسیایی از جمله ترکیه را به عنوان بخشی از اقدام نظامی ضروری دانست.

وی همچنین نقش روسیه در پیوستن به جامعه جهانی برای حل برخی مسائل نه فقط موضوع سوریه بلکه ایران و برنامه هسته‌ای این کشور و نیز مشکلات میان فلسطینیان و اسرائیل را ضروری دانست.

دویچه‌‌وله در ادامه گفت که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به جای تکیه بر سازمان ملل متحد بر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تکیه دارد که مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در پاسخ گفت: «من مطمئن نیستم که برداشت شما از اوباما درست است. فکر می‌کنم که اوباما می‌خواهد تحریم‌ سازمان ملل را اجر کند اما نگران است که روسیه و چین آن را وتو کنند. به نطر من باید تعامل‌ و گفت‌وگوهای جدی با کشورها پیگیری شود که در معرض خشونت در منطقه قرار دارند.»

برژینسکی گفت که مشکل فراتر از سوریه است و نمی‌توان فقط به عنوان مسئله سوریه به آن نگاه کرد. ضمن اینکه اقدامی تلافی‌جویانه در واکنش اخلاقی به حملات شیمیایی می‌تواند بخشی از راهبردی بزرگتر با اقدامات راهبردی موردنظر باشد که صرفا جنبه تنبیهی ندارند.

مشاور پیشین امنیت آمریکا در بخش پایانی این گفت‌وگو تشبیه جنگ ویتنام با جنگ احتمالی با سوریه را رد کرد و درباره پیامدهای پس از جنگ سوریه نیز گفت: «در این مورد من راهبرد بزرگتری نمی‌بینم و نگرانم که مشارکت‌کنندگان در این اقدام بسیار متکی بر آمریکا و قدرت‌های استعماری پیشین باشند که این موضوع می‌تواند بلافاصله به ایجاد مشکلی سیاسی منجر شود.»

۱۳۹۲/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...