نسخه چاپی

خداحافظی آخرین مدیر احمدی‌نژاد از دولت

برگزاری مراسمات تودیع و معارفه وزراء دولت های دهم و یازدهم، آغاز جابجایی ها در وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، تعیین رئیس كل جدید بانك مركزی، پرونده خودروهای لوكس در ابوموسی، انتقاد شدید وزرای اقتصاد و راه و شهرسازی از مسكن مهر، بازگشت اصلاح قانون كار به میز كارشناسی، اعلام قیمت های جدید خرده فروشی، بهای نفت سبك ایران و آغاز تحویل واحدهای فاز 3 پردیس؛ از مهم ترین اخبار اقتصادی هفته جاری بود.

به گزارش نما در هفته جاری موضوع جا به جایی ها و عزل و انتصاب ها در وزارتخانه ها و سازمان های مختلف دولتی در صدر اخبار رسانه ها قرار داشت. به صورت کلی با نهایی شدن حضور اکثر وزرای دولت در وزارتخانه ها و برگزاری مراسمات تودیع و معارفه، برخی وزارتخانه ها اقدام به معرفی مدیران و معاونان جدیدی کرده اند. این اقدامات در وزارتخانه هایی مانند نفت، کار، راه و شهرسازی و صنعت مشاهده شد.

همچنین در هفته جاری پس از یکی دو هفته گمانه زنی و مطرح شدن مباحث مختلف رسانه ای، بالاخره دولت رئیس کل جدید بانک مرکزی را معرفی کرد. ولی لله سیف؛ مدیرعامل سابق بانک کارآفرین به جای محمود بهمنی به ساختمان شیشه ای میرداماد رفت و رسما سکان هدایت بانک مرکزی را به دست گرفت.

خبرنگار مهر گزارش داد: کشمکش و اختلاف نظر درباره مسئولیت وزارت کار در دولت‌های نهم و دهم و برداشت‌های گوناگون از اسم این وزارتخانه تا سطح مقامات عالی این مجموعه کلیدی بروز کرد تا جایی که مردان اشتغالی احمدی نژاد با دیدگاه‌های کاملا متضاد در این وزارتخانه مدیریت کردند. حال با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، معاون اول رئیس جمهور می گوید نقش وزارت کار در اشتغال کلیدی است و نمی توان از زیر بار مسئولیت‌ها شانه خالی کرد.

معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تدوین برنامه‌ای برای پیگیری وضعیت فروش امتیاز ورود اتومبیل‌ توسط ساکنین جزیره ابوموسی به ثمن بخس (کمترین قیمت) خبرداد و گفت: افرادی که با نازل‌ترین قیمت، این امتیازات را از ساکنین جزیره خریداری می کنند، احضار می‌شوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر بگوییم چیزی حدود نیمی از کل پایه پولی و نقدینگی کشور به مسکن مهر مربوط می شود، شاید تعجب آور باشد که برای تحقق یک هدف مقدس ما به یک ابزار نامناسب متوسل شدیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ سود بانکی کمتر از نرخ تورم معنایی ندارد، گفت: اینکه هم اکنون نرخ ارز در بازار آزاد به 3 هزار و 200 تومان رسیده است، نرخ بی راهی نیست، سال به سال نرخ ارز باید تعدیل می شد که مانع آن شدیم.

با موافقت وزیر نفت، قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی در قالب قراردادهای بیع متقابل و به ارزش تقریبی 5 میلیارد دلار بین شرکت ملی نفت و پتروپارس امضا شد تا عملا بزرگترین قرارداد چینی‌ها در پارس جنوبی فسخ شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت در حال بررسی است که آیا طرح مسکن مهر را ادامه دهد یا خیر، گفت: براساس گزارش محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، بیش از 40 درصد افزایش پایه پولی کشور ناشی از طرح مسکن مهر است، یعنی حدود 40 درصد تورم بیش از 40 درصدی فعلی ناشی از این حوزه است.

پس از 8 سال چانه‌زنی و کشمکش درباره اصلاح قانون کار در نهایت لایحه‌ای توسط دولت دهم به مجلس رفته بود که به نظر کارگران به هیچ وجه حاوی نظرات و توافقات آنها نیست. این روزها علی ربیعی که چهارمین وزیری است پای او به این پرونده باز شده، می‌گوید لایحه جنجالی باید طبق نظر واقعی کارگران و کارفرمایان باشد و او این موضوع را در اولویت‌های کاری خود دارد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت در اولین موضع‌گیری رسمی خود درباره بازار خودرو گفت: با وجودی که شورای رقابت، خودرو را کالای انحصاری می‌داند اما بنده و صنعتگران، خودرو را کالای انحصاری نمی دانیم.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه قیمت واقعی هر لیتر بنزین در ایران بیش از 3000 تومان است، از سیاست "تولید خودروی ارزان و کم مصرف و عرضه بنزین گران" سخن گفت و اظهارداشت: برای توسعه پارس جنوبی آماده مذاکره با قطر هستیم اما تا زمانی که تولید گاز ایران پائین باشد، این مذاکرات نتیجه‌ای به همراه ندارد.

معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تشکیل 480 میلیارد تومان پرونده تخلف ارزی و سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی برای فرار از پرداخت مالیات خبرداد و گفت: متخلفین ارزی با ارز دولتی کالا وارد کشور کرده بودند و با قیمت ارز آزاد در بازار فروخته‌اند.

براساس گزارش قیمت خرده فروشی مواد خوراکی بانک مرکزی، قیمت تخم مرغ، پنیر، شیر و برنج در هفته منتهی به اول شهریورماه جاری افزایش یافت. بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به اول شهریورماه سال 92 را منتشر کرد که بر اساس آن، در گروه لبنیات قیمت پنیر و شیر پاستوریزه افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ افزایش داشت و شانه ای 76000 الی 105000 ریال فروش می رفت. در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو اندکی افزایش یافت. در گروه حبوب، قیمت لوبیا سفید ثابت بود، بهای لوبیا قرمز افزایش جزئی ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت.

با اینکه وزیر کار دولت احمدی نژاد ادعای ایجاد 7 میلیون فرصت شغلی را مطرح کرده بود، وزیر اقتصاد دولت تدبیر و امید می گوید به زودی بازار کار کشور با بحران 8.5 میلیون کارجو مواجه خواهد شد. در صورت رسیدن آمار متقاضیان کار کشور به میزان یادشده، کشور با تقاضای تاریخی کار در 100 سال گذشته مواجه می شود.

همزمان با افزایش تنش‌های ژئوپولیتیکی در منطقه خاورمیانه و احتمال حمله آمریکا به سوریه، بهای طلای سیاه در حالی به مرز 120 دلار به ازای هر بشکه نزدیک شده است که ایران تاکید می‌کند: از افزایش قیمت نفت خام استقبال نمی‌کند؛ هر چند بهای نفت سبک ایران هم به مرز 110 دلار نزدیک شده است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت عمران پردیس با اشاره به اینکه واحدهای فاز 3 به تدریج تحویل داده می شود، گفت: پیش خریداران این فاز براساس اطلاعیه هایی که شرکت عمران اعلام خواهد کرد باید به شرکت مراجعه کنند.

منبع: مهر

۱۳۹۲/۶/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...