نسخه چاپی

حمله نظامی به سوریه بدون همراهی انگلیس و آلمان/ ائتلاف متزلزل غرب برای جنگ

با وجود تحرك شدید دیپلماتیك در روزهای اخیر و همین‌‍‌‌‌طور استقرار و آماده باش ناو‌ها و هواپیماهای جنگی آمریكا، فرانسه و انگلیس، در مرزهای سوریه، حمله قریب‎الوقوع به این كشور كماكان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش نما به نقل از جنوب نیوز، با وجود تحرک شدید دیپلماتیک در روزهای اخیر و همین‌‍‌‌‌طور استقرار و آماده باش ناو‌ها و هواپیماهای جنگی آمریکا، فرانسه و انگليس، در مرزهای سوریه، حمله قریب‎الوقوع به این کشور کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پاپ فرانچسکو در ديدار با پادشاه اردن گفت که او و مسیحیان خاورمیانه مخالف دخالت نظامی کشورهای دیگر در بحران سوریه هستند. همچنین هر دو تاکید کردند که گفت‌وگو تنها راه‌حل برای بحران سوریه است. اردن به عنوان همسایه سوریه و یکی از متحدان آمریکا و اسرائیل نگران ناآرام شدن منطقه است.

از انگلیس هم خبر می‎رسد که نمایندگان مجلس عوام با طرح دولت این کشور برای اقدام نظامی در سوریه در واکنش به کاربرد تسلیحات شیمیایی مخالفت کرده‌اند. مجلس نمایندگان با ۲۸۵ رای مخالف در برابر ۲۷۲ رای موافق با طرح دولت دیوید کامرون مخالفت کرده‌اند. کامرون گفته دولت او بر این اساس اقدام خواهد کرد.

فرانسوا اولاند، رئیس‎جمهور فرانسه، نیز در حالي‌كه پيش از اين بر ضرورت راه‌حل سیاسی در رابطه با بحران سوریه تاکید کرده بود، اعلام کرد: حتی بدون مشارکت انگلیس هم می‌توانیم به سوریه حمله کنیم. به گزارش اسکای نیوز عربی، فرانسوا اولاند، روز جمعه گفت که هرگونه حمله به سوریه حتی بدون مشارکت انگلیس نیز برای ما ممکن است. وی افزود: استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه رنج‌ها و مشکلات مردم این کشور را دو چندان کرده است، لذا عاملان استفاده از این سلاح‎ها باید مجازات شوند. شبکه خبری المیادین به نقل از رئیس‎جمهور فرانسه اعلام کرد که بعید نیست حمله به سوریه تا پیش از روز چهارشنبه انجام شود. این اظهارات اولاند در پی آن ایراد شد که مجلس عوام انگلیس اعلام کرد، با دخالت نظامی انگلیس در سوریه مخالف است. این در حالی است که آلمان اعلام کرده که در هیچ گونه عملیات نظامی احتمالی در سوریه شرکت نمی‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس. گیدو وسترله، وزیر خارجه آلمان، شرکت کشورش را در هر گونه دخالت نظامی در سوریه بعید دانست. وسترله افزود که نه کسی از آلمان خواسته در حمله نظامی به سوریه شرکت کند و نه این کشور برای چنین دخالتی برنامه‌ریزی کرده است.

مقام‏هاي آمریکایی اما به رویترز گفته‌اند که باراک اوباما احتمالا می‌خواهد اقدام نظامی علیه سوریه حتی در صورت ناممکن بودن مشارکت هم‌پیمانان واشنگتن، به صورت محدود اجرا شود. يورونيوز در گزارشي اين پرسش جدي را مطرح مي‎كند كه اگر کاربرد سلاح‌های شیمیایی از سوی دولت سوریه، آن‌گونه که غرب ادعا مي‎كند قطعی است، پس دلیل تعلل آن‌ها برای مداخله نظامی در سوریه چیست؟

عراق؛ حمله‌ای متکی بر دلایل واهی با نتیجه‌ای فاجعه بار

هرج و مرج ناشی از مداخله نظامی آمریکا و متحدانش در عراق 10 سال است که ادامه دارد. خشونت‌ها، پس از سرنگونی دولت صدام حسین در عراق دست‌کم جان ۱۲۵ هزار تن را گرفته است. بهانه آن تهاجم، وجود زرادخانه سلاح کشتار جمعی در عراق بود؛ ادعایی که بعد‌ها دروغ بودن آن ثابت شد.

