نسخه چاپی

5كشور صادركننده بزرگ به ایران كدام هستند؟

تازه‌ترین گزارش گمرك نشان می‌دهد كه در پنج ماه نخست امسال ارزش صادرات غیرنفتی به ۱۵میلیارد و ۱۹۲میلیون دلار و ارزش واردات كشورمان به ۱۶میلیارد و ۳۰۷میلیون دلار رسیده است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری اقتصاد ایران، در پنج ماه نخست سال جاری ارزش صادرات غیر نفتی ایران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۹/۷ درصد و ارزش واردات کشورمان در همین مدت ۳۶/۲۶ درصد کاهش داشته است.
در این مدت ۳۵ میلیون و ۱۰هزار تن انواع کالا با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی صادر و ۱۱ میلیون و ۱۹۰هزار تن انواع کالا وارد کشور شده است.
**صادرات
این گزارش می‌افزاید: عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل سنگ‌آهن بهم‌فشرده نشده و کنسانتره‌های آن به ارزش ۵۵۲ میلیون دلار، متانول به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار و و قیر نفت به ارزش ۴۵۷ میلیون دلار بوده است.
این گزارش در خصوص ترکیب کالاهای صادراتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها می‌افزاید: در پنج‌ماه نخست سال جاری از مجموع صادرات غیرنفتی ۳میلیارد و ۱۰۵میلیون دلار به میعانات گازی، ۳میلیارد و ۹۱۴میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۸میلیارد و ۱۷۳میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.
همچنین بررسی ترکیب کالاهای صادراتی نشان می‌دهد، میزان صادرات میعانات گازی در این مدت ۳/۱۴درصد، صادرات محصولات پتروشیمی ۴/۱۴درصد و صادرات سایر کالاها ۷/۱ درصد کاهش یافته است.
بنابراین گزارش در بین کالاهای صادراتی، صادرات سنگ آهن، متانول، قیر نفت و سیمان پورتلند به ترتیب با ۹۵ درصد، ۳۴درصد، ۹/۷درصد و ۱۵درصد افزایش همراه بوده است.
این گزارش می‌افزاید: بیشترین میزان کالاهای صادراتی به کشورهای چین به ارزش۲ میلیارد و ۵۴۰میلیون دلار، عراق ۲میلیارد و ۳۶۵میلیون دلار، امارات متحده عربی یک میلیارد و ۴۳۶میلیون دلار، افغانستان یک ‌میلیارد و ۱۸۸میلیون دلارو هند به ارزش ۹۱۵میلیون دلار بوده است.
**واردات
در پنج ‌ماه نخست سال جاری همچنین ۱۱میلیون و ۱۹۰هزار تن کالا به ارزش ۱۶میلیارد و ۳۰۷میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ ارزش ۳۶/۲۶ درصد و از حیث وزن ۸۹/۲۷درصد کاهش نشان می دهد.
عمده کالاهای وارداتی شامل برنج نیمه سفید شده یا برنج کامل سفید شده به ارزش یک‌ میلیارد و ۹۲میلیون دلار، کنجاله و سایر آخال‌های جامد به ارزش ۷۰۵میلیون دلار، دانه ذرت دامی به ارزش ۴۹۶میلیون دلار، دانه گندم سخت به ارزش ۴۱۵میلیون دلار و شمش از آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش ۲۸۰میلیون دلار بوده است.
این گزارش می‌افزاید: ۵ کشور عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت به ترتیب شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، هند، کره جنوبی و ترکیه بوده است.
بر اساس این گزارش در این مدت ۳ میلیارد و ۲۱۴میلیون دلار انواع کالا از امارات متحده عربی، ۳میلیارد و ۲میلیون دلار از چین، یک میلیارد و ۶۱۴میلیون دلار از هند، یک میلیارد و ۴۸۴میلیون دلار از جمهوری کره و یک میلیارد و ۳۸۸میلیون دلار از ترکیه وارد کشور شده است.

۱۳۹۲/۶/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...