نسخه چاپی

در مناظره عملكرد مطبوعات در ايران مطرح شد

از هجمه علیه دین در دوران اصلاحات تا منبع در آمد از شهرام جزایری

عکس خبري -از هجمه عليه دين در دوران اصلاحات تا منبع در آمد از شهرام جزايري

مدیرمسئول روزنامه ابرار در برنامه زنده تلویزیونی مناظره با موضوع آسیب شناسی مطبوعات كشور گفت: امروز بهترین و با كیفیت ترین كاغذهای عرصه مطبوعات، صرف بولتن هایی می شود كه در تعریف از وزرا و مسئولان چاپ می شوند.

به گزارش نما به نقل از مهر، سومین برنامه از سلسله برنامه های مناظره عصر امروز جمعه به صورت زنده از شبکه اول سیما با موضوع «نقش مطبوعات در ایران و مشکلات پیش رو» پخش شد.

سید محمد صفی زاده مدیر مسئول نشریات ابرار، محمدکاظم انبارلوییعضو شورای سردبیری روزنامه رسالت، مصطفی کواکبیان مدیر مسئول روزنامه مردمسالاری و محمدرضا راه چمنی مدیر مسئول روزنامه اسرار مهمانان این قسمت برنامه مناظره بودند. این برنامه در حالی روی آنتن رفت که محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق اعلام مرتضی حیدری مجری برنامه علی رغم دعوت قبلی و اعلام دست اندرکاران برنامه در مناظره غایب بود و صندلی وی تا انتهابی برنامه خالی بود.

انبارلویی: جریان مدرنیته در مطبوعات به دنبال بازگشت استبداد و استعمار خارجی است

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت در سومین مناظره تلویزیونی با موضوع بررسی نقش مطبوعات در ایران و مشکلات پیش رو گفت: جریان مدرنیته در مطبوعات به دنبال بازگشت استبداد و استعمار خارجی است. این جریان در نهضت انقلاب اسلامی توفیقی به دست نیاورد.

وی افزود: اولین هدف این جریان در مطبوعات مبارزه با دین و فرهنگ مردم است تنها در یک مقطع گزارشی از حوزه علمیه قم، کارنامه مطبوعات در هشت سال اصلاحات را نشان می دهد و آمار تمام شبهاتی که علیه دین، فرهنگ و مبانی اخلال در اسلام آوردند را اعلام می کند.

انبارلویی ادامه داد: بر این اساس 2350 مورد شبهه در مطبوعات وجود دارد و جالب اینجاست که نشریه ای که توسط معاونت مدیرکل داخلی مطبوعات آن زمان منتشر می شده در چهار سال اول با 66 شبهه و در چهار سال بعد با 52 شبهه در جایگاه اول قرار داشته است.

وی گفت: حساب مطبوعاتی که طرفدار مردم و نظام هستند مشخص است این آسیب را باید در دولت آینده که بعضی از افراد لباس اعتدال پوشیده اند باید مرتفع کنیم. بعضی از افراد دیگر هم در خارج در رادیو و تلویزیون های بیگانه مشغول ترویج ضد دین هستند.

راه چمنی: مطبوعات سخنگو و چشم مردم هستند

در ادامه این مناظره محمدرضا راه‌چمنی دبیر کل حزب وحدت و همکاری اسلامی و صاحب امتیاز روزنامه اسرار ضمن انتقاد از جلسه گذشته مناظره صدا و سیما در خصوص احزاب و اینکه این جلسه باید تا به نتیجه رسیدن ادامه پیدا می کرد، اظهار داشت: مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند. در بحث آزادی مطبوعات نباید مخل به مبانی اسلامی و حقوق عمومی باشند که این موضوع را به تفصیل قانون مطبوعات مشخص کرده است.

وی با اشاره به اینکه حق مردم است که از طریق مطبوعات ارتقای آگاهی پیدا کنند، بیان کرد: مطبوعات چشم و سخنگوی مردم هستند و انتخابات و مطالبات مردم را نمایندگی می کنند. مطبوعات بازگو کننده مشکلات و انتظارات مردم اند.

