نسخه چاپی

ماجرای خروج2هزارو283هدیه ازموزه سعدآباد پیش ازمراسم تنفیذ ریاست جمهوری

چندی پیش برخی وب سایت ها و رسانه ها،از خروج هدایای خارجی روسای جمهور و مقامات عالی كشوراز موزه سعداباد در زمان دولت احمدی نژاد خبر دادند كه همچنان وضعیت این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش نما به نقل از قدس انلاین، ساختمان 240 مجموعه سعدآباد تهران در دوم خرداد سال 84 با عنوان «موزه یادمان ریاست جمهوری» به محلی برای نگهداری کل هدایایی اختصاص یافت که "سید محمد خاتمی" در دو دوره ریاست جمهوری خود در داخل و خارج از کشور دریافت کرده بود. این محل از همان زمان تحت نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار گرفت. اما پس آغاز دولت احمدی‌نژاد، اسفندیار رحیم مشایی حق بهره‌برداری از این موزه را از کتابخانه ملی گرفت و به سازمان میراث فرهنگی واگذار کرد.
بنابر اخبار برخی رسانه ها در ساعات پایانی جمعه شب (11 مرداد ) چند ساعت پیش از آغاز مراسم تنفیذ ریاست جمهوری هدایای خارجی روسای جمهور و مقامات عالی کشور - که در یادمان‌ ریاست جمهوری و موزه هدایا سعدآباد نگهداری می‌شد-، با چندین دستگاه کامیون به مکانی نامعلوم منتقل شد.
* خروج 2283 هدیه
در همین باره سایت انتخاب به نقل از فردی که او را به عنوان یک مقام اگاه معرفی کرد نوشت: اوایل تیرماه امسال نامه ای از سوی سید حسین موسوی رییس دفتر رییس جمهور به معاونش مهدی آشتیانی (معاون وقت تشریفات دفتر رییس جمهور) - که مدیریت ساختمان موزه هدایا واقع در سعدآباد، بر عهده آن معاونت است- نوشت و در آن از عزم رییس جمهور مبنی بر بسته بندی و فهرست برداری هدایای دوران هشت ساله ریاست جمهوری اش خبر داد، بر اساس دستور رییس دفتر رییس جمهور کار بسته بندی هدایا اوایل تابستان آغاز شد.
وی افزود: سرانجام در نیمه شب جمعه یازدهم مرداد ماه از ساعت یازده شب تا دو و سی دقیقه بامداد شنبه دوازدهم مردادماه 2283 قلم هدیه رییس جمهور که همگی دارای برچسب اموال نهاد ریاست جمهوری بود و اطلاعات آن در سیستم اموال موزه هدایا ثبت و ضبط شده است، در 4 کامیون جاسازی و با 5 ماشین زرهی اسکورت شد و به ساختمان لادن در میدان ونک منتقل گردید. پیش از خروج این هدایا از سعدآباد، علیرضا نجاتی معاون اداره کل تشریفات دفتر رییس جمهور ذیل فهرست 2283 هدیه، رسیدی را امضا کرده و نوشته؛ خروج هدایا و انتقال اموال نهاد ریاست جمهوری با دستور تشریفات ریاست جمهوری بوده است.

*بررسی هدیه به احمدی نژاد یارئیس جمهور!
یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با قدس انلاین درباره این اتفاق گفت:باید بررسی شود که هدایایی خارج شده از موزه هدیه شخصی بوده یا به عنوان رئیس جمهور به اقای احمدی نژاد داده شده است.
سید مرتضی حسینی افزود:اگر هدایای خارج شده بهنام رئیس جمهورکشور ایران داده واز موزه خارج شده این خلاف قانون است چرا که هدایا شخصی نبوده که از موزه خارج شوند ولی اگر به نام اقای احمدی نزاد داده شده .شخصی محسوب شوند ایرادی ندارد.
وی افزود:نهایتا آنچه که باید بررسی شود جایگاه حقیقی یا حقوقی بودن هدایای خارج شده است .
*اجازه چنین کاری را ندارند

کمال الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل در مجلس درباره خارج کردن هدایایی ریاست جمهوری از کاخ سعد آباد گفت:احمدی نژاد و نزدیکانش اجازه چنین کاری را ندارند.
پیرموذن افزود:مسئولان دولت دهم اجازه خروج این هدایا را نداشته اند و این کار به مثابه زدن چوب حراج به ثروت ملی است.
به گفته پیرموذن هدایایی که به رئیس جمهور اهدا می شود در مقابل هدایایی است که رئیس جمهور ما به مسئولان کشورهای دیگر می دهد که منابع مالی هدایای اهدایی کیسه مردم برداشته می شود.
نماینده ارومیه در ادامه به مصوبه ای اشاره می کند که در دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی تصویب شده است که بر اساس این مصوبه «هدایایی از سوی مقامات کشورهای دیگر به ریاست جمهوری داده می شود، به این دلیل که به جایگاه حقوقی رئیس جمهور داده می شود نه به شخص رئیس جمهور باید به عنوان بیت المال نگه داری شوند».
او در ادامه اظهاراتش به روایتی از حضرت علی اشاره می کند و می گوید انتظار داریم آقای روحانی،همانطور که حضرت علی فرموده اند که اگر بیت المال در کابین زنان باشد، آن را می گیرم، این موضوع خروج هدایای ریاست جمهوری از سعد آباد را پیگیری کند. مجلس نیز باید در این پیگیری، پشتیبان رئیس جمهور باشد. بازگرداندن این هدایا که ارزش بسیار بالایی دارند، از وظایف ریاست جمهوری است.

۱۳۹۲/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...