نسخه چاپی

واكنش 'صادق' به خبر همكاری‌اش با 'سعید امامی'

روزنامه قانون در گزارشی به بررسی مشاوران رسانه‌ای احمدی‌نژاد و روحانی پرداخت. به گزارش نما،در گزارش این روزنامه آمده است:

با محاسنی سپید چهره‌ای آرام و صد البته عاری از شهرتی چون شهرت مجریان تلویزیون مشاور رسانه ای رئیس جمهوری شد. همین کافی بود تا به چهره ای سرشناس تبدیل شود. رسانه‌ها که ناگزیر به انعکاس درست اخبار دولت جدید بودند‌، این چهره را رسانه‌ای کردند بدین ترتیب آقای مشاور بدون اینکه کاری کرده باشد، در تیررس توجه ها قرار گرفت. او که قبل از پیروزی رئیس جمهورمنتخب با او کار کرده بود از این موقعیت نهایت بهره را برد تا جای خود را در حلقه نخست نزدیکان رئیس جمهور تثبیت کند ؛ علی اکبر جوانفکر هم در شهرداری تهران با احمدی نژاد کار کرده بود، هم در ستاد تبلیغاتی او. محمدرضا صادق مشاور رسانه ای رئیس جمهور منتخب هم را هی مشابه را طی کرده است. او هم در دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی با روحانی کار کرده بود و هم در ستاد تبلیغات انتخاباتی او. با این تفاوت که صادق از نیمه راه انتخابات به ستاد روحانی پیوست. عکاسانی که در آخرین ساعات ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، ثبت نام مسافر ویژه بنز پارک شده در محوطه وزارت کشور را به تصویر می‌کشیدند در کادر خود کنار دست هاشمی‌رفسنجانی عکس فردی را ثبت کردند که بعد از عدم احراز صلاحیت هاشمی‌در کنار روحانی دیده شد. از قضا او نیز مانند علی اکبر جوانفکر محاسنی سپید و چهره ای آرام دارد. این دو مشاور سن و سال‌‌شان هم خیلی نزدیک هم است. جوانفکر متولد 1338 و صادق متولد 1339 هستند. با اینکه مشاور روحانی تنها یکسال کوچکتر از همتای خود در دولت احمدی نژاد است ولی بزرگتر از سن اش نشان می‌دهد. اینها البته همه شباهت های دو مشاور نیست. مشاوران رسانه ای احمدی نژاد و روحانی هر دو در یک سازمان اشتغال داشتند. خبرگزاری جمهوری اسلامی‌ایران ( ایرنا ) جایی است که جوانفکر و صادق عمری را در آن سازمان گذرانده اند.
جوانفکر در سال 1359 و از زمانی که هنوز ایرنا متولد نشده بود به بنگاه خبری دولتی ایران خبرگزاری پارس پیوست. او آنقدر در این سازمان ماند تا سرانجام در 29 سالگی خدمت و یکسال مانده به بازنشستگی با حکم احمدی نژاد مدیر‌عامل ایرنا شد اما صادق ظاهرا می‌خواهد رویه دیگری را طی کند. او بدنبال تعیین مدیرعامل برای این سازمان است البته اگر بتواند از سد علی جنتی عبور کند. صادق که خیلی دیرتر از جوانفکر به ایرنا پیوسته در مدتی کوتاه پست های مدیریتی بالایی را تصاحب کرد. او که در 2 دهه اخیر با سه چهره طراز اول مجمع تشخیص مصلحت نظام یعنی هاشمی‌رفسنجانی، حسن روحانی و محسن رضایی کار کرده است در دوره مدیر عاملی خرازی وارد ایرنا شد و مسئولیت گرفت و همچنین در دوران حسین نصیری مدیرعامل بعدی ایرنا بود. تا اینکه سکانداری ایرنا به فریدون وردی نژاد رسید. تغییر در مدیریت بر موقعیت محمدرضا صادق تاثیر گذار شد. صادق در مقام معاون خبر و مدیر دفاتر خارج از کشور ایرنا در دوره ای دست راست وردی نژاد شد ؛ دقیقا همان زمان که علی اکبر جوانفکر برای دومین بار مامور خدمت در اسپانیا شد.جوانفکر در آن دوره از فعالیت در ایرنا با افرادی مانند احمد خادم‌المله و غلامحسین اسلامی‌فر دم خور بود. این جمع کوچک با این پیش فرض که از سوی مدیران قبلی آن‌طور که شایسته است به بازی گرفته نشده اند همیشه مترصد بهره گیری از فرصت‌ها بودند به همین دلیل ورود یکی از فرماندهان ارشد سپاه را به ایرنا مغتنم شمرده و اطراف فریدون وردی نژاد حلقه زدند و بر جایگاه مدیران ارشداین سازمان تکیه زدند اما ماه عسل این گروه با وردی نژاد نتیجه ای نداشت جز جدایی.آقای مدیر عامل که تا حدودی بر امور اشراف یافته بود با اعزام این افراد به ماموریت‌های خارج از کشور محترمانه عذر ایشان را خواست و بدین ترتیب زمینه حضور تیم دیگری فراهم شد و اکنون نوبت نقش آفرینی محمدرضا صادق بود، با رفتن جوانفکر او نفر دوم ایرنا شد. دقیقا مانند آنچه در پاستور به وقوع پیوست. با رفتن جوانفکر مشاور رئیس جمهور سابق اکنون صادق است که نقش مشاور رئیس جمهور را عهده دار شده است البته. صادق در ایرنا با قرار گرفتن در جایگاه نفر دومی‌سازمان، دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. از پر سرو صداترین این ماجراها مسئله شهادت محمود