نسخه چاپی

آیا حجامت درمانگر دردهاست؟

یك متخصص طب سنتی ایران حجامت را به عنوان یكی از راههای حفظ تندرستی عنوان كرد و افزود: افراد باید پاكسازی‌هایی را انجام دهند تا تندرست بمانند و یا اگر دچار بیماری شدند بتوانند سریع تر به سلامتی بازگردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا دکتر مجید انوشیروانی گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌ها‌ی نگهداری تندرستی و پیشگیری از بیماری‌ها، انجام پاکسازی‌های بدنی گوناگون است که حکمای مکتب طب سنتی ایران برای پیشگیری از پیدایش مواد زاید و تباه در بدن و یا دفع آنها تدابیری اندیشیده بودند تا مردمان با مزاج‌ها‌ی گوناگون بدانند که به مقتضای کیفیت سرشتی و اقتضائات بدنی و مشخصات محیطی و زیستی خود چه باید کنند.

وی ادامه داد: براساس نوشتارهای صریح حکما و استدلالات ایشان، حجامت باید در معتدل ترین وقت روز انجام شود و به طور خاص در صبح هنگام توصیه شده است.

این متخصص به افرادی که به قصد کاهش غلظت خون حجامت می‌کنند اشاره کرد و گفت: این افراد باید بدانند که در صورت رعایت نکردن این تدابیر و در نظر نگرفتن زمان مناسب حجامت، غلظت خونشان افزایش می‌یابد.

انوشیروانی افزود: اگر بیماران بسیار تنومند و فربه باشند بازهم نباید حجامت کرد زیرا نمی‌تواند به اندازه کافی مواد تباه یا افزایش‌ یافته را به‌ خصوص از بخش‌های داخلی‌تر و عمقی بدن دفع کند و سودی برای شخص ندارد.

دستیار ارشد رشته تخصصی طب سنتی ایران تاکید کرد: ازسوی دیگر کسانی که تندرست هستند و مزاج سرد یا خشک دارند، یا دچار خشکی و سردی در پوست و عضلات هستند نباید روش‌های دفعی که موجب کاهش گرمی و تری بدن می‌شود به کار ببندند که از جمله این روش‌ها حجامت است.

انوشیروانی در این رابطه افزود: از همین رو گفته شده است که پس از شصت سالگی نباید حجامت کرد زیرا موجب غلبۀ خشکی بر پوست و عضلات می‌گردد.

وی در رابطه با افت فشارخون اظهار کرد: این عارضه به دلیل خارج شدن حدود 30 تا 50 سی سی خون در حجامت روی نمی‌دهد و درصورتی که فرد دچار ترس شود یا احیاناً نسبت به درد واکنش پذیر باشد ممکن است اتفاق بیفتد که اصطلاحاً شوک "وازواگال" vasovagal گفته می‌شود.

۱۳۹۲/۶/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...