نسخه چاپی

"كودتا" در صحن بهارستان

جلسه علنی صبح امروز مجلس به تصویب كلیات طرحی برای پیگیری حقوقی و سیاسی نقش آمریكا و انگلیس در كودتای ۲۸ مرداد و بررسی موادی از لایحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز اختصاص داشت.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، یک‌صد و بیست‌ و هشتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) به‌ریاست علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان و با حضور 195 تن از وکلای ملت و در ساعت 8 و 24 دقیقه آغاز شد.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز (اعاده شده از شورای نگهبان)، طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 توسط دولت‌های امریکا و انگلیس علیه دولت ملی ایران، انتخاب یک نفر از نمایندگان هر استان به عنوان ناظر در کمیته هماهنگی اشتغال استان‌ها، گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی صنایع مس ایران، گزارش شوردوم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی درباره طرح اصلاح تبصره (5) بند (الف) ماده (3) قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی (یک فوریت این طرح در جلسه علنی مورخ 19/6/1391 به تصویب رسیده است)، گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره طرح الحاق یک تبصره به ماده (24) قانون اصلاح قانون معادن (یک فوریت این طرح در جلسه علنی مورخ 18/2/1392 به تصویب رسیده است)،گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح اصلاح تبصره (2) ماده (39) قانون نظام جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران(یک فوریت این طرح در جلسه علنی مورخ 2/4/1392 به تصویب رسیده است)، گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی درباره لایحه انتقال موردی محکومان به حبس (در ضمن تقاضای نمایندگان مبنی بر رسیدگی طبق اصل (85) قانون اساسی، واصل و در جلسه علنی مورخ 21/1/1392 اعلام گردید) (دراجرای ماده 104 آئین‌نامه داخلی با اولویت در دستور قرار گرفت) از مهمترین درستورکارهای جلسه علنی امروز مجلس بود که توسط هیئت رئیسه مجلس قرائت شد.

لاریجانی: آتش عملیات نظامی علیه سوریه گریبان برخی کشورهای منطقه را هم خواهد گرفت

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه در نطق پیش از دستور طی سخنانی اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی به‌حق شهیدان رجایی و باهنر را الگوی خدمتگزاری به ملت معرفی کرد و هفته دولت را به نام آن دو عزیز مزین کرد.

وی افزود: این مدل مدیریتی از چند ویژگی برخوردار بود؛ این دو شهید و اکثر رهبران صدر انقلاب اسلامی از زیربنای فکر اسلامی عمیق برخوردار بودند و کنه فکر سیاسی آن‌ها برگرفته از اسلام ناب محمدی(ص) بود.

رئیس مجلس تصریح کرد: مجادلاتی که شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی، مطهری و لاجوردی و دیگر شهدای بزرگ انقلاب چه در زندان و چه در بیرون از زندان با منافقین و مارکسیست‌ها داشتند نشان‌دهنده این بود که آنان با همه وجود حیات طیّبه فردی و اجتماعی را در تحقق اسلامی می‌دانستند نه التقاط اسلام با مدرنیته و یا اسلام با مارکسیسم که گروه زیادی از روشنفکران آن دوران در چنین بستری تفکر می‌کردند.

لاریجانی تأکید کرد: تلاش آنان در این جهت بود که قوانین کشور بر مبنای فقه اسلامی تبیین گردد و سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر اساس قرآن و سنت مدون شود که برخی از آنها در قانون اساسی تجلی یافت و برخی نیز در قوانین مجلس محقق شد.

به گزارش تسنیم، وی در ادامه سخنانش به اوضاع منطقه و به‌خصوص سوریه اشاره کرد و گفت: بیش از دو سال است که غرب و برخی کشورهای منطقه بعد از پیروزی‌های مسلمانان در انقلاب‌های اخیر به‌سراغ سوریه رفتند تا عقب‌افتادگی و از دست دادن منافع خود را با ضربه زدن به یکی از کانون‌های مقاومت در منطقه جبران کنند.

رئیس مجلس خطاب به تروریست‌های سوریه و غرب که علیه این کشور متحد شده‌اند، گفت: فرض می‌کنیم شما سوریه را بمباران می‌کنید. کشوری که در این دو سال دچار تخریب‌های زیاد به دست عوامل تروریست‌ها شده است، چندان ضربه نمی‌خورد که دیگران در مقابل سوریه آسیب می‌بینند. اگر قرار است قواعد بین‌المللی در این ماجراجویی به‌نفع رژیم صهیونیستی توسط غرب و برخی کشورهای منطقه نادیده گرفته شود، چه دلیلی دارد که سوریه احترامی برای آنان قائل باشد؟ بنابراین نتیجه چنین اقدام نابخردانه‌ای، نابسامانی منطقه‌ای است که آتش آن گریبان کشورهای ساده‌اندیش منطقه را خواهد گرفت.

**مجازات حمل کالا و ارز قاچاق تعیین شد**

بهارستان نشینان در جلسه علنی امروز خود و در ادامه بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعاده شده از شورای نگهبان تعداد دیگری از مواد آن را اصلاح و به تصویب رساندند.

نمایندگان با اصلاح ماده 58 این قانون مصوب کردند حکم تعدد و یا تکرار ارتکاب جرم قاچاق معاونت و مجازات تبعی و تکمیلی، مطابق قانون مجازات اسلامی است.

وکلای ملت همچنین با اصلاح ماده 59 نیز مصوب کردند، هر شخصی که با علم و اطلاع مرتکب جرم حمل کالا و یا ارز قاچاق شود و نتواند ارسال کننده و یا صاحب اصلی آن را تعیین کند، علاوه بر ضبط کالا و یا ارز به مجازات‌های مقرر در مورد مالک کالا و ارزی نیز محکوم می‌شود.

نمایندگان مجلس همچنین با حذف مواد 61 و 62 این لایحه برای تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

بهارستان نشینان درباره اصلاح قاچاق کالا و ارز همچنین مصوب کردند که چنانچه دو یا چند نفر در ارتکاب قاچاق شرکت کنند، مرجع رسیدگی علاوه بر حکم به ضبط کالای قاچاق، سهم هر یک را از کل جزای نقدی تعیین و به پرداخت آن محکوم می‌نماید در صورتی که کالا یا ارز قاچاق از بین رفته باشد بهای آن نسبت به مالکیت دریافت می‌شود.