راه چمنی تصریح کرد: کارکرد دیگر مطبوعات تبیین اهداف قانون اساسی و ارزش های دینی و اسلامی است. در رسالت مطبوعات چیزی به عنوان اینکه کسی بیاید و رژیم سابق را بازگرداند وجود ندارد و مطبوعات به طور کلی به سه گروه تقسیم می شوند: مطبوعات درون نظام که می خواهند درون همین نظام کار کنند، مطبوعات بی تفاوت و یک گروه نیز که بسیار اندک هستند و در چارچوب و موازین قانونی کار نمی کنند.

صفی زاده: مطبوعات در دولت نهم و دهم با تبعیض روبرو بودند

در ادامه این مناظره محمد صفی زاده مدیرمسئول روزنامه ابرار نیز گفت: در گزارشی که از سیما پخش شد به کاستی های تیراژ مطبوعات و کمبودهای مطبوعات اشاره شد اما به تبعیض هایی که در طی هشت سال گذشته در دولت های نهم و دهم به مطبوعات شده، اشاره ای نشد.

وی افزود: مطبوعاتی که مورد حمایت دولت باشند و یک شبه بدون ضوابط مجوز بگیرند قطعا از امکانات بالا برخوردار هستند و آنچه مورد نظر ملت است در آنها درج نمی شود. در دولت نهم و دهم مطبوعاتی که وابسته به دولت بودند القاء می شدند.

صفی زاده تاکید کرد: تزریقات به مطبوعات آزاد که وابستگی حزبی و جناحی نداشتند به حداقل رسیده و مطبوعات آزاد از داشتن یارانه محروم بودند. روزنامه های آزاد که مسائل خلاف نظر دولت را درج می کردند با تیراژ کمتر در ساعات اولیه خریداری می شدند چون مردم با آمار صحیح روبرو می شدند و روزنامه های دولت با استقبال مردم روبرو نبودند.

مدیر مسئول روزنامه ابرار با بیان اینکه حضرت امام (ره) نیز در زمان انقلاب از دو روزنامه آن زمان استفاده کردند و نباید نقش خبرنگاران را در انعکاس واقعیت ها به مردم و پیروزی انقلاب نادیده گرفت، اظهار داشت: در دولت نهم و دهم از گمانه زنی ها جلوگیری نمی شد، وقتی مشخص می شد وزیری داخل هواپیما حکم عزلش صادر می شود و یک روزنامه این خبر را منتشر می کرد، گمانه زنی نیست بلکه اطلاع رسانی بود که از درج اطلاعات در دولت جلوگیری می شد.

وی تاکید کرد: هر گونه وابستگی در رسانه تعلقاتی ایجاد می کند که نمی تواند واقعیت ها را درج کند.

کواکبیان: مطبوعات غیرحکومتی امکان رقابت ندارند

در ادامه این مناظره، مصطفی کواکبیان دبیر انجمن روزنامه های غیردولتی کشور با انتقاد از صحبت های انبارلویی، اظهار داشت: در حال حاضر در این جمع کسی از فرهنگ منحط مدرنیته نیست و اینکه آیا در آن زمان شبهه ایجاد کرده اند یا خیر، مشکل ما نیست.

دبیر کل حزب مردمسالاری با بیان اینکه تنها حزبی هستیم که همیشه کرکره مان بالاست و هر روز روزنامه داریم، اظهار داشت: دو برنامه 4 و 5 توسعه به دولت الزام کرده که مصوبه طرح جامع مطبوعات را ارائه دهد که در دولت های گذشته نادیده گرفته شده و امیدواریم دولت یازدهم در اولین اقدام این کار را انجام دهد.

وی به برخی مشکلات مطبوعات اشاره کرد و گفت: برخورد فله ای با مطبوعات، عدم پاسخگویی دست اندرکاران و دولتمردان به رسانه ها، اینکه اکثر مطبوعات فعلی، دولتی و حکومتی هستند و مطبوعات غیرحکومتی امکان رقابت ندارند، اقتصاد مطبوعات و تیراژ روزنامه ها از جمله مشکلات مطبوعات هستند البته بعضی از مشکلات نیز مربوط به خود مطبوعات است.

موسوی: روزنامه ها نیاز به اردوکشی خیابانی را از بین می برند

سید نظام موسوی دبیر کل انجمن روزنامه نگاران مسلمان نیز در این مناظره با بیان اینکه روزنامه و حزب با نگاه امروزی از پدیده مدرنیته شکل گرفته است، اظهار داشت: البته این به معنای آن نیست که هر چه از دل مدرنیته بیرون آمد امروز مذموم است. می توانیم از مطبوعات و روزنامه ها هم کارکرد مثبت و هم کارکرد منفی داشته باشیم.

