نسخه چاپی

دریادار سیاری:ناوگروهی به دریای مدیترانه نفرستاده‌ایم

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینكه هیچ ناوگروهی به دریای مدیترانه نفرستاده‌ایم، از تجهیز ناوهای نداجا به پهپاد خبر داد.

به گزارش نما، دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت تشریح برنامه‌های اولین همایش فناوری‌های نوین دریایی برگزار شد، در خصوص فلسفه برگزاری این همایش گفت: فرمانده معظم کل قوا سال گذشته در مراسم دانش‌آموختگی افسری ارتش در دانشگاه امام خمینی (ره) در بحث‌های فناوری‌های نوین دریایی توصیه‌هایی را داشتند، بنابراین فلسفه اصلی این همایش اجرای تدابیر فرمانده کل قواست که سال گذشته ابلاغ کردند.

وی افزود: امروز هر کشوری دریا داشته باشد، برای توسعه کشورها و دستیابی به تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین بسیار حائز اهمیت است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با انتقاد از اینکه تاکنون از حضور در دریاها که یک سوم مرزهای ما را تشکیل می‌دهند غفلت شده، گفت: دریا محل ورود ما به جهان است، یعنی ۹۳ درصد واردات و صادرات ما از طریق دریا انجام می‌شود و باید از آن استفاده مناسب کنیم تا حضور مستمر در دریا داشته باشیم.

دریادار سیاری تصریح کرد: اگر امروز توانسته‌ایم امنیت اقتصادی را برقرار کنیم و یا اینکه شما دیگر خبری از دزدان دریایی نمی‌شنوید، به خاطر اقتدار نیروی دریایی ما در منطقه است و برای حضور در عرصه آب‌های آزاد که یک عرصه بین‌المللی است، باید قوی و قدرتمند باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری اولین همایش ملی فناوری‌های نوین دریایی اشاره و تصریح کرد: این همایش در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی برگزار می‌شود که بسترسازی جهت تحقق فرمایشات فرماندهی کل قوا، ارتقاء سامانه‌های نوین دریایی، ارتقای دانش اساتید، مهندسی دریا در دستیابی به فناوری‌های نوین، ایجاد تعامل بین منابع فعال در دریا را از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش پهپادهای دریاپایه، سامانه‌های پیشرفته کمک‌ناوبری، دفاع سایبری در دریا، تجهیزات و تسلیحات هوشمند، پدافند غیرعامل در دریا را از محورهای برگزاری این همایش عنوان کرد و گفت: ۹۰ درصد از شرکت کنندگان این مراسم آقایان و ۱۰ درصد نیز خانم‌ها هستند و ۲۰ دانشگاه، ۲۵ سازمان و ۲۰ غرفه نیز در همایش ۲ روزه فناوری‌های نوین دریایی حضور خواهند داشت.

دریادار سیاری در ادامه این نشست خبری به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این همایش کشورهای خارجی نیز حضور دارند، گفت: این همایش داخلی است و خارجی‌ها حضور نخواهند داشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص علت لغو سفر فرمانده نیروی دریایی آذربایجان به کشورمان گفت: فرمانده نیروی دریایی آذربایجان درخواست بازدید از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را داشت و ما نیز اعلام آمادگی کردیم که این بازدید را برای او مهیا کنیم، اما به دلیل اتفاقاتی که آنها اعلام کردند، قرار شد که مدتی این سفر به تعویق بیفتد و الا لغو نشده است.

دریادار سیاری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه دریای خزر دریای صلح و دوستی است، اما برخی کشورهای همسایه به دنبال بی‌ثباتی و بر هم زدن امنیت در این منطقه هستند، گفت: همه کشورهای همسایه بر این موضوع توجه دارند که دریای خزر دریای صلح و دوستی است، اما متاسفانه برخی کشورهای همسایه با هماهنگی دیگر کشورها ممکن است دست به اقداماتی بزنند، اما توصیه همیشگی ما این است که خود کشورهای همسایه باید برای امنیت و صلح و دوستی این دریا اقدام کنند.

وی بر همین اساس اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بر منطقه ۲۰ درصدی خود بر دریای خزر تسلط و اشراف اطلاعاتی دارد و اوضاع را به خوبی رصد می‌کند و ما با اقتدار در این منطقه حضور داریم و برنامه‌های خود را اجرا می‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به این سوال که آیا ناوگروه جدیدی از جمهوری اسلامی ایران به کشورهای دوست و همسایه فرستاده شده است یا خیر، خاطرنشان کرد: ما از سال ۸۶ و ۸۷ به دستور فرمانده کل قوا که فرمودند باید در دریای آزاد حضور پیدا کنیم، در مدار ۱۰ درجه اقیانوس هند نیز حضور پیدا کردیم و ناو گروه ما در آنجا در حال گشت‌زنی است.

دریادار سیاری افزود: هم اکنون ناوگروه ۲۷ ما برای گشت‌زنی و ماموریت به آب‌های آزاد فرستاده شده است و در زمان مقرر انشاءالله بازخواهد گشت. ما معتقدیم که حضور در آب‌های آزاد حق همه است و ما نیز بر این روند خود ادامه خواهیم داد.

وی در خصوص اینکه آیا اخیرا ناوگروهی از سمت جمهوری اسلامی ایران همزمان با افزایش تهدیدات علیه کشور سوریه به دریای مدیترانه اعزام شده است یا خیر، گفت: خیر، ما ناوگروهی به این مناطق نفرستاده‌ایم چرا که در دستور و برنامه‌های ما نبوده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص دستاوردهای این نیرو در هفته دفاع مقدس اظهار داشت: ما انشاءالله رونمایی از تعمیرات اساسی اورهال ناو جمهوری اسلامی ایران لاوان را خواهیم داشت.

دریادار سیاری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نیروی دریایی به پهپادهای جدیدی مجهز هستند و در مناطق خاصی از آن استفاده می‌کنند، تصریح کرد: ما اگر در منطقه‌ای نیاز باشد از پهپاد نیز استفاده می‌کنیم. ناوهای نداجا به پهپاد نیز مجهز هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در خلیج عدن از پهپادهای نداجا حضور دارند یا خیر گفت: اگر در خلیج عدن نیاز به استفاده از پهپاد باشد استفاده می‌کنیم.

۱۳۹۲/۶/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...