**پایگاه اطلاعات محکومان قاچاق در مرکز فناوری اطلاعات قوه قضائیه تشکیل می‌شود**

براساس مصوبه دیگر امروز پارلمان و تصویب ماده 70 لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به منظور ثبت و دسترسی سریع به سوابق محکومین و ارائه آن به مراجع ذیربط پایگاه اطلاعات محکومین قاچاق کالا و ارز در مرکز فناوری و اطلاعات قوه قضائیه تشکیل می‌شود. تمامی واحدهای اجرای احکام مکلفند به محض دریافت رای قطعی محکومیت‌های راجع به قاچاق کالا و ارز مشخصات فردی محکومین را در این پایگاه ثبت کنند. مبادله اطلاعات بین سازمان تعزیرات حکومتی و قوه قضاییه باید به گونه‌ای باشد که امکان تعامل داده‌ها و استفاده کاربران طرفین وجود داشته باشد.

براساس تبصره ماده 70 این لایحه، نحوه و سطوح دسترسی مراجع ذیربط به داده‌ها به موجب آئین‌نامه‌ای است که توسط سازمان تعزیرات حکومتی و قوه قضائیه تهیه می‌شود و حداکثر ظرف 3 ماه از تاریخ لازم‌اجرا شدن این قانون، به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد.

بهارستان‌نشینان در ادامه جلسه امروز، همچنین با تصویب ماده 71 اینگونه مصوب کردند که مسئولان مستقیم دستگاه‌های کاشف و مامور وصول درآمدهای دولت و سایر مراجعی که برای رسیدگی پرونده قاچاق این موضوع قانون مورد خطاب کتبی مرجع رسیدگی کننده و یا دستگاه مامور وصول درآمدهای دولت قرار می‌گیرند و چنانچه ظرف 20 روز از تاریخ وصول استعلام نسبت به پاسخگویی مستند اقدام نکنند، به مجازات منع اشتغال در شغل خود در نوبت اول و انفصال موقت تا 6 ماه از خدمات دولتی در نوبت‌های بعدی محکوم می‌گردند، مگر اینکه اثبات کنند عدم ارسال پاسخ، مستند به عذر موجه قانونی بوده است. رسیدگی به این امر در صلاحیت محاکم کیفری دادگستری مراکز استانها می‌باشد.

نمایندگان در ادامه همچنین با اصلاح ماده 73 این لایحه مصوب کردند آئین‌نامه‌های اجرایی این قانون ظرف 3 ماه از تاریخ لازم‌اجرا شدن آن توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با همکاری وزارتخانه‌های کشور، امور اقتصادی، دارایی، دادگستری و سایر دستگاه‌های ذیربط تهیه می‌شود و به تایید هیئت وزیران می‌رسد.

**مجازات مجلس برای مدیران و اشخاص حقوقی مرتکب قاچاق**

نمایندگان مردم در خانه ملت، در ادامه جلسه صبح امروز خود تعداد دیگری از مواد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعاده شده از شورای نگهبان را اصلاح و تایید کردند.

نمایندگان با اصلاح ماده 64 این لایحه اینگونه مصوب کردند که اگر قاچاق توسط شخص حقوقی ارتکاب یابد، مرجع صدور حکم ضمن ضبط کالا و یا ارز قاچاق مکشوفه، علاوه بر مباشرین مدیران شخص حقوقی را در صورت علم و اطلاع از عمل مباشرین به طور مستقل به مجازات برای قاچاق محکوم می‌کند.

چنانچه شخص حقوقی برای قاچاق کالا و ارز تاسیس و یا فعالیت آن پس از تاسیس برای ارتکاب قاچاق منحرف شود، علاوه بر محکومت به جزای نقدی حسب مورد به 2 تا 4 برابر حداکثر جریمه مقرر برای شخص حقیقی به ترتیب زیر محکوم می‌شود:

الف - در مورد قاچاق کالای غیرممنوع و ارز در مرتبه اول ممانعت از فعالیت شخص حقوقی از یک تا دو سال و در مرتبه دوم انحلال شخص حقوقی

ب - در مورد قاچاق کالای ممنوع یا سازمان یافته، انحلال شخص حقوقی

تبصره یک - افراد موضع این ماده محکومیت قطعی می‌یابند تا 5 سال مجاز به تاسیس و مشارکت در اداره شخص حقوقی نیستند.

تبصره 2 - چنانچه شخص حقوقی وابسته به دولت یا مامور به خدمات عمومی باشد، مرجع رسیدگی کننده کارکنان و مدیران مرتکب قاچاق را علاوه بر مجازات مربوط حسب مورد به محرومیت و یا انفصال دائم یا موقت از خدمات دولتی و عمومی محکوم می‌کند.

تبصره 3 - اگر منافع حاصل از قاچاق به شخص حقوقی تعلق یابد و یا برای تامین منافع شخص شخص حقوقی به قاچاق اقدام گردد، جریمه از محل دارایی شخص حقوقی وصول می‌شود.

نماینده همچنان با اصلاح ماده 65 این لایحه مصوب کردند که مجازات شروع به قاچاق حسب مورد حداقل مجازات کالا و ارز این قانون است.

**کوچک‌زاده در مخالفت با کلیات طرح پیگیری کودتای 28 مرداد:راهکارهای اعتدالی به نتیجه نمی‌رسد**

به گزارش تسنیم، مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با کلیات طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی و سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 با اشاره به فرمایشات امام راحل اظهارداشت: امام فرمود ما با تمام وجود از گسترش باج‌خواهی و مصونیت کارگزاران آمریکایی، حتی اگر با مبارزه قهر‌آمیز هم شده باشد جلوگیری می‌کنیم، همچنین ایشان فرمودند «درصدد تحقق اهداف‌مان از طریق دادگاه‌های دست نشانده سازمان ملل هم نیستیم»؛ سازمان مللی که امروز جنایات امریکا و افراطیون را در سوریه می‌بینند و خفقان گرفته است.

