نسخه چاپی

نقش ایران و پیامدهای حمله به سوریه

عکس خبري -نقش ايران و پيامدهاي حمله به سوريه

روسیه و ایران نیز كه نیروهای دریایی آن‌ها توان مقابله با ناوهای آمریكایی را دارد، اقدامی صورت دهند. با وجود این، پیامدهای حمله آمریكا می‌تواند پیچیده باشد.

گروه ترجمه نما :روزنامه واشنگتن‌پست 1 سپتامبر 2013 (10 شهریور) در مقاله‌ای به پیامدهای حمله علیه سوریه پرداخت و نوشت: تحلیل‌گران نظامی آمریکا می‌گویند هر گونه حمله غرب علیه حکومت سوریه احتمالاً به حمله متقابل و فوری نیروهای بشار اسد منتهی نمی‌شود. با وجود این، نمی‌توان به‌سادگی واکنش حکومت سوریه یا متحدان آن (ایران، حزب‌الله و روسیه) را پیش‌بینی کرد. بشار اسد دفاع واقعی اندکی در برابر موشک‌های دقیق و دوربرد ناوهای آمریکایی دارد. به گفته کارشناسان دفاعی و دیپلماتیک، انتظار نمی‌رود روسیه و ایران نیز که نیروهای دریایی آن‌ها توان مقابله با ناوهای آمریکایی را دارد، اقدامی صورت دهند. با وجود این، پیامدهای حمله آمریکا می‌تواند پیچیده باشد: رژیم اسد می‌تواند حمله خود بر شورشیان را تشدید کند؛ ایران یا حزب‌‌الله می‌توانند به اهداف اسرائیلی[صهیونیستی] یا غرب حمله کنند؛ یا القاعده یا سایر ستیزه‌جویان جهادی می‌توانند از نقطه ضعف حکومت به منظور پیشرفت و تسلط بر مناطق بیشتر استفاده کنند.

در ادامه مقاله آمده است: روسیه ممکن است ارسال تسلیحات را به حکومت اسد گسترش دهد و از همکاری با آمریکا برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز جنگ سوریه پا پس بکشد. ایران نیز احتمالاً از این حمله به‌عنوان بهانه‌ای برای امتناع از گفت‌و‌گوی هسته‌ای استفاده خواهد کرد. بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند محتمل‌ترین نتیجه این است که واکنش چندانی حداقل در مرحله کنونی وجود ندارد. «مارک یکوبسن» تحلیل‌گر مسائل امنیتی در صندوق مارشال آلمان در آمریکا می‌گوید: «روز بعد از حمله چگونه خواهد بود؟ احتمالاً با واکنشی بسیار محدود یا بدون واکنش رو‌به‌رو خواهیم شد.» تحلیل‌گران و دیپلمات‌ها معتقدند که «در هر صورت، کشورهایی که به‌طور منطقی باید اقدام تلافی‌جویانه صورت دهند، مسائلی بزرگ‌تر یا حتی اهدافی طولانی‌مدت‌تر دارند که سبب می‌شود از رفتاری تلافی‌جویانه در برابر آمریکا پرهیز کنند.»

در پایان مقاله آمده است: «کنث پولاک» تحلیل‌گر خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] در مؤسسه بروکینگز می‌گوید: «تمام بازیگران مهم، انگیزه‌ها و مشوق‌هایی جدی‌تر برای پرهیز از واکنش خشونت‌آمیز دارند... ایرانی‌ها دست پری دارند... آن‌ها به دنبال جنگ نیستند؛ نه با ما و نه با اسرائیلی‌ها و نه با سایر کشورهای عربی.» باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه گفت که هنوز در مورد حمله نظامی تصمیم نهایی گرفته نشده است؛ اما تنها اقدامی محدود را مد نظر قرار می‌دهد.» جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه گفت که هر گونه واکنش آمریکا به‌منظور نمایش آن به خارج از سوریه صورت می‌گیرد؛ هر جایی که رهبران یا شبکه‌های تروریستی ممکن است خواهان سنجش اقدام آمریکا باشند؛ به‌ویژه اگر حملات اسد بی‌پاسخ بماند. کارشناسان اسرائیلی پیش‌بینی می‌کنند که حکومت اسد پس از حمله، به حیات خود ادامه خواهد داد. مطابق برآورد اسرائیلی‌ها، اگرچه اسرائیل آماده حمله تلافی‌جویانه احتمالی ایران یا سوریه است، اما حمله تلافی‌جویانه صورت نخواهد گرفت. اسرائیل برآورد می‌کند که حزب‌الله تمایلی ندارد که با اقدامات تلافی‌جویانه خود با حملات اسرائیل رو‌به‌رو شود.

تحلیل‌: مطالب پراکنده‌ای که در یادداشت فوق آمده، بخشی از اشتغالات ذهنی مقامات آمریکا نیز است. وجود این خلجان‌های ذهنی، مشخص کردن اهداف حمله را مشکل کرده و اراده را فرسایش می‌دهد و شاید در نهایت منجر به شلیک بدون هدف چند موشک شود که نتیجه آن، کشته شدن تعدادی بی‌گناه باشد.

۱۳۹۲/۶/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...