وی افزود: در جمهوریت و مردم سالاری نیز همین گونه است و در حوزه سیاست و فرهنگ و اجتماع کاغذ رای و کاغذ اخبار دو رکن اصلی هستند که بر این اساس صندوق رای و روزنامه ها به این دلیل شکل گرفته اند که اندیشه ها در کنار هم قرار گیرند و نیازی به اردوکشی های خیابانی نباشد.

موسوی با بیان اینکه مطبوعات و رسانه ها را باید در کشور خود بومی کنیم، اظهار داشت: مبانی مطبوعات در کشور ما امر به معروف و نهی از منکر است. آفت آنجاست که با نگاه مذمومی که در غرب وجود دارد رسانه ها را تحریف می کنیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که در کشور رسانه های پایدار نداریم این است که به محض اینکه به قدرت می رسند می خواهند ساختارها را به هم بریزند.

موسوی افزود: در جریانات 88 حرکت های غیراخلاقی تنها به بحث های سیاسی محدود نشد و اگر بفهمیم گردانندگان رسانه ها در آن زمان چه کسانی بودند پایگاه دشمن را می شناسیم.

به گزارش خبرنگار مهر، پخش سومین برنامه تلویزیونی مناظره که ساعتی قبل با موضوع مطبوعات در ایران، آغاز شده است، هنوز ادامه دارد. این برنامه با حضور سید محمد صفی زاده، محمدکاظم انبارلویی، مصطفی کواکبیان و محمدرضا راه چمنی در حال پخش از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

انبارلویی: رکن چهارم دموکراسی در ایران به ستون پنجم دشمن تبدیل شد

انبارلویی در بخشی از این برنامه گفت: من می خواهم از ستون پنجم دشمن حرف بزنم یعنی چیزی ورای رکن چهارم دموکراسی که به آن اشاره شد. طبق سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، برخی از مطبوعات پایگاه دشمن هستند و همان کاری را می کنند که بی بی سی و دیگر رسانه های مشابه می کنند. آقای کواکبیان در سخنانشان گفتند این مساله مهمی نیست ولی از نظر من مهم است.

کواکبیان در واکنش به انبارلویی گفت: سخنان آقای انبارلویی از این جهت که اگر مطبوعه ای تخلف کرد، باید با آن برخورد کرد، درست است. اما حرف من درباره تعطیلی فله ای مطبوعات به این بر می گردد که باید دید کدام مطبوعه مخل است و کدام یک مخل نیست. زمانی پیش می آید که برخوردها سلیقه ای است و همه مطبوعات محکوم می شوند که این اشتباه است. گفته می شود فلان مسئول نمی تواند فلان نقد را بپذیرد. خب به او چه مربوط است؟ این مشکل آن مسئول است که نمی تواند تحمل کند و باید دید قانون چه می گوید.

مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری در پاسخ به انبارلویی درباره نمونه و مثال سخنانش گفت: نمونه اش موضوعی بود که سال گذشته برای یک کاریکاتوریست به وجود آمد. کاریکاتور عده ای را نشان می داد که در صف مشغول بستن چشم هم هستند و این اتهام به آن وارد شد که به شهدا توهین می کند. این کار اشتباه است که با توهم این که کاریکاتور این گونه یا آن گونه بود، امضا می کنیم، محکوم می کنیم و ... و وقتی کاریکاتوریست به دادگاه می رود، تبرعه می شود. مشکل این جاست که برخی نمایندگان مجلس بعد از امضا می پرسیدند که علیه چه کاریکاتوری، امضا کرده اند؟ من موافق برخورد قانونی ام نه برخورد دوگانه. ما در بحث آسیب شناسی مطبوعات، مشکلات زیادی داریم. مشکل ما خودسانسوری است. اگر بخواهیم این ایرادات را رفع کنیم، نباید چوبی برداریم و یک سره بگوییم فلان گروه طرفدار مدرنیته نرم  است یا هر اتهام دیگر به آن ها وارد کنیم.