وی ادامه‌داد: ده‌ها عبارات اینچنینی در صحبت‌های امام است. اینها شعار هم نیست، البته می‌دانم امروز کسانی در اتاق‌های فکر راه حل‌های اعتدالی پیشنهاد می‌کنند که متاسفانه استاد دانشگاه هم هستند و می‌گویند حرفهایی که نمی‌خواهیم عمل کنیم، نباید بزنیم. می‌گویند سیاست‌مدار باید کسی باشد که خوب غذا خورده باشد، سیر باشد، نیویورک رفته باشد، به اندازه کافی هواپیما سوار شده باشد و این‌ها عین یک جمله‌های یک استاد دانشگاه است که امروز در اتاق فکر به سیاستمدارانی که حاکم شده‌اند راهکار ارائه می‌دهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما این حرف‌ها را می‌زنیم و در حد وسع‌مان که دو لیتر بیشتر خون نداریم و 50 کیلو هم پوست و استخوان و همه اینها را فدای تحقق اینها خواهیم کرد؛ تردید ندارم همه اعضای این مجلس از عمق وجودشان با آمریکا دشمنی دارند و زخم‌خورده این کشور هستند، اما چگونه می‌شود از مجلس طرحی دربیاید که پس از اعلام این جنایتکاران مبنی بر دست داشتن‌شان در کودتای 28 مرداد حالا قصه 60 سال قبل را می‌خواهیم از طریق دادگاه‌ها پیگیری‌ کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: به نظر بنده علی‌رغم میل قلبی نمایندگان مجلس این راهکارها راهکارهای اعتدالی است و به نتیجه نخواهد رسید. آمریکا و اسرائیل جز زبان زور نمی‌فهمند و این نوع طرح‌ها بازی کردن در صحنه‌ای است که آن‌ها طراحی کرده‌اند.

**موسوی‌نژاد: بدون کمیته پیگیری به نتیجه دلخواه درباره کودتای 28 مرداد نخواهیم رسید**

براساس این گزارش، محمدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس در موافقت با کلیات طرح دو فوریتی پیگیری حقوق سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت ملی ایران اظهار داشت: این طرح بسیار مفید و هوشمندانه در مجلس مطرح شده است.

وی با اشاره به سخن برخی از مخالفان مبنی بر اینکه پیگیری این طرح چه فایده‌ای دارد، گفت: به هر حال پیگیری حقوقی بعضی از این رفتارهای ظالمانه و نقض حقوق انسان‌ها در جامعه بشری کار پسندیده‌ای است و باید از طریق مراکز حقوقی این کار پیگیری شود.

این نماینده مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که سازمان‌های بین‌المللی حضور دارند، افزود: با توجه به ادله موجود و اقرار دولت آمریکا مبنی بر اینکه در کودتای 28 مرداد نقش داشته و با توجه به اینکه خسارات زیادی بعد از کودتای 28 مرداد متوجه کشورمان شده است، باید این خسارت پیگیری شود.

موسوی‌نژاد خاطر نشان‌کرد: 25 سال بعد از کودتای 28 مرداد، حکومت شعبان بی‌مخ آغاز شد و شاهد بودیم که فدائیان اسلام را اعدام کردند و حتی آنان که با حکومت ظالمانه محمدرضا شاه مبارزه می‌کردند نیز توسط همین افراد اعدام شدند.

وی افزود: آیا وقت آن نیست که امروز از همه ابزارها برای مقابله و مبارزه با این حرکت شوم آمریکا که هنوز ادامه دارد کاری انجام دهیم؟ به هر حال تا کمیته و ستاد پیگیری تشکیل نشود به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید.

**رهبری: طرح پیگیری کودتای 28 مرداد نفعی برای کشور ندارد**

به گزارش تسنیم، محمدمهدی رهبری نماینده مردم رودسر در مجلس نیز در سخنانی در مخالفت با کلیات طرح پیگیری حقوقی و سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 اظهار داشت: اینکه آمریکا نسبت به کشور ما همواره جنایت‌هایی داشته‌اند و برای رسیدن به مقاصد شوم خود دست به هر کاری می‌زنند، یک واقعیت است و کسی با آن مخالفت ندارد، اما بنده این طرح را خوانده‌ام و دیدم با این محتوا هیچ نتیجه‌ای عاید کشور نمی‌شود.

وی ادامه‌داد: اصل این طرح این است که هر 3 ماه یکبار یک کمیته‌ای گزارشی ارائه دهند که این موضوع وظیفه ذاتی وزارت‌خارجه می‌تواند باشد و با این کار نتیجه خاصی نصیب کشور نمی‌شود. چند ماه قبل رئیس‌جمهور آمریکا عنوان کرد که اگر ایران سفارت ما را گرفت، ما هم یک تقصیری داشتیم و در سال 32 در امور ایران دخالت کردیم و باعث شدیم که شاه ایران دوباره قدرت بگیرد. بنابراین خود این کشور به اقدامات خود اعتراف کرده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: وزارت خارجه و دولت باید به صورت ذاتی منافع کشورمان را مورد حفاظت قرار دهند، لذا این طرح را کافی‌المقصود نمی‌دانم و احساس می‌کنم نمی‌تواند منافع ایران را تامین کند.

**فیاضی: از حقوق ملت در مقابل اقدامات ظالمانه دفاع می‌کنیم**

عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمود‌آباد در مجلس در موافقت با کلیات طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی-سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس علیه دولت ملی ایران اظهار داشت: از سال 1332 تاکنون علیرغم همه ظلم‌هایی که آمریکا و انگلیس نسبت به کشورمان داشته‌اند، اما ما از ظرفیت‌های قانونی خود برای احقاق حقوق کشور استفاده نکرده‌ایم و این موضوع سبب شده تا آمریکا و انگلیس از هر فرصتی استفاده کنند تا به ایران ضربه بزنند.

وی ادامه‌داد: عدم استفاده از ظرفیت‌های قانونی در برابر ظلم‌هایی که آمریکا و انگلیس به ملت ایران داشته‌اند سبب شده تا آمریکا از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران استفاده کند.