آیا آمریکا و متحدانش در غرب در پی تکرار سناریویی مشابه در سوریه هستند؟ توجیه مقام‌های آمریکایی در زمان حمله به عراق و هم اکنون که آمریکا برای تهاجم نظامی به سوریه آماده می‌شود، بسیار شبیه هم به نظر می‌رسد. مقایسه میان سخنان کالین پاول و جان کری، این تشابه را به خوبی روشن می‌کند؛

کالین پاول در سال ۲۰۰۳ با ارائه شواهدی درباره عراق گفت: «آنچه خواهید دید مجموعه‌ای از واقعیت‌ها و الگوهای نگران کننده رفتاری است. صدام حسین و رژیم وی می‌کوشند تا تلاش‌هایشان برای تولید هرچه بیشتر سلاح‌های کشتار جمعی را پنهان کنند.» جان کری در سال ۲۰۱۳ در باره سوریه می‌گوید: «آنچه هفته پیش در سوریه دیدیم باید وجدان جهان را جریحه دار کرده باشد. این کار با هر معیاری نابخشودنی است. با وجود همه توجیهات و ابهام‌هایی که توسط برخی ساخته و ارائه شده است، این رخداد غیرقابل انکار است.» کالین پاول در سال ۲۰۰۳ درباره عراق گفته بود: «صدام حسین و رژیم بعث به جای همکاری کامل با بازرسان، تمام تلاش خود را می‌کنند تا مطمئن شوند که کار‌شناسان هیچ چیز پیدا نمی‌کنند.» جان کری در سال ۲۰۱۳ درباره سوریه گفته است: «رژیم سوریه با بازرسان سازمان ملل همکاری نمی‌کند و به جای آن می‌کوشد تا به هر ترتیب تلاش‌های مهمی را که برای تاباندن نوری بر واقعیت در نیمه شب سیاه دمشق صورت می‌گیرد، منحرف کند.»

افکار عمومی جنگ دیگری نمی‌خواهد

افکار عمومی در آمریکا هنوز خاطرات تلخ جنگ‌های دوره جرج بوش را فراموش نکرده‌اند. شهروندان بریتانیایی هم مخالفت خود را بادرگیر شدن در جنگی دیگر، نشان داده‌اند. ترس از دروغ و در پی آن گیر افتادن در باتلاقی دیگر، رویارویی با جنگی دیگر را برای شهروندان بریتانیایی غیرقابل هضم کرده است. شاید احتیاط دولت محافظه کار دیوید کامرون از همین جا ناشی می‌شود.

حضور پررنگ القاعده

به نگرانی درباره حاکمیت ناآرامی و خشونت در منطقه، باید شرایط بسیار پیچیده سوریه را که به انباری از باروت می‌ماند، افزود. اگر دو سال پیش شورش‌ها مردمی بود و حتی شورشیان اسلحه به دست از مردم عادی بودند، امروز این غیرنظامیان مسلح و حتی «ارتش آزاد سوریه» تقریبا هیچ منطقه‌ای از کشور را کنترل نمی‌کنند. «جبهه النصرت»، «القاعده» و «حکومت اسلامی در عراق و شام»، جهادگرایان افراطی‌ای هستند که در مناطق خارج از کنترل دولت مرکزی دست بالا را دارند. آن‌ها برای حکمرانی بر این مناطق و گسترش قدرت خود به فرا‌تر از مرزهای سوریه مصمم هستند.

تهدید امنیت اسرائیل

از دیگر سو، متحدان رژیم سوریه و به‌ویژه ایران و حزب‌ا... پیشاپیش هشدار داده‌اند که اگر آمریکا و متحدانش به سوریه حمله کنند، اسرائیل بهای آن را خواهد پرداخت. چه واقعیت داشته باشد و چه نه، اسرائیل در این مناقشه موضعی تقریبا بی‌طرفانه اتخاذ کرده است. با این حال ساکنان سرزمین‌های اشغالی آشفته‌اند و خود را برای مواجهه با خطری جدی آماده می‌کنند.

خط و نشان‌هاي غربي‌ها براي سوريه بازار ارز و طلا و سكه را در ايران و بازار طلا را در جهان تحت تاثير خود قرار داد‌.
هر چند قيمت‌ها در بازار طلا و سكه ايران رو به افزايش گذاشته و بهاي دلار نيز وضعيتي مشابه طلا و سكه را تجربه مي‌كند ، اما در جهان اين افزايش قيمت طلا نيست كه نظر كارشناسان را به خود جلب كرده است بلكه نوسان قيمت‌ها در بازارهاي طلا و نفت جهان سبب شده است دست‌اندركاران بازار طلا به اين نتيجه برسند كه فضاي بازار عادي نيست‌.

هر چند در پي به صدا درآمدن ناقوس جنگ شام ، طلا در بازارهاي جهاني افزايش قيمتي محسوس را تجربه كرد و وارد كانال 1400 دلاري شد اما در پي تغيير لحن تند غربي‌ها در قبال شام و عدم آغاز جنگ و به تعبير برخي كارشناسان عقب رفتن يك قدمی‌آمريكا و انگلستان ، طلا نيز از موضع خود عقب نشست و بار ديگر به كانال 1300 دلاري بازگشت‌.