صفی‌زاده: از سخنان امام و رهبری به جا استفاده کنیم

در ادامه صفی زاده گفت: آقای موسوی در سخنانشان از بحث مطبوعاتی خارج شدند و وارد مقوله سیاست شدند. وقتی می خواهیم به مقدسات نظام اشاره کنیم، باید کدهای اصیل بدهیم. وقتی قرار است از امام یا مقام معظم رهبری کلامی بیاوریم، باید به جا از کلامشان استفاده کنیم، نه این که به خاطر پیشبرد اهدافمان از آن ها استفاده کنیم. گریز زدن به بحث اردوکشی خیابانی که آقای موسوی در بحثشان از آن استفاده کردند، ربطی به این بحث نداشت. من به عنوان یک مبارز قبل از انقلاب می گویم درست است که برخی کشورها با انقلاب ما بد هستند اما در سال های پیش از انقلاب، مردم به برخی رسانه های همین کشورها مراجعه می کردند چون اعلامیه های امام خمینی از آن رسانه ها پخش می شد.

موسوی در واکنش به صفی زاده گفت: ما جایی از بیانات رهبری و امام خمینی(ره) سوء استفاده نکردیم. به یاد دارم که آقای صفی زاده در دوران دوم خرداد، تیتری در روزنامه ابرار زدند و مواضع یکی از مسئولان را به مقام معظم رهبری منتسب کردند.

راه چمنی نیز در ادامه بحث ها گفت: خط قرمز همه مطبوعه ها قانون است. اگر قانون مطبوعات که خطوط و حقوق مشخصی دارد رعایت شود، مشکلی پیش نخواهد آمد. اگر فکر می کنند افرادی ستون پنجم دشمن هستند، می توانند آن ها را معرفی کنند تا نهادهای مربوط با قانون شکنان برخورد کنند. یکی از مشکلات ما تندروی است که ویژگی بدی هم هست. من 35سال کار اجرایی و مطبوعاتی کردم و مشی من نیز معتدل بوده و طرفدار نظام هستم. این کار درستی نیست که چنین اظهار نظری منتشر شود که در روزنامه ما ستون پنجم دشمن وجود دارد و اتهام وارد شود.

کواکبیان در بخشی از گفتگوهای برنامه مناظره گفت: یکی از آسیب های مهم جامعه مطبوعات ما این است که در آن رقابت وجود ندارد. مثلا هیچ گاه به خبرگزاری فارس گفته نمی شود که چرا از منابع صهیونیستی در خبرتان استفاده کردید؟ برخی حرف ها را برخی رسانه ها می توانند بزنند ولی برخی دیگر نه. در دولت های نهم و دهم، حرف هایی درباره مکتب ایرانی زده شد یا حرف های دیگری درباره این که خلاف نظر امام خمینی،مجلس در راس امور نیست. اما برخی رسانه ها خودخواسته به این حرف ها نپرداختند. آقای حیدری من واقعا اعتقاد دارم که ما نتوانستیم یک رقابت جدی در مطبوعات ایجاد کنیم. وقتی امکان این رقابت موجود نیست، چه امیدی به بهبود مشکلات داریم؟ خبرگزاری فارس متعلق به سپاه است و پول های هنگفتی دریافت می کند. من چگونه امکان رقابت با رسانه ای مانند فارس را دارم وقتی که هزینه پیامک هایی که برایم می فرستد، مساوی با تمام هزینه های روزنامه من است. رسانه هایی که متعلق به دولت یا سازمان تبلیغات هستند، اصلا دلشان نمی سوزد که پول از کجا می آید؟ ولی من یک روزنامه خصوصی دارم و دغدغه مالی دارم.

کواکبیان: گفتند آگهی انحصاری را فقط باید به روزنامه ایران داد

وی افزود: در این زمینه، یک اتفاق عجیب در دولت دهم اتفاق افتد که دوستان مطبوعاتی ما کمتر به آن پرداختند. آن هم این بود که گفته شد آگهی انحصاری فقط به روزنامه ایران داده شود. خب من که روزنامه خصوصی دارم، چگونه بدون آگهی درآمدزایی داشته باشم؟ آیا چنین کاری موجب تعادل و شکل گیری رقابت سالم بین مطبوعات می شود؟