نماینده مردم نور در مجلس خاطرنشان کرد: در ماده 2 این طرح آمده که دولت موظف است پس از برآورد خسارات وارد شده به کشور از طریق مجامع داخلی و بین‌المللی نسبت به پیگیری و احقاق حقوق ملت ایران اقدام کند که با تصویب این موضوع می‌توانیم ظرفیتی را بوجود بیاوریم تا ایران از حقوق خود بهره‌مند شود.

فیاضی در ادامه تصریح کرد: در طول این 34 سال تاکنون از کجا توانسته‌ایم از حقوق خود دفاع کنیم؟ آیا مجلس شورای اسلامی تاکنون از ظرفیت قانون‌گذاری خود برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کرده است؟ پس نمی‌توانیم بگوییم که پیگیری‌ها نتیجه نمی‌دهد بلکه ابتدا باید طرحی را به تصویب برسانیم و سپس پیگیری حقوق را انجام دهیم.

**هروی: مجلس براساس کدام منابع درباره کودتای 28 مرداد تحقیق خواهد کرد**

جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس در مخالفت با کلیات طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت ملی ایران اظهار داشت: طراحان اصلی این طرح از سر دلسوزی آن را مطرح کردند. اما اگر این طرح براساس مستندات علمی مطرح شده، ممکن است در سال‌های دیگر افراد دیگر منتشر شود.

وی افزود: با وجود اینکه موافقان این طرح را قبول دارند و باید در مقال سلطه بایستیم و حقمان را بگیرم اما آیا چاره کار این است که بدون منابع و تحقیقات لازم این کار را انجام دهیم؟

نماینده مردم قائنات تصریح کرد: تاکنون تحقیق جامع سیاسی درباره کودتای 28 مرداد در کشور صورت نگرفته است، حالا چگونه می‌خواهیم بدون تحقیقات طرحی را در جامعه بین‌المللی پیگیری کنیم.

هروی با تاکید بر اینکه وزارت خارجه آمریکا با اعلام این اسناد به دنبال مظلوم‌نمایی است، اظهار داشت: امروز بیشترین تحقیقاتی که درباره کودتای 28 مرداد انجام شده توسط خود آمریکایی‌ها بوده است امروز اگر می‌خواهیم کودتای 28 مرداد را پیگیری کنیم، براساس کدام اسناد خواهد بود؟ ما زمانی می‌توانیم حق خود را از دولت آمریکا مطالبه کنیم که تحقیقات جامع‌ای را در کشورمان انجام داده باشیم.

**سودانی: باید آمریکا را پای میز محاکمه دادگاه لاهه بکشانیم**

ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس در موافقت را با کلیات طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد علیه دولت ملی ایران در سخنانی، گفت: آمریکا امروز مانند گاو وحشی هر جا که اراده کرد برای خودش مجوز دخالت در امور کشورها را می‌بافد.

وی افزود: تجربه‌ای که 60 سال پیش در کشور بدست آمد و آنها امروز خود به موضوع کودتا اعترا ف کردند، کاملا این حق را به ما می‌‌دهد که فریاد مظلومیت این ملت را به گوش جهانیان برسانیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس خطاب به دولتمردان آمریکا گفت: تو که ادعا می‌کنی دموکراسی، حق مردم است، برای انتخاب سرنوشت مردم به خود مردم، چرا در امور کشورها دخالت می‌کنی؟ دموکراسی که شما معنای آن را تبیین می‌کنید، خودتان بزرگترین ناقض این دموکراسی هستید لذا ما امروز در مجلس شورای اسلامی وظیفه داریم همانگونه که نمایندگان کنگره بدون رعایت اصول انسانی و ارزشی همواره علیه ما قانون تصویب می‌کنند، ما نیز با دستان پرتوان‌مان گلوی این خبیثان را بفشاریم و آنها را بر سر جای خود بنشانیم.

سودانی تاکید کرد: قبل از انقلاب معاهده مودتی وجود داشت و این معاهده مودت با آمریکا این اجازه را به ما می‌دهد که آمریکا را پای میز محاکمه در دادگاه لاهه بکشانیم. ضمن آنکه ایجاد صلاحیت حقوقی برای رسیدگی به موضوعاتی که جنبه بین‌المللی دارد، می‌توانیم قانون برای آن وضع کنیم تا دشمن سرسخت‌مان را به پای میز محاکم بکشانیم.

**قشقاوی: وزارت خارجه مستندات کودتای 28 مرداد را به دادگاه لاهه تحویل داده است**

حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه در جلسه صبح امروز پارلمان در خصوص نظر دولت در مورد کلیات طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی - سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت ملی ایران گفت: دولت با کلیات طرح ارائه شده مخالفتی ندارد، اما در جزئیات دیدگاه‌هایی داشتیم که در جلسه 2.5 ساعته دیروز کمیسیون ملی بخشی از این دیدگاه‌ها لحاظ شد و بخش دیگر هم از حقوق نمایندگان است که مباحث خود را مطرح کنند.

وی افزود: در گذشته نیز مقامات آمریکایی نیز در این خصوص اعترافاتی داشتند و طبق قانون آمریکا هر 30 سال یک بار اسناد سازمان سیا منتشر می‌شود و امسال نیز اعترافی در باره دخالت صریح در برکنار دولت ملی داشتند. برخی با ذهنیت حقوقی و قانونی معتقدند کاری که اخیرا امریکایی‌ها انجام دادند، در راستای اجرای قانون مصوب آمریکا بوده و برخی دیگر از کارشناسان سیاسی ارزشگذاری سیاسی می‌کنند و مقطع زمانی را در نظر می‌گیرند.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه تصریح کرد: در شرایطی که حماسه سیاسی توسط ملت ایران خلق شده و در شرایطی که شاید انتظار این باشد که درک واقعی از حقوق ملت ایران وجود داشته باشد، جریان‌های افراطی در آمریکا به دنبال این هستند که بتوانند این سیاست‌های افراطی مانند تحریم‌ها را تداوم ببخشند. اگر افشای اسناد سیا را یک کار جدید و یا یک قانون و یا حتی یک سیاست بدانیم، اما واقعیت این است که این اعتراف رسما صورت گرفته است.

