نسخه چاپی

چین: شورای امنیت پیش از تكمیل گزارش بازرسان، اقدامی انجام ندهد

عکس خبري -چين: شوراي امنيت پيش از تكميل گزارش بازرسان، اقدامي انجام ندهد

چین بار دیگر خواستار حل و فصل سیاسی بحران در سوریه شده و گفته است كه شورای امنیت سازمان ملل نباید پیش از تكمیل بررسی بازرسان سازمان ملل درباره ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی، اقدامی انجام دهد.

به گزارش نما به نقل از رويترز، وانگ يي وزير امور خارجه چين روز جمعه (۸ شهريور) در گفتگوي تلفني با بان کي مون دبير کل سازمان ملل گفت کشورش به طور کامل از برسي مستقل و بي طرف و رها از فشارها و مداخلات خارجي حمايت مي‌کند.

وانگ به بان کي مون گفت: «پيش از آن که نتايج بررسي مشخص کند که به واقع چه اتفاقي روي داده است، همه گروه ها بايد از پيش داوري درباره نتايج اجتناب کنند و مشخصا نبايد شوراي امنيت سازمان ملل را مجبور به انجام کاري کرد.»

وزير امور خارجه چين خاطر نشان کرد که مداخله نظامي به حل و فصل مسئله سوريه کمکي نخواهد کرد و تنها شرايط در منطقه خاورميانه را وخيم تر خواهد کرد.

وي گفت: «راه حل سياسي همچنان تنها راه خروج از بحران است.»

نشست روز پنج شنبه (۷ شهريور) اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل بدون دستيابي به توافق خاصي براي حل و فصل بحران در سوريه پايان يافت.

اعضاي غربي شوراي امنيت سازمان ملل به دنبال تصويب قطع نامه‌اي براي استفاده از نيروهاي نظامي در سوريه هستند و اين در حالي است که چين و روسيه با هر گونه اقدام نظامي به شدت مخالفت کرده‌اند.

درخواست براي اقدام نظامي عليه سوريه پس از آن مطرح شده است که نيروهاي مخالف مورد حمايت کشورهاي خارجي، دولت بشار اسد رئيس جمهوري سوريه را به استفاده از سلاح‌هاي شيميايي عليه پايگاه‌هاي شبه ‌نظاميان در حومه دمشق در تاريخ ۲۱ آگوست متهم کردند.

وائل الحقي، نخست وزير سوريه روز چهارشنبه (۶ شهريور) اظهار داشت که غرب با مطرح کردن کاربرد سلاح‌هاي شيميايي به عنوان بهانه‌اي براي اقدامات نظامي، به دنبال تبديل اين کشور به عراقي دوم است.

در عين حال، جو بايدن، معاون رييس جمهور امريکا رو سه‌ شنبه (۵ شهريور) مدعي شده بود که «بي هيچ شکي» دولت سوريه از سلاح‌هاي شيميايي استفاده کرده است و به همين دليل بايد براي تهاجم نظامي عليه اين کشور عربي آماده شد.

متحدان امريکا، به ويژه انگلستان، فرانسه و ترکيه نيز دولت دمشق را به استفاده از سلاح‌هاي شيميايي متهم کرده‌اند.

وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه در يک نشست خبري در روز سه‌ شنبه در دمشق اظهار داشت که امريکا و هم‌پيمانان آن بايد براي ادعاي استفاده دولت دمشق از سلاح‌هاي شيميايي مدرک و سند ارائه کنند.

وي اظهار داشت، «ما صداي طبل جنگ را در اطراف خود مي‌شنويم. اگر آن‌ها بخواهند عليه سوريه تهاجمي را ترتيب بدهند، به نظر من بهانه استفاده از سلاح‌هاي شيميايي اصلا مناسب نيست. من از آن‌ها مي‌خواهم که مستندات خود را درباره اين ادعا نشان بدهند.»

معلم همچنين تصريح کرد که اقدام نظامي عليه سوريه در جهت منافع اسرائيل و شبه ‌نظاميان وابسته به القائده است که عليه دولت دمشق مبارزه مي‌کنند.

وزير امور خارجه سوريه خاطر نشان کرد، «تلاش براي اقدام نظامي به رهبري امريکا در جهت منافع اسرائيل و نيز جبهه النصره خواهد بود.»

اين در حالي است که روسيه از غرب خواسته است که درباره حملات با تسليحات شيميايي شتاب‌زده عمل نکند و تا اعلام نتايج يافته‌هاي بازرسان سازمان ملل که صبح شنبه (۹ شهريور) سوريه را ترک خواهند کرد، صبر کند.

الکساندر لوکاشويچ، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه در روز ۲۵ آگوست اظهار داشت، همه کشورها بايد تا اعلام نتايج تحقيقات صبر پيشه کنند و «از خود خويشتن‌داري نشان داده و به دور از تصميم‌ گيري‌هاي شتاب‌زده از اشتباهات اسف‌بار خودداري کنند.»

وي ضمن توصيه به غرب براي خودداري از اقدام نظامي عليه سوريه افزود، «همکاران ما در اروپا و امريکا بايد متوجه باشند که چنين سياست‌هايي براي منطقه و جهان اسلام و جهان عرب فاجعه ‌بار خواهد بود.»
منبع: پرس تی وی

۱۳۹۲/۶/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...