بعد از این سخنان، موسوی گفت: چند بار گفته شد که خبرگزاری فارس وابستگی دارد. این سخنان اشتباه است. امام خمینی (ره) گفتند ای کاش من پاسدار بودم. من این افتخار این را که پاسدار باشم، ندارم و در سپاه نیستم؛ خبرنگارم و از 20 سال پیش خبرنگاری را شروع کردم. خبرگزاری فارس مانند دیگر جاها ممکن است، امکاناتی را از نهادهای مختلف دریافت کند. خوشبختانه ما از جاهای بد پول دریافت نمی کنیم و مانند آقایانی که از شهرام جزایری پول گرفتند، نیستیم. در این برنامه این مساله مطرح شد که چرا مطبوعات به تیراژ بالا نمی رسند. در این زمینه باید بگویم ما که قصد سرکوفت زدن به رسانه های مکتوب را نداریم اما از نظر رسانه های اینترنتی وضعیت بسیار خوبی داریم. به عنوان مثال، خبرگزاری فارس یکی از 70 سایت اول خبری دنیاست.

انبارلویی هم در ادامه گفت: من 27 سال است که فعالیت مطبوعاتی دارم و نقد مشفقانه قدرت در دستور کارم بوده است. بنابراین این حرف که درباره برخی مواضع حرف نزدیم، درست نیست چون من به شخصه درباره مسائل مکتب ایرانی، مقاله و یادداشت نوشتم. یکی از مشکلات ما این است که فکر می شود گردش اطلاعات تنها از طریق رسانه های مکتوب انجام می شود. ما امروز نوعی از ارتباطات رسانه ای یعنی رسانه منبر در ایران داریم که در دیگر کشورهای دنیا، نمونه ندارد. درباره موضوع کم بودن تیراژ نشریات هم که اشاره شد باید بگویم این موضوع در همه درست نیست. چون ما گروه مجلات رشد داریم که متعلق به آموزش و پرورش است و تیراژ چند میلیونی دارد.

مدیر مسئول روزنامه رسالت در پاسخ به مجری برنامه درباره این که چرا رشد و رونق مطبوعات در کشورهایی چون آمریکا مثبت است، اما در کشورمان چنین نیست، گفت: رونق مطبوعات در کشورهای غربی به این دلیل است که آن ها ارتباطات شفاهی ندارند. به عنوان مثال در مترو و اتوبوس با هم حرف نمی زنند و هم مشغول مطالعه هستند.

صفی زاده: بهترین کاغذها صرف بولتن های بی مصرف می شود

صفی زاده بعد از این سخنان و در بخش دیگری از بحث، گفت: نشناختن اولویت ها یکی دیگر از مشکلات ماست. امروز بهترین کاغذهای گلاسه در ایران، صرف چاپ بولتن هایی می شود که در تعریف از وزرا و رئسا منتشر می شود و درباره طرح های نیمه تمامی است که به نام طرح تمام شده، از آن ها یاد می شود. هیچ کدام از این بولتن ها، بار هم مطالعه نمی شود. اما اولین دلیل این که چرا روزنامه خوان کم داریم، این است که نویسنده و خبرنگار حرفه ای کم داریم. خبرنگار حرفه ای، باید تحلیل داشته باشد. وقتی خبرنگار می ترسد که از سهمیه اش کم کنند که چرا از فلان مسئول، فلان سوال را کردی، نمی تواند حرفه ای و تحلیل گر باشد. اگر روزنامه ها و مجلات این محدودیت را نداشته باشند، افرادی داریم که می توانند خیلی خوب بنویسند و مردم را جذب نشریات و روزنامه ها کنند. من این اعتقاد را ندارم که روزنامه های ما معاند هستند. اشاره آقای کواکبیان درباره تعطیلی فله ای، به این بود که فردی که روزنامه ها را یک مرتبه توقیف کرد، مورد انتقاد همه قرار گرفت و کار غیرشرعی انجام داد که رهبری گفتند آن فرد از 3 جهت، مرتکب گناه شده است. پس ما می توانیم روزنامه های حرفه ای داشته باشیم به شرطی که به نویسندگان حرفه ای اجازه کار داده شود.

مدیرمسئول روزنامه ابرار گفت: اما مشکل دیگر این است که خبررسانی های دولت از مجاری دولتی است و اخبار را به روزنامه های خودشان می دهند. این هم موجب به هم زدن تعادل در رقابت می شود. یک مثال دیگر روزنامه همشهری است که باید درد دل مردم تهران باشد ولی وقتی فقط تبلیغ یک مدیر را در زمانی خاص بکند، برای مردم سوال پیش می آید.