قشقاوی خاطرنشان کرد: گویا باید دیپلماسی را از منظر برخی افراطیون غربی اینگونه نوشت که دیپلماسی یعنی کاربرد اعمال استاندارد دوگانه و برخورد گزینشی با همه مقولات سیاسی. اگر زمان افشای این اسناد را که با مقطع حماسه سیاسی و ایجاد فضای جدید در کشور همزمان است در نظر بگیریم و یا حتی یک کار قانونی روتین بدانیم، بالاخره این کار انجام شده است.

وی در عین حال تاکید کرد: وزارت خارجه براساس قانون سال 1378 مصوب مجلس ششم و در زمان دولت وقت وکیل دعاوی گرفته است و مستندات کودتای 28 مرداد توسط وزارت امور خارجه با اخذ وکلای معتبر به دادگاه بین‌المللی لاهه ارائه شده است.

**کلیات طرح پیگیری دخالت آمریکا در کودتای 28 مرداد تصویب شد**

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان، با کلیات طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی - سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد سال 1332 علیه دولت ملی ایران را به تصویب رساندند.

بهارستان‌نشینان پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان کلیات این طرح، در نهایت آن را با 167 رای موافق، 5 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

دو فوریت طرح مذکور در جلسه علنی روز گذشته پارلمان به تصویب رسید و وکلای ملت کلیات آن را در جلسه امروز مورد برسی قرار دادند.

همچنین، طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی و سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت ملی ایران دارای یک مقدمه توجیحی و 2 ماده است که در صورت تصویب جزئیات آن در صحن علنی مجلس، کارگروهی به منظور برآورد خسارات مادی و معنوی وارده به ملت ایران تشکیل می‌شود که این کارگروه هر 3 ماه یکبار گزارش اقدامات خود را به مجلس ارائه می‌دهد. همچنین بر اساس این طرح دولت موظف می‌شود پس از برآورد خسارات نسبت به پیگیری و احقاق حقوق ملت ایران از طریق مجامع و نهادهای ذیربط داخلی و بین‌المللی اقدام کند.

**پورابراهیمی در تذکر آیین نامه‌ای: تغییر چارت قوه قضائیه موجب تغییر قانون نشود**

محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور در نشست علنی امروز مجلس، در تذکر آیین نامه‌ای گفت: تغییر نام مراکز و سازمان‌های مختلف به صورت مداوم موجب می‌شود قانون مصداق خود را از دست بدهد.

وی تغییر نام مراکز آمار به مرکز فناوری اطلاعات به دلیل تغییر چارت سازمانی قوه قضائیه منطقه نیست افزود: نباید تغییر نام سازمان‌ها و مراکز مختلف در کشور با توجه به تغییرات چارت سازمانی صورت بگیرد.

لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به تذکر پورابراهیمی گفت: قوه قضائیه معتقد است تغییر نام مراکز آمار ایراد اساسی نداشته و تنها نام مرکز داده‌های قضایی به مرکز فناوری اطلاعات تغییر یافته است.

وی همچنین افزود: تذکر شما به جا نیست و ربطی به عنوان طرح ندارد.

**نقوی حسینی در صحن مجلس: مجلس درباره دیگر اقدمات آمریکا علیه ملت ایران نیز تحقیق خواهد کرد**

حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد کلیات طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی سیاسی نقش و دخالت سیاسی آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت ملی ایران در سخنانی اظهارداشت: اسناد جدید دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد جدیدا منتشر شده است و این اسناد قابل استناد در محاکم قضایی است.

وی ادامه‌داد: اگر گفته می‌شود که چرا در گذشته اقدامی درباره پیگیری کودتای 28 مرداد صورت نگرفته است و یا بعد از 60 سال اقدامی صورت می‌گیرد، برای این است که این اسناد جدیدا منتشر شده و قابل استناد در محاکم قضایی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: تعدادی از مخالفان طرح نیز اعلام کردند که چرا برای دیگر دخالت‌های آمریکا در امور کشور طرحی تنظیم نمی‌شود در حالی که باید گفت دوستان می‌توانند طرح‌ها را تهیه کنند و مجلس شورای اسلامی تنها گام اول را برداشته و انشاءالله گامهای بعدی نیز برداشته خواهد شد.

نقوی حسینی مجلس تأکید کرد: درباره پیگیری حقوقی سیاسی کودتای 28 مرداد گام اول را برداشته و انشاءالله درباره اقدامات آمریکا گام‌های بعدی نیز برداشته خواهد شد.

** ناطقان جلسه علنی امروز بهارستان**

*توکلی: استان لرستان در مقام اول بیکاری کشور قرار دارد

در ادامه محمد تقی توکلی ماینده مردم الیگودرز در مجلس طی سخنانی در نطق میان دستور خود در صحن علنی پارلمان، گفت: خوشبختانه و با لطف خداوند یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت باشکوه برگزار شد و مردم با شور و شوق و به دعوت رهبر معظم انقلاب لبیک گفته و حماسه سیاسی را خلق کردند و با این حضور نشان دادند که در تحکیم پایه‌های نظام اسلامی مصمم‌تر از همیشه هستند و ثابت کرده‌اند در برابر تهدیدهای دشمنان کوتاه نخواهند آمد.

وی ادامه‌داد: به طور حتم ما نمایندگان افتخار می‌کنیم که سرباز ولایت بوده و در اینجا پیروزی جمهوری اسلامی را به رهبر انقلاب تبریک می‌گوییم از طرفی دیگر موفقت دکتر روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری و کسب اعتماد مردم و همچنین توفیق وزرای دولت در کسب رای اعتماد نمایندگان را تبریک می‌گوییم.

توکلی با اشاره به محرومیت‌های استان لرستان به ویژه شهرستان الیگودرز، افزود: استان لرستان در مقام اول بیکاری کشور قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی در شرایط کنونی مهم‌ترین دغدغه مردم است، تصریح کرد: با توجه به صحبت‌های روحانی در چند وقت اخیر مردم انتظار دارند که دولت تدبیر و امید اقدام شایسته‌ای برای حل این مشکلات انجام دهد. از طرفی دیگر رای بالای اعتماد مجلس به وزرای اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت و نیرو نشان از حساسیت نمایندگان خانه ملت به مشکلات این حوزه است که به طور حتم این اقدام نمایندگان بار مسئولیت وزارتخانه‌های مربوطه را مضاعف می‌کند.

