نسخه چاپی

نامه رییس جمهوری ونزوئلا به اوباما

نیكلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا اعلام كرد: با نگارش نامه ای برای باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا نسبت به پیامدهای خطرناك هر گونه حمله نظامی به سوریه هشدار داده و از وی خواسته است از اجرای چنین نقشه هایی خودداری كند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، مادورو روز جمعه به وقت محلی - شنبه به وقت ایران- در برنامه ای که از تلویزیون ونزوئلا پخش شد، گفت:من در ساعت های بامدادی شروع به نوشتن یک نامه به رئیس جمهوری باراک اوباما کردم، زیرا او از جوانان آفریقایی امریکایی است و با شعار دفاع از جوامع، کار خود را آغاز کرده بود.

وی افزود:من این نامه را برای اوباما نوشتم تا بطور رسمی ، دیدگاه ونزوئلا و ونزوئلایی ها را در مورد این جنگ فاجعه بار و عواقب نامعلومی که می تواند در جهان داشته باشد، در تاریخ ثبت کنم.

مادورو افزود: به اوباما نوشته ام که آقای رئیس جمهور در این کار تامل کنید. به شما یک جایزه نوبل صلح داده ا ند. شما باید کاری کنید که دوباره چنین جوایزی را به شما بدهند نه آنکه بر پایه اطلاعات دروغ، جنگ و خونریزی در جهان به راه اندازید.

رییس جمهوری ونزوئلا تصریح کرد: در این نامه به اوباما یادآوری کردم که جنگ عراق بر اساس یک دروغ بزرگ در سال 2003 آغاز شد. آیا حالا نوبت تو رسیده است که باز هم بر پایه دروغ، فرمان بمباران و قتل مردم سوریه را صادر کنی» .

وی گفت: اگر سوریه سقوط کند مقامهای رژیم صهیونیستی به طرحهای توسعه طلبی خود ادامه خواهند داد. البته موضع من علیه یهودیان نیست چون اجداد خود من یهودی بودند و کاملا به یهودی ها احترام می گذارم».

رییس جمهور ونزوئلا با بیان اینکه قلب من با برادران سوری است، خاطرنشان کرد:« ما مخالف هر گونه حمله نظامی به سوریه هستیم و معتقدیم هر مشکل و تنشی در داخل این کشور باید از سوی مردم سوریه حل و فصل شود».

وی خاطرنشان کرد که نامه اش را از طرق دیپلماتیک به دست رییس جمهوری امریکا خواهد رساند.

مادورو که برای شرکت در نشست سران اتحادیه ملل امریکای جنوبی موسوم به اوناسور به سورینام سفر می کند، یادآور شد که در این اجلاس نیز موضع ونزوئلا را در مخالفت با جنگ علیه سوریه تکرار خواهد کرد و معتقد است حتی کمیته ای از اوناسور می تواند در مذاکرات و گفتگوها در سوریه شرکت کند.

الیاس خائوا، وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در باره اعزام کمیته اوناسور به سوریه گفت: این موضوع را در اجلاس سورینام بررسی خواهیم کرد و امیدواریم به نتایج مثبتی در این زمینه برسیم.

اظهارات مقامهای ونزوئلا در حالی مطرح می شود که با وجود شکاف گسترده در صفوف کشورهای غربی برای حمله به سوریه، به نظر می رسد واشنگتن بدون آنکه به نتایج گزارش بازرسان شیمیایی سازمان ملل توجهی داشته باشد، عزم خود را برای حمله ای محدود علیه این کشور مسلمان خاورمیانه جزم کرده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در این باره گفت: بر اساس گزارشاتی که سازمان جاسوسی ما در دست دارد، معتقدیم دولت بشار اسداز سلاح های شیمیایی استفاده کرده و به این دلیل، حمله به سوریه قریب الوقوع است.

این در حالی است که حکومت سوریه اسناد و مدارکی را ارایه کرده است که تایید می کند حمله مذکور که صدها کشته برجای گذاشته، از سوی گروههای تروریست مورد حمایت غرب و برخی کشورهای عربی صورت گرفته است.

۱۳۹۲/۶/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...