در ادامه مناظره، کواکبیان در پاسخ به سئوالی که از سوی بیننده ها مطرح شده بود در این باره که در روزنامه ای در مورد یک شرکت مطلبی منتشر می شود و خبر دروغ برای آگهی در روزنامه است که در روز بعد منتشر شده و آیا اخلاق روزنامه نگاری نباید رعایت شود، گفت: این شرکت ها را از صدا و سیما یاد گرفتیم نام شرکت مذکور "پدیده " است که خبر آن در خیلی از روزنامه ها پخش شده بود.

وی افزود: مشکل این شرکت بر سر املاک با آستان قدس رضوی است که آنها می گویند تبلیغ نزنید ولی صدا و سیما تبلیغ می زند و ما گفتیم حتما مجوز وجود دارد.

کواکبیان گفت: این خبر را منتشر نکردیم، همه سایت ها آن را منتشر کرده بودند.

وی همچنین به اظهارات انبارلویی درباره اینکه گفت روزنامه مردمسالاری خبری از مصاحبه یک خانم منتشر کرده بود بیان کرد: ممکن است این خبر درست باشد ما منکر نیستیم. 5 بار دولت از بنده شکایت کرده اما بحث های دیگری نیز وجود دارد و حضرت امام (ره) گفته بودند که روزنامه رسالت در جبهه ها توزیع نشود.

صفی زاده: رئیس دولت، وزیر را به میوه تشبیه کرد، ما نقل کردیم

در ادامه صفی زاده در پاسخ به این سئوال که آیا این درست است که در روزنامه ابرار وزیر مملکت را با یک میوه خطاب می کنید، بیان کرد: وقتی رئیس دولت آن وزیر را به میوه تشبیه کردند ما هم همان را نقل کردیم.

سید نظام موسوی در پاسخ به این سئوال که آیا فارس حاضر است از تصمیم های سازنده دولت یازدهم حمایت کند، گفت: قطعا روال ما همین طور است، در خبرگزاری فارس از کلیت دولت ها حمایت می کنیم و مواردی را که قانون نقض شود مورد انتقاد قرار خواهیم داد، در مورد دولت احمدی نژاد نیز همین طور بود.

وی درباره اظهارات کواکبیان مبنی بر مواردی که در دولت احمدی نژاد در مورد مکتب ایرانی وجود داشت، گفت: تنها جاهایی که از مکتب ایرانی و ... انتقاد می کردند رسانه های اصولگرا و خبرگزاری فارس بود. برخوردی که در دولت دهم با رسانه های اصولگرا شد خیلی بیشتر بود.

در ادامه صفی زاده در پاسخ به سئوال یکی از حضار در این باره که دولت در مقابل هجمه هایی که بر آن وارد می شد حق داشت که رسانه هایی داشته باشد تا هجمه های ناجوانمردانه را پاسخ دهد، بیان کرد: در دولتهای نهم و دهم حداقل غیر از یک یا دو روزنامه منتقد وجود نداشت چون مقام معظم رهبری فرموده بودند که از دولت پشتیبانی کنید همه حمایت می کردند و اگر کسی عدول می کردند کارش با قوه قضائیه بود.

کواکبیان: عده ای دوست دارند تنها یک طرفه به صدا و سیما بیایند و پاسخگوی سئوالات نباشند

کواکبیان نیز در پاسخ به این سئوال که آیا تنها مسئله روزنامه ها از نظر شما مسئله اقتصادی و تامین مالی است و آیا نباید ظرفیت سازی شود، بیان کرد: معتقد نیستم که تنها راه حل مجموعه مشکلات مسئله اقتصادی است اما باید بپذیریم که این موضوع در کار یک خبرنگار حرفه ای تاثیرگذار است. برگزاری یک دوره آموزشی بالا با یک استاد حرفه ای امکانات می خواهد.

وی ادامه داد: البته برخی از مشکلات نیز به خود دست اندرکاران مطبوعات بر می گردد، باید دید مدیران مسئول چقدر حرفه ای هستند، البته من دکترای علوم سیاسی دارم که مقداری سنخیت دارد ولی 85 درصد مدیران تحصیلکردگان فنی و مهندسی هستند این در حالی است که در کشورهای اروپایی درست برعکس است. من دوست داشتم بعضی از آقایان را در این مناظره می دیدم اما عده ای دوست دارند تنها یک طرفه به صدا و سیما بیایند و پاسخگوی سئوالات نباشند.