*آغاجری: خلق حماسه اقتصادی با محوریت اقتصاد مقاومتی سرلوحه دولت یازدهم باشد

همچنین، حبیب آغاجری نماینده مردم بندر ماهشهر در مجلس در نطق میان دستور خود نیز، گفت: از دولت یازدهم انتظار می‌رود که با خلق حماسه اقتصادی بر مبنای اقتصاد مقاومتی و با استفاده از فرصت‌ها و توجه به تولید داخلی با تحریم‌ها، تورم و گرانی مقابله کند و باعث گشایش در مشکلات معیشتی مردم شود.

تصریح کرد: آمریکای جنایتکار که با بیداری اسلامی در منطقه منافع نامشروع خود و وجود رژیم غاصب صهیونیستی را در خطر می‌بیند، و همچنین شاهد شکست تروریست‌های تکویری در سوریه است، با کمک دول غربی و ارتجاع منطقه با به راه انداختن جنگ روانی در حال ماجراجویی و حمله به کشور سوریه است اما واشنگتن این ام‌الفساد قرن بداند اگر شعله جنگ را در منطقه روشن کند، این آتش دامن آنها را خواهد سوزاند و نابودی رژیم کودک‌کش صهیونیستی را تسریع می‌بخشد.

وی با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود تأکید کرد: اگرچه طرح‌های بزرگی پس از انقلاب در استان خوزستان اجرایی شد، اما به علت نابودی زیرساخت‌ها در 8 سال جنگ تحمیلی این استان از مشکلاتی همانند بیکاری، آب، کشاورزی رنج می‌برد که جا دارد مسئولین نگاه ویژه‌ای به این استان علی‌الخصوص حوزه انتخابیه من داشته باشند.

*کولیوند: تاریخ معاصر مصر با آزادی مبارک روزهای سیاه و نامبارکی را تجربه می‌کند

محمد جواد کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس نیز درنطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس در سخنانی، گفت: نظام مقتدر و مقدس جمهوری اسلامی ایران سال 92 را با خلق حماسه سیاسی در آغازین ماه‌های خود بر اساس فرمایش و ارائه افق یکساله رهبر معظم انقلاب آغاز کرد.

وی افزود: تدبیر و حکمت حکیمانه رهبر به همراه شور ملت بصیر ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا تمامی امیدها و معادلات دشمنان نظام را که چشم طمع و امید به مشکلات و نقص‌های داخلی در جهت رسیدن به مطامع خود به واسطه نارضایتی مردمی داشتند ناامید گردانید.

نماینده مردم کرج در مجلس با اشاره به حوادث و وقایع جهانی و بین‌المللی، تصریح کرد: تاریخ معاصر روزهای سیاه و نامبارکی را با آزادی مبارک تجربه می‌کند، انقلاب مردم مصر که ریشه در مطالبات مردمی و اعتقادات دینی و حرکت متمرکز مردمی داشت، امروز به دلیل انحراف از معیارهای اولیه و عدم حذف نظامیان دیکتاتور سابق دچار یک کودتای تمام‌عیار نظامی شده است.

کولیوند خاطرنشان‌کرد: وجدان به خواب رفته بین‌المللی که مقهور تفسیرهای منقلب شده سیاسی است توان واکنش و خاتمه دادن به جنایات و کشتارهای وحشیانه در سوریه را ندارد.

*جوکار: آمریکا با ایجاد بی‌ثباتی در منطقه به دنبال تامین منافع رژیم صهیونیستی است

همچنین محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس در نطق میان دستور خود در سخنانی اظهارداشت: امیدواریم در این شرایط دشوار کشور دوست بتواند در راستای مسائل اقتصادی که جزو مطالبات به حق ملت ایران است گام‌های جدی بردارد.

وی با بیان اینکه امروز با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی بزرگترین آرمان امام خمینی (ره) سرود انقلاب اسلامی محقق شده و شاهد بیداری اسلامی در منطقه هستیم، افزود: نهضت مقاومت روز به روز گسترش یافته و در حال ریشه‌ کن کردن رژیم صهیونیستی است.

نماینده مردم یزد در مجلس در ادامه اظهارداشت: آمریکا با ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و ایجاد ناامنی به دنبال تامین منافع رژیم صهیونیستی است و گروه‌های تکفیری و سلفی که با حمایت مالی عربستان، قطر و ترکیه به دنبال کشتار مردم در سوریه هستند و آمریکایی‌ها نی با بهره‌گیری از جنگ روانی، بکارگیری صلاح شیمیایی از سوی دولت سوریه به دنبال تهاجم نظامی در سوریه هستند.

جوکار تصریح‌کرد: آمریکای سلطه‌گر باید بداند که این حرکت تجاوزکارانه قطعا مسیر نابودی رژیم صهیونیستی را هموارتر کرده و اراده مقاومت را در مقابله و نابودی رژیم صهیونیستی مصمم‌تر خواهد یافت.

*موسوی لارگانی: نابودی کامل اسرائیل با تهاجم به سوریه به وقوع می‌پیوندد

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس در نطق میان دستور خود در صحن علنی امروز پارلمان در سخنانی، اظهارداشت: راه‌حل مشکلات سوریه برگزاری انتخابات کاملا آزاد است و تمکین هر دو گروه به نظر مردم در غیر این صورت با این حرکات وحشیانه که جز افزایش تنفر مردم منطقه از آمریکا و هم‌پیمانانش عایداتی دیگر ندارد.

وی در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور گفت: امیدوارم با پشتوانه رای 36 میلیونی ملت در مسیر تحقق وعده‌های انتخاباتی حرکت کنند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس تأکید کرد: انشاءالله ظرافت ظریف، تجربه نعمت‌زاده، ذکاوت طیب‌نیا و همت حجتی، تخصص هاشمی، وسعت نظر علوی و درایت رحمانی فضلی و نگاه‌های عادلانه پورمحمدی همراه با تلاش و مهارت و قانونمداری سایر اعضای دولت دوره‌ای تاریخی را برای کشور تاریخی ایران اسلامی رقم بزند.نابودی کامل اسرائیل با تهاجم به سوریه به وقوع خواهد پیوست.