گفته می‌شود به دليل احتمال بروز جنگ در منطقه، از يك سو و از سوي ديگر به دليل انتشار گزارشي مبني بر چشم‌انداز مثبت اقتصاد آمريكا افزايش قيمت طلا دور از ذهن نيست، اما برخي نيز بر مقطعي بودن افزايش قيمت‌ها در اين بازار تاكيد كرده و معتقدند كه قيمت‌ها در روند آتي نزولي خواهند بود‌. یکی از کارشناسان مالی بانک فرانسوی "کردیت اگری کول" اظهار کرده اگرچه طلا ممکن است در کوتاه مدت از تنش‌های سوریه سود ببرد اما روند کلی برای این فلز گرانبها نزولی خواهد بود. دورنمای حمله نظامی به سوریه موجب شده بهای جهانی طلا روز چهارشنبه به 1420 دلار در هر اونس صعود کند که بالاترین سطح از ماه مه به این سو بوده است. با اين حال با تغيير لحن غرب در خصوص حمله به سوريه، قيمت طلا در بازارهاي جهاني روز جمعه به 1395 دلار نيز رسيد اما بعد با اندكي ترميم به 1397 دلار افزايش يافت‌.

از سوي ديگر تعطيلي بازار طلا و سكه در ايران در روز گذشته مانع از تاثيرپذيري بازار ايران از قيمت‌ها جهاني شد اما به نظر مي‌رسد طلا و سكه در ايران بار ديگر در ميان دو لبه قيچي قيمت طلا در بازارهاي جهاني و همچنين بهاي دلار در بازار آزاد گير كرد‌.

از زماني كه حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور ايران انتخاب شد، بازارهاي طلا و سكه و دلار آرامش اندكي را تجربه كردند و بازار طلا و سكه از سيبل سرمايه‌گذاران خارج شده و اغلب حاضران در اين بازار فروشنده شدند اما به نظر مي‌رسد با به صدا درآمدن طبل جنگ، اين آرامش فرو ريزد و بار ديگر بازارهاي طلا و سكه و ارز پذيراي سرمايه‌گذاران نگراني شود كه تصور مي‌كنند در حال زيان دائمی‌هستند و بايد با اقداماتي ويژه سرمايه خود را حفظ نمايند‌.

رشد قيمت‌ها در بازار جهاني سبب شد قيمت هر گرم طلا در روز پنجشنبه حتي به 110 هزار تومان نيز افزايش يابد‌.

برخي معامله‌گران معتقدند به دليل تاثير مستقيم جنگ سوريه بر منطقه، حتي كاهش قيمت طلا و سكه در بازارجهاني سبب نمي‌شود قيمت‌ها در بازار ايران دستخوش كاهش جدي شوند و بازار بار ديگر تحت تاثير عوامل سياسي در برابر اتفاقات اقتصادي واكنش نشان نمي‌دهد‌.

نفت در آستانه انفجار

قيمت نفت نيز به تبع قيمت طلا ، پس از فروكش كردن لحن خصمانه غرب عليه سوريه ، در روز گذشته كاهشي تا حدود2 دلا ر را تجربه كرد و بهاي هر بشكه نفت برنت از 117 دلار به 115 دلار كاهش يافت اما همين نوسان نشان مي‌دهد بازار جهاني نفت آماده است تا نسبت به برافروخته شدن آتش جنگي ديگر در منطقه واكنش جدي نشان دهد‌. خبرگزاري رسمی‌روسيه،ريانوستي گزارش داده است كه وقوع جنگ در سوريه مي‌تواند قيمت نفت برنت را به 150 دلار در هر بشكه افزايش دهد‌. اين خبرگزاري ، پيش بيني مذكور را به نقل از برخي فعالان بازار و معامله گران نفت و همچنين نهادهاي مالي جهاني عنوان كرده است‌. در پي بروز حمله شيميايي در سوريه، دولت اسد متهم به استفاده از سلاح شيميايي شده است، اين در حالي است كه بشار اسد اين اتهام را رد مي‌كند‌.

گفته مي‌شود آمريكا و متحدان غربي‌اش تا روز يكشنبه نسبت به حمله‌اي محدود و سه روزه به سوريه اقدام می‌كنند‌. ترس از حملات تلافي‌جويانه سوريه به مواضع برخي متحدان آمريكا نظير رژيم صهيونيستي و عربستان نگراني‌هايي را در منطقه ايجاد كرده است‌./ مرجع: روزنامه قانون

۱۳۹۲/۶/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...