کواکبیان: بحث احمدی نژاد همچنان داغ است

در ادامه این برنامه مصطفی کواکبیان در پاسخ به اظهارات محمدکاظم انبارلویی اظهار کرد: بحث های ایشان احمدی نژادانه است، بهتر است بدانند که احمدی نژاد رفت و تمام شد. در یک زمانی می گفتند که ما مسجد داریم و لذا حزب نمی خواهیم. اینها هر کدام کارکرد خودش را دارد.

وی با طرح این موضوع که هیچ اشکالی ندارد حتی اگر رسانه های تصویری خصوصی داشته باشیم، گفت: در این حوزه هم می تواند که انحصار کار صرفا در اختیار صدا و سیما نباشد. می بینیم که این انحصار شرایطی را بوجود آورده است که ما می گوییم چرا مردم بی بی سی فارسی، صدای آمریکا، من و تو و فارسی1 را نگاه می کنند.

مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری افزود: می گویند اینکه شبکه خصوصی شکل بگیرد، خلاف قانون است، خب از طریق مجمع تشخیص و نهادهای مسئول می توان موضوع را حل کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وعده احمدی نژاد برای تامین مسکن 30 میلیون تومانی خبرنگاران تصریح کرد: آن وعده ها چه شد؟ من در روزنامه خبرنگاری دارم که ماهی 400 هزار تومان حقوق می گیرد، واقعا خجالت می کشم از این شرایط، عرضم این است که یک رسانه مستقل نمی تواند، با رسانه منصوب به سپاه رقابت کند.

کواکبیان: آرزویمان برگزاری دیدار رسانه‌ای‌ها با رهبر معظم انقلاب است

کواکبیان در عین حال به دیدار رهبر انقلاب با گروه های مختلف از جمله شعرا، دانشجویان و... اشاره کرد و گفت: من آرزو بدل مانده ام که گاهی برخی مدیرمسئولان و رسانه ای ها با رهبر معظم انقلاب دیدار و نشست داشته باشند.

در ادامه این مناظره مدیرعامل خبرگزاری فارس در پاسخ به انتقاد از ناتوانی مالی روزنامه های اصلاح‌طلب خاطر نشان کرد: اگر سری به باجه های روزنامه فروشی بزنید، خواهید دید که چند روزنامه اصولگرا و چند روزنامه اصلاح طلب داریم، هیچ کدام از روزنامه های اصلاح طلب به دلیل مشکل مالی دچار وقفه در کار و یا تعطیلی نشده اند، اما این موضوع درباره برخی روزنامه های اصولگرا نظیر وطن امروز، رسالت، کیهان و... صدق می کند.

موسوی: اصلاح‌طلبان با عالیجناب سرخ‌پوش به مشی اعتدال تعرض کردند

سیدنظام‌الدین موسوی ادامه داد: در رسانه های زنجیره ای دوران اصلاحات موضوع اعتدال را تحت تحت عنوان مقالاتی با مضمون عالیجناب سرخپوش علیه آیت الله هاشمی رفسنجانی که امروز همه از ایشان تعریف می کنند، مورد تعرض قرار دادند، اما امروز هیچکدام از روزنامه های اصولگرا تعرضی به مشی اعتدال نمی کنند.

در ادامه این مناظره مدیرمسئول روزنامه ابرار گفت: به هیات های اعزامی سیاسی در هشت سال گذشته مراجعه کنید و ببینید چه روزنامه هایی  و چه رسانه هایی، چه تعداد از خبرنگاران و مدیران مسئول خود را به این سفرها اعزام کره اند، انبارلویی در پاسخ به این اظهارنظر گفت: بنده هیچ سفر خارجی با این عنوان نداشته ام.

صفی زاده: دولت قبل 160 میلیارد به دانشگاهش اختصاص داد

محمد صفی‌زاده در ادامه به تشویق انبارلویی از سوی احمدی نژاد با عنوان نویسنده نمونه اشاره کرد که سردبیر سابق روزنامه رسالت در پاسخ به این اظهارنظر گفت: این موضوع اصلا صحت ندارد، آنچه بوده بنده به عنوان نقد مطلبی را نوشتم و آقای احمدی نژاد به عنوان نویسنده نقد برتر از بنده قدردانی کردند که به آن افتخار می کنم البته من در این جلسه حضور نداشتم.