موسوی لارگانی اظهارداشت: ولایت مطلقه فقیه رکن رکین جمهوری اسلامی و سرلوحه ما در همه کارها و تصمیمات است تا به نظام مقدس جمهوری اسلامی آسیب‌ نرسد از این رو از شما می‌خواهم مانند گذشته در حفظ جایگاه عظیم و رفیع ولایت کوشا باشید و منویات ایشان را نصب‌العین خود قرار دهید تا به اهداف جمهوری اسلامی نزدیک‌تر شویم.

**درخواست نادران از هیئت رئیسه برای به جریان افتادن سؤالش از وزیر نفت**

الیاس نادران نماینده مردم تهران در نشست علنی امروز بهارستان، در تذکر آیین نامه‌ای با استناد به ماده 209 آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: هر نماینده‌ای می‌تواند در مورد مسائل داخلی و خارجی وزرا و وظایف آنها سؤال کند. این در حالی است که این سؤالات باید از طریق هیأت رئیسه برای بررسی تخصصی به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع شود که متأسفانه در برخی موارد این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی با بیان این مطلب که سؤال از وزرا طبق آیین‌نامه داخلی مجلس باید کتبی، سریع و در فرم‌های مخصوص که از سوی هیأت رئیسه تهیه می‌شود، تنظیم گردد تصریح کرد: سؤالات پس از تنظیم شدن از سوی نمایندگان تسلیم هیأت رئیسه می‌شود و هیأت رئیسه موظف است سؤالات را هر چه سریعتر به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: سؤال بنده از وزیر نفت در خصوص قرارداد "کرسنت" و علت عزل مسئولان ناظر وزارت نفت که خدمات بسیاری نیز کرده و فسادها را در آنجا کشف کرده‌اند بوده که متأسفانه این سؤال حتی از سوی هیأت رئیسه تحویل گرفته نشده است.

نادران با یادآوری دلیل هیأت رئیسه در خصوص نگرفتن متن سؤال از وزیر گفت: محمد صادقی که عضو هیأت رئیسه مجلس است می‌گوید که آقای لاریجانی اجازه تحویل گرفتن سؤال از نمایندگان را نداده و نمی‌توانیم سؤالات را به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع دهیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر نادران گفت: اینطور که برخی از اعضای هیأت رئیسه در خصوص عدم تحویل متن سؤال از وزرا عنوان کرده‌اند درست نیست و آقای لاریجانی چنین نظری نداشته و سؤالات نمایندگان از وزرا، طبق روال گذشته تحویل گرفته شده و به کمیسیون‌های تخصصی برای بررسی بیشتر ارجاع داده می‌شود.

* *تذکرات شفاهی وکلای ملت**

**داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس در تذکر شفاهی در سخنانی،گفت: تخصیص آب از سد طالقان، شاهرود، بهجت‌آباد به استان قزوین باید در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار بگیرد.

وی ادامه داد: تخصیص اعتبارات مربوط به مرمت و بازسازی شبکه آبیاری دشت قزوین که به شدت فرسوده شده ضرورت دارد. ضرورت رسیدگی به وضعیت بسیار نامناسب حقوقی فرهنگیان بازنشسته و پرداخت معوقات این قشر فرهیخته و پوشش‌های بیمه‌ای و بیمه طلایی آنها، اجرای صحیح و دقیق قانون جذب نیروهای نهضتی، پیش‌دبستانی، شرکتی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از دیگر خواسته‌های به حق مردم است.

نماینده مردم قزوین در مجلس خاطرنشان‌کرد: متاسفانه بودجه استان قزوین با استاند به آمار و ارقام در قیاس با سایر استان‌ها متناسب و عادلانه نبوده و ضرورت دارد با نگاهی منصفانه ارتقا یابد.

** ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس نیز در تذکر شفاهی با برشمردن مشکلات و محرومیت‌های استان خوزستان افزود: استان خوزستان در دادن شهید بهایران اسلامی، در خسارت‌های جنگی و از بین رفتن زیرساخت‌ها در اثر وارد شدن ریزگردهای متعدد رتبه اول را دارد و این در حالی است که هیچ توجهی به این استان برای کاهش محرومیت‌های آن نمی‌شود.

وی با بیان اینکه استانی همچون خوزستان که در پرداخت مالیات همیشه پیش‌قدم بوده و 80 درصد از منابع مالی اقتصاد کشور را تامین می‌کند نباید مورد بی‌توجهی قرار بگیرد، تصریح کرد: رفع مشکلات استان خوزستان خواسته به حق مردم این استان از دولت تدبیر و امید است.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح‌‌کرد: دولت باید طبق استحقاق‌ها منابع مختلف را بین استان‌ها تقسیم کرده و تناسب را رعایت کند.

** محمد علی‌پور نماینده مردم ماکو در مجلس در تذکر شفاهی خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ارائه خدمات درمانی به روستاها روز به روز ضعیف‌تر شده است به طوری که مراکز درمانی بخش‌ها و دهستان‌ها در حسرت پزشک عمومی هستند، این مناطق فاقد پزشک عمومی و درمانگاه شبانه‌روزی هستند.

وی افزود: درمانگاه‌های روستایی اغلب عمر مفید خود را از دست داده‌اند چون این مراکز از 50 سال قبل تاسیس شده و در حال تخریب هستند، همچنین پزشکان عمومی حاضر نیستند به روستاها رفته و به درمان مردم محروم روستاها بپردازند.

نماینده مردم در مجلس ماکو ادامه‌داد: اکنون خاطره پزشکان بنگلادشی و پاکستانی و سایر کشورها در اذهان مردم روستاها دوباره زنده شده و خواهان وارد کردن پزشک از این کشورها هستند تا مردم این روستاها همانند مردم شهرها از مزایای بهداشتی و درمانی بهره‌مند باشند.

علی‌پور با طرح این درخواست از وزیر نفت که دستور سریع و جدی برای گازرسانی به برخی روستاهای شهرستان ماکو را صادر کند، خاطرنشان‌کرد: شرکت ملی گاز باید به برای گازرسانی به مناطق محروم اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

**رجب رحمنی نماینده مردم تاکستان در مجلس در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر نیرو از دولت خواست نسبت به کمبود شدید آب کشاورزی و شرب در استان قزوین توجه ویژه داشته باشد و گفت: به دلیل برداشته های بی رویه از منابع آب زیرزمینی، استان قزوین با مشکلاتی روبرو شده است و باید مدیریت سد طالقان را به استان قزوین بدهند.