صارمی‌خبرنگار ایرنا در مزار شریف بود. از همان دقایقی که ارتباط دفتر کنسولگری ایران در مزار شریف با مرکز قطع شد احساسات و خشم نیز وجود نیروهای ایرنا را در بر گرفت. نتیجه همین خشم بود که به مدت بسیار کوتاهی جمعی از آنها به سفارت پاکستان در تهران حمله کرده و شیشه‌های آن‌را پایین آوردند و برخی نیز به داخل سفارت رفته و با کارمندان آن درگیر شدند. اما این اقدام ظاهرا کافی نبود و باید علاوه بر پاکستان و طالبان مقصر دیگری نیز پیدا می‌شد. به همین دلیل پای صادق به‌عنوان معاون خبر ایرنا به میان کشیده شد. یکی از کارمندان ایرنا که نمی‌خواهد نامی‌از او برده شود می‌گوید: در آن ماجرا در حق آقای صادق اجحاف شد، چرا که برخی از مخالفان او از فضای به‌وجود آمده سوء استفاده کردند و با دامن زدن بر این حرف که صارمی‌بعد از درمان در تهران قصد بازگشت به مزار شریف را نداشته، معاونت خبر را مسئول اعزام مجدد وی به مزار شریف خواندند. وی در ادامه با ارائه توضیحی در این رابطه، از فردی مسئول بیرون از مجموعه ایرنا نام برده و می‌گوید اگر قرار بر رسیدگی به ماجرای مزار شریف باشد این آقا باید محاکمه شود نه صادق که جز خدمت کاری نکرد و بعد از شهادت صارمی‌نیز همسرش را در ایرانا استخدام کرد.
با این حال برخی از منابع من که از قضا آنها نیز با صادق در ایرنا همکار بودند، بعضی رویدادهای خبری آن دوره را طوری روایت می‌کنند که در صورت صحت آن روایت‌ها، مشاور رسانه ای رئیس جمهوری شخصیت دیگری می‌گیرد. به همین دلیل لازم می‌بینم نظر محمدرضا صادق را درباره این مسائل بدانم. بعد از 6 روز تماس مستمر با تلفن شخصی آقای مشاور رسانه ای، سرانجام از طریق یکی از کارمندان نهاد ریاست جمهوی برایش پیغام دادم که ناچارم بدون نظر وی گزارشم را منتشر کنم. آقای صادق که به گفته خود مشغله سنگین داشت، شب هنگام قرار تلفنی گذاشت و من تنها مجال طرح دو مورد از آن رویدادها را یافتم که از قضا او نیز هر دو را رد کرد. نخستین مورد درباره ادعای همکاری صادق (به‌عنوان معاون خبر ایرنا) با سعید امامی‌در انتشار خبر عاملان انفجار حرم امام رضا(ع) بود. من همه آنچه شنیده بودم (که مفصل تر از این نوشته است) با محمدرضا صادق در میان گذاشتم ؛ مشاور رئیس جمهور هم پس از قهقهه‌ای و اصرار برای شناختن منبع گفت: من اصلا آن زمان معاون خبر ایرنا نبودم. مورد دوم هم اتفاقا به وزارت اطلاعات مربوط می‌شد. خبر از بازداشت 24 ساعته صادق در پی انتشار خبر خمپاره پراکنی منافقین به ساختمان وزارت اطلاعات در دوران اصلاحات حکایت داشت. مشاور رئیس جمهوری با اینکه خبر بازداشت را تکذیب کرد، گفت: من برای اینکه بتوانم این خبر را منتشرکنم خیلی تلاش کردم حتی با وزیر اطلاعات وقت حاج آقای دری نجف آبادی هم مذاکره کردم چراکه اعتقاد داشتم باید شرارت منافقین را به نمایش بگذاریم. او در حالی که قصد خداحافظی داشت توصیه کرد وقت مان را برای اینگونه اخبار دروغ هدر ندهیم و به نوشته ویکی پدیا مبنی بر اینکه محمدرضا صادق سابقه امنیتی دارد اشاره کرد و گفت: این مطالب دروغ هیچ فایده‌ای ندارد. و من هم فرصت را غنیمت شمرده و گفتم همیشه همینطور بوده است اگر ما درباره خودمان اطلاع‌رسانی درستی نداشته باشیم ابتکار عمل اطلاع‌رسانی را به دیگران داده‌ایم و ادامه دادم این گزارش ما فرصتی است برای انتشار اخبار درست درباره یک فرد نزدیک به رئیس جمهور. خوشبختانه قبل از انتشار این گزارش سایت انتخاب زندگینامه‌ای از صادق منتشر کرد که او قبلا به من آن‌را گفته بود. در پی انتشار همین زندگینامه یکی از منتقدان صادق در تماسی که با من داشت طعنه وار گفت ؛ «دیدی که دکتر صادق، دکتر نیست.» این چهره نزدیک به آیت ا… هاشمی‌رفسنجانی و برخی دیگر از همان ابتدای تهیه گزارش اصرار داشتند که من به این موضوع اشاره کنم. در هر صورت بعد از اینکه در تماس با آقای صادق تلفن را قطع کردم اما هنوز مشغول حرف زدن بودم! با خودم کلنجار می‌رفتم ؛ آیا صادق، صادق است؟ پاسخ اش را پایان ادعاها بدانم و خلاص. اما نمی‌توانستم ؛ ماجرایی که خود صادق از آن به‌عنوان یکی از افتخارات زندگی کاری اش نام می‌برد. در سال‌های دفاع مقدس رزمندگان در منطقه عملیاتی والفجر 8 مجبور به عقب نشینی می‌شوند. در آن دوران جوانفکر مسئول دفتر نمایندگی ایرنا در اسپانیا بود و صادق مسئول انتشار اخبار جبهه های غرب کشور.


۱۳۹۲/۶/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...