وی در ادامه به سخنان مدیرعامل خبرگزاری فارس درباره تعطیلی برخی روزنامه های اصولگرا به دلیل مشکلات مالی اشاره کرد و گفت: به همین روزنامه ها مراجعه کنید و ببینید که با چه تعداد صفحاتی و چه کاغذهایی که جزو گرانترین کاغذها بود، منتشر می شد. زمانیکه دولت تمام شد و 160 میلیارد ریال اعتبار را به دانشگاهش اختصاص داد، چون پولی نبود که به این رسانه ها اختصاص دهد، به تعطیلی کشیده شدند.

در ادامه این مناظره مجری برنامه سوالاتی را از میهمانان حاضر پرسید.

موسوی: پاسخ مدیران مسئول روزنامه ها درباره تیراژ روزنامه‌هایشان

وی از سیدنظام‌الدین موسوی پرسید: شما رئیس انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان هستید، آیا این بدین معنا است که سایر تشکل های مطبوعاتی مسلمان نیستند؟ که وی پاسخ داد: قطعا اینگونه نیست و فعالیت انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان به این معنی نیست که دیگران مسلمان نیستند، بلکه این عنوان یک تشکل است که سابقه تشکیل آن هم به سال 76 برمی گردد.

مجری برنامه خطاب به مدیرمسئول روزنامه ابرار عنوان کرد: یکی از مخاطبان پرسیده که به روزنامه ابرار اقتصادی علاقه‌مند بوده است، اما چرا این روزنامه با سایر روزنامه های اقتصادی بخش خصوصی امروز توان رقابت ندارد؟ که صفی‌زاده اینگونه پاسخ داد: چون روزنامه اقتصادی بخش خصوصی نداریم و همه روزنامه های اقتصادی که امروز با این عنوان کار می کنند یا به یک بخشی از دولت وابسته اند، یا وابسته به یک نهاد هستند و یا پایه‌گذارشان یک وزیر صنعتی بوده است.

سوال مجری برنامه از محمدکاظم انبارلویی سردبیر سابق روزنامه رسالت این بود که آیا این روزنامه سخنگوی حزب مؤتلفه است یا مردم؟ که وی گفت: از حزب مؤتلفه تامین مالی نمی شویم، بخشی از درآمدها از آگهی و بخشی دیگر از فروش روزنامه است و وابسته به هیچ حزبی هم نیستیم.

مدیرمسئول روزنامه همبستگی در پاسخ به این سوال که برخی روزنامه ها تیراژ واقعی شان را اعلام نمی کنند و فقط برای دریافت یارانه مطبوعات به انتشار خود ادامه می دهند، اظهار کرد: تیراژ روزنامه را چاپخانه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می کند، تیراژ فعلی ما هم بین 7 تا 15هزار نسخه است.

محمدرضا راه‌چمنی اضافه کرد: زمانیکه پول کم باشد، تیراژ کم می شود و به طور کلی افزایش و کاهش تیراژ روزنامه همبستگی بسته به درآمدها است، البته باید اشاره کنم که در زمان راه اندازی این روزنامه تا 150 هزار تیراژ در روز هم داشتیم.

صفی زاده: دریافت یارانه یک میلیارد و 200میلیونی هفته‌نامه یک نماینده مجلس

مدیرمسئول روزنامه ابرار نیز در پاسخ به این سوال که چه تعداد تیراژ دارند، اظهار کرد: خانواده ابرار متشکل از چهار روزنامه تا 360 هزار تیراژ در روز هم داشته است، اما امروز تعداد تیراژ این روزنامه به بیش از 120 هزار نسخه نمی رسد.

وی ادامه داد: با کمال تاسف باید عرض کنم که یک هفته نامه ای وابسته به یک نماینده مجلس وجود دارد که تنها دو هزار تیراژ دارد، فقط در یک قلم که بنده اطلاع دارم یک میلیارد و 200 میلیون تومان از ارشاد پول گرفته است.

مصطفی کواکبیان مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری نیز در پاسخ به این سوال که چه میزان تیراژ دارید؟، گفت: ما 25 هزار تیراژ به صورت روزانه به ارشاد اعلام می کنیم.

محمدکاظم انبارلویی سردبیر سابق روزنامه رسالت نیز در پاسخ به این سوال که این روزنامه چه میزان تیراژ دارد؟، گفت: من اکنون در روزنامه رسالت نیستم و بازنشسته شده ام.

۱۳۹۲/۶/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...