نسخه چاپی

عضو كميسيون برنامه ‌و بودجه مجلس در گفتگو با نما:

میزان درآمدهای دهك های مختلف شفاف نیست/حذف یارانه نقدی دهك های پر درآمد در اختیار دولت است

عکس خبري -ميزان درآمدهاي دهک هاي مختلف شفاف نيست/حذف يارانه نقدي دهک هاي پر درآمد در اختيار دولت است

دولت می‌تواند همزمان با ارائه متمم بودجه و اصلاح طرح هدفمندی یارانه‌ها حذف برخی دهك‌ها را نیز انجام دهد.

به گزارش نما ،موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس درباره ضرورت آغاز هر چه سریعتر مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در کشور اظهار داشت: در قانون هدفمندی یارانه ها اختیاراتی در نحوه اجرا به دولت داده شده است، ما معتقد هستیم دولت یازدهم هر چه سریعتر باید مرحله دوم هدمندی را انجام دهد انجام این کار مستلزم اصلاح قیمت های است که طبق قانون مصوب باید انجام شود، مجلس درآمد هدفمندي يارانه‌ها در سال جاري را 50 هزار ميليارد تومان تعيين كرد ، از این درآمد دولت باید 5 هزار تومان برای درمان رایگان مردم هزینه کند ،4هزار میلیارد دولت باید برای هزینه در بخش تولید مدنظر داشته باشد و 41 هزار میلیارد هم برای پرداخت یارانه به مردم باید انجام شود.

نماینده بجنورد در مجلس درباره ضرورت اجرایی شدن افزایش قیمت های انرژی در کشور برای تامین درامد طرح هدفمندی تاکید کرد: از میزان درآمد دولت از هدمند کردن یارانه ها 11 هزار میلیارد آن در بودجه دیده شده و مابقی باید از اصلاح قیمت حامل های انرژی بدست آید. دولت قبل 28 هزار میلیارد تومان از اصلاح قیمتها بدست آورد و بدهی های خود را با استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول سعی کرد برطرف کند. دولت جدید باید هرچه سریعتر مرحله دوم را اغاز کند چرا که قانون باید اجرا شود.
دولت می‌تواند همزمان با ارائه متمم بودجه و اصلاح طرح هدفمندی یارانه‌ها حذف برخی دهک‌ها را نیز انجام دهد.
وی در پاسخ به این سؤال که حذف دهک‌های پردرآمد در زمان اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود، گفت: دولت می‌تواند همزمان با ارائه متمم بودجه و اصلاح طرح هدفمندی یارانه‌ها حذف برخی دهک‌ها را نیز انجام دهد.

عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس در باره حذف برخی از دهک های پر درآمد در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها خاطر نشان کرد: اینکه دولت بخواهد بخشی از دهک های متوسط یا پر درآمد را در مرحله دوم حذف کند ، و یا تغییر شیوه پرداخت ها چه بصورت مستقیم و چه غیرمستقیم را اجرایی کند از اختیارات دولت است و ممانعتی وجود نخواهد داشت. پیش تر نظرات بر این اساس بود که دو دهک یا سه دهک اول یارانه نقدی نگرفته و از خدمات غیرمستقیم یارانه ای چون تقویت بیمه های تامین اجتماعی استفاده کنند و یارانه نقدی سهم دهک های پایین تر شود.
وی با اشاره به فقدان شفافیت آماری در بررسی میزان درآمدهای دهک های مختلف در کشور افزود: دولت قبل با این استدلال که آمار مشخصی در دست ندارد نتوانست این کار را انجام دهد ما باتوجه به ضعف های که در بحث آمار در کشور داریم ، نمیدانیم که دهک های جامعه هر کدام چقدر درآمد دارند، فقدان اطلاعات و آمار صحیح یکی از دغدغه های کشور است و میزان درآمد ها ، املاک و مستقلات هر کدام یک از دهک ها نامشخص است.
در کشورهای خارجی اگر کسی یک دلار را خارج کند دولت متوجهه خواهد بود اما این مسئله در کشور ما شفاف نیست.

۱۳۹۲/۶/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...