نسخه چاپی

در صحن علني مجلس قرائت شد

دردنامه ندیمی درباره ادغام وزارتخانه‌ها/ "به‌جای وزارتخانه، وزیر را ادغام كردند"

نماینده مردم لاهیجان در صحن مجلس با اشاره به ادغام وزارتخانه‌ها گفت: یكی از دلایل ناكامی ادغام‌ها این بود كه در وزارتخانه‌های ادغامی اكثر معاونت‌ها حفظ و تنها شخص وزیر و معاون پارلمانی یكی شده‌اند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، طرح دو فوریتی انتزاع و تفکیک وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در صحن مجلس مطرح شد.

براساس این گزارش ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان به عنوان طراح این طرح دو فوریتی، اظهار داشت: حقیقت این است که این طرح قبل از تشکیل دولت جدید بوده است، اما با توجه به اینکه الان در صحن مجلس مطرح شده، حرفهای خود را می‌گویم.

وی افزود: ما این طرح را پیش از تشکیل دولت جدید مطرح کرده بودیم و رویکرد ما این بود که ادغام‌ها به چند دلیل موفق نبوده‌اند.

نماینده مردم لاهیجان ادامه داد: یکی از دلایل ناکامی ادغام‌ها این بود که در وزارتخانه‌های ادغامی اکثر معاونت‌ها حفظ شده‌اند، مثلا در همین دو وزارتخانه بعد از ادغام تنها شخص وزیر و معاون پارلمانی یکی شده بودند و همه معاونت ها حفظ شده بود. همچنین در بحث نیروی انسانی و استفاده بهینه و یا تعدیل نیروها و یا ادغام معاونت‌ها اقدامی صورت نگرفته بود.

ندیمی خاطرنشان کرد: ما می‌خواستیم با مطرح کردن این طرح این نگاه را به مجلس اعلام کنیم که اهداف اقدام این وزارتخانه‌ها باید در عمل دیده شود، اما متاسفانه دیده نشد. ما ندیدیم که در وزارتخانه راه و شهرسازی حتی حوزه‌های عمل نیز تفکیک شود و حتی در مباحثی نظیر راه و شهرسازی باوجود مشکلات زیاد در بحث راه روستایی دیدیم که هیچ اتفاقی نیافتاد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به اطلاع ما می‌رسد که وزارت راه و شهرسازی بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد کرده است. به ما اطلاع می‌دهند که نزدیک به ۵۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن مهر استفاده شده است در حالی که اگر تخصیص این وزارتخانه صد در صد هم باشد،‌ سالی چندهزار میلیارد تومان بیشتر نمی‌شود. وزارت راه و شهرسازی با بیش از ۱۷۰ یا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان تعهد تا کی‌ می‌خواهد آنها را تعدیه کند.

ندیمی گفت: ما نگران این ادغام‌ها و بدهی‌ها هستیم. ما نگران پروژه‌های نیمه تمام هستیم. پروژه‌هایی که برای مردم حیاتی بود، تحت تاثیر مسکن مهر قرار گرفت و فراموش شد و یا پروژه‌هایی در استان ها انتخاب شد که اولویت یک نبودند .

نماینده مردم لاهیجان در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: طرحی که ما مطرح کردیم بیش از انتخابات هیئت وزیران و شخص مهندس آخوندی بود، ولی بسیاری از نمایندگان این دغدغه ها را اعلام کرده بودند و معتقد بودند با این ادغام‌ها چه چیزی را به دست آوردیم؟ شاهد بودیم که نمایندگان در رابطه با این ادغام ها اظهار نگرانی خود را اعلام کردند. البته ما در حال حاضر اصراری بر طرحی که بیش از انتخاب دولت جدید مطرح کرده بودیم نداریم، اما از تریبون مجلس اعلام می‌کنیم که به داد این ادغام‌ها برسید. چرا که این ادغام‌ها هیچ اثری نگذاشت.

وی ادامه داد: در بحث وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ما سالها آرزو داشتیم که این ادغام ها صورت بگیرد تا اتفاقات زیادی انجام شود، اما در حال حاضر آیا این ادغام ها تاثیری داشته است؟ ما آرزو داشتیم تا وزارتخانه‌های راه و شهرسازی با یکدیگر باشند، اما عملا امروز در عرصه معماری و بافت فرسوده کمبودها کاملا محسوس است.

ندیمی خاطرنشان کرد: ما امروز چه کارنامه‌ای به مردم می‌توانیم ارائه دهیم؟ ما از تریبون مجلس اعلام می‌کنیم که واقعا این ادغام ها چاره ساز نبوده است اما این که دولت چه چاره ای می کند و شورای عالی اداری چه تدبیری انجام بدهد منتظر می‌مانیم.واقعاً سخنان من دردنامه‌ای از ادغام‌ها بود، چرا که بیچارگی ایجاد کرد و این ادغام ها راه حل مشکلات نبود بلکه مشکلات را بیشتر کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بعد از سخنان ایرج ندیمی محمد حسن ابوترابی رئیس جلسه خطاب به ندیمی گفت: آیا مایل هستید که طرح را در مجلس مطرح کنید؟ که وی اعلام کرد : این موضوع را به تشخیص ابوترابی می‌گذارد.

نایب رئیس مجلس نیز در ادامه بررسی درباره این طرح را پایان داد و مجلس به بررسی دستور بعدی پرداخت.

۱۳۹۲/۶/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...