وی ادامه‌داد: برای حل مشکل آب استان قزوین یا از سرشاخه‌های "الموت" رود به میزان 150 میلیون مترمکعب آب به استان قزوین داده شود یا کل آن را به تهران دهند و سد طالقان به استان قزوین اختصاص داده شود.

نماینده مردم تاکستان با اشاره به خسارت 700 میلیارد تومانی کشاورزان استان قزوین از خسارات خشکسالی، سرمازدگی و تگرگ و از یبن رفتن گندم و باغات، خواستار توجه وزیر جهاد کشاورزی به این موضوع شد و در بخش دیگری از تذکر خود گفت: قیمت هر کیلو کشمش براساس برآوردهای فنی و کارشناسی 3234 تومان اعلام شده که اگر سود 20 درصدی برای کشاورز در نظر گرفته شود، حداقل قیمت تضمینی باید 3850 تومان شود.

وی در پایان خواستار تعیین وام ازدواج و اشتغال برای جوانان و حل بیمه طلایی فرهنگیان سراسر کشور به خصوص بازنشستگان این قشر شد.

**قاضی‌پور در اخطار قانون اساسی: واگذاری‌ها به بخش خصوصی در دولت قبلی مجددا ارزیابی شود**

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در اخطار قانون اساسی به اصل 44 این قانون اشاره کرد و گفت: باید در روند واگذاری‌ها در خصوص نحوه قیمت‌گذاری و واگذاری، نحوه اقساط و رسیدگی به نحوه اجرای اصل 44 بررسی‌های لازم انجام شود و همچنین این موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد که آیا با واگذاری‌ها کارگران افزایش یافته یا کارگران بیکار شده و کارخانه تعطیل شده است.

وی ادامه‌داد: آقای روحانی از کمترین حیف و میل سرمایه ملی قصور نکنید و‌ با خاطیان برخورد کنید چون باید کارخانه‌های شرکت‌های دولتی به اشخاصی واگذار شود که دارای توان مالی،‌اخلاقی و اهلیت باشند و کل قانون اصل 44 را اجرا کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس از دولت خواست که طبق تاکیدات مقام معظم رهبری با مدیریت درست شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی و نحوه واگذاری‌ها دقت لازم را داشته تا آنها به سوددهی برسند و بعد از آن وارد بورس شوند که به بالاترین نرخ بورس برسند، این دولت باید عین عدالت را اجرا کند تا تمامی اموال بیت‌المال حفظ شود و از هرگونه سوءاستفاده و حیف و میل اموال عمومی جلوگیری شود.

قاضی‌پور در پایان از رییس جمهور خواست که باتوجه به فرارسیدن آغاز سال تحصیلی جدید، تکلیف معلمان پیش دبستانی، شرکتی‌ها و نهضتی‌ها را حل کرده و حقوق فرهنگیان را به موقع پرداخت کند.

**درخواست نمایندگان از دولت برای ابقای رییس دانشگاه علامه طباطبایی**

در جلسه علنی امروز مجلس، تعدادی از نمایندگان در اعتراض به برکناری احتمالی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نامه‌ای به دولت می‌نویسند.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جمع‌آوری امضا در جلسه علنی مجلس خواستار جلوگیری از برکناری حجت‌الاسلام صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی شدند. قرار است بعد از جمع‌آوری امضا در مجلس، نمایندگان این نامه را برای دولت ارسال کنند.

**طرح تشکیل کمیسیون تحول و آینده‌نگری مجلس اعلام وصول شد**

پیش از پایان جلسه علنی امروز بهارستان‌نشینان، هیئت رئیسه مجلس طرح تشکیل کمیسیون ویژه تحول، تعالی و آینده‌نگری مجلس شورای اسلامی را اعلام وصول کرد.

علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

به گفته وی، طرح ملی جمع‌آوری آب باران جهت شرب، فضای سبز شهرها، صنعت و کشاورزی نیز جزو موارد اعلام وصولی جلسه امروز مجلس شورای اسلامی بود.

این عضو هیئت رئیسه همچنین طرح تشکیل کمیسیون ویژه تحول، تعالی و آینده‌نگری مجلس شورای اسلامی را اعلام وصول کرد.

**نمایندگان ناظر در کمیته هماهنگی اشتغال استان‌ها انتخاب شدند**

همچنی در جلسه علنی امروز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان یک نفر از نمایندگان هر استان را به عنوان ناظر در کمیته هماهنگی اشتغال استان‌ها انتخاب کردند.

این انتخاب در اجرای بند 15 ماده 4 قانون تشکیل شورای عالی اشتغال مصوب سال 77 است که در این ماده تصریح شده است به منظور اجرای مصوبات شورای عالی اشتغال کمیته هماهنگی اشتغال تشکیل می‌شود.

**پایان جلسه علنی مجلس/ جلسه بعد یکشنبه هفته آینده**

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامیی دقایقی پیش با اعلام حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، به پایان رسید.

بر اساس اعلام نایب رئیس مجلس جلسه علنی بعدی بهارستان‌نشینان روز یکشنبه دهم شهریورماه ساعت 8 صبح برگزار می‌شود.

در بررسی جزئیات این طرح دو ماده‌ای، پیشنهاد حمید رسایی نماینده مردم تهران مبنی بر اینکه پس از عبارت "کودتای 28 مرداد" عبارت "کودتاهای صورت گرفته از جمله کودتای 28 مرداد 32، کودتای نافرجام نوژه سال 58 و کودتای نافرجام پس از انتخابات سال 88" مطرح شد که رسایی پس از سخنان موافقان و مخالفان این پیشنهاد آن را پس گرفت.

همچنین در این جلسه پیشنهاد مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز مطرح شد که این پیشنهاد به تصویب رسید اما از آنجا که لحظات پایانی نشست علنی صبح امروز به پایان رسیده بود، مجلس هیچ مصوبه‌ای در جزئیات این طرح نداشت و ادامه بررسی آن به جلسه بعدی موکول شد.

۱۳۹۲/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...