نسخه چاپی

رئیس‌جمهور دستور توقف منوریل قم را بدهد

اجرای پروژه منوریل در قم در حالی كه در شهر تهران با شكست مواجه شده بود،‌ چه الزامی داشت؟!/اگر با پروژه منوریل قم برخورد می شود دولت یا شخص رییس جمهور برخورد سیاسی تلقی نكند/استاندار قم ابایی از ارائه توضیحات نداشته باشد.

عضو شورای عالی استان از رییس جمهور خواست تا هرچه زود‌تر دستور توقف عملیات اجرایی منوریل قم را صادر کند تا خدای ناکرده اثر نامطلوبی از خود در این شهر مقدس بجای نگذارد و خدمات دیگر دولت تحت الشعاع این کار قرار نگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا باقرپناهیان در جلسه علنی (۲۴ فروردین) شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه اجرای پروژه منوریل در قم درحالی که در شهر تهران با شکست مواجه شده بود، ‌ چه الزامی داشت؟، اظ‌ها رکرد: بار‌ها از دست اندرکاران اجرایی این پروژه خواستیم توجیهات فنی و اقتصادی این طرح را توضیح دهند، اما هنوز پاسخ روشن از سوی دست اندرکاران و دستگاههای ذی ربط ارایه نشده است.

وی با بیان اینکه تنها اعلام می‌شود که این پروژه درحال پیشرفت است اما همچنان طرح در ابهام قرار دارد، گفت: آنچه مسلم است این است که در مطالعات طرح جامع حمل و نقل قم که به تصویب شورای شهر و شورای عالی استان و شورای عالی ترافیک کشور رسید؛ تنها ایجاد دو خط مترو مطرح بود که از سوی وزیر کشور نیز ابلاغ شد.

عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه احداث پروژه منوریل قم بدون طی کردن مسیر قانونی و مطالعات لازم و کار کار‌شناسی با حذف یکی از خطوط اصلی عملیاتی شده است، ‌ تصریحج کرد: ‌ منوریل قم سریع به مرحله اجرایی رسید و با وجود اختلاف نظر درونی، طی مکاتبه‌ای به صورت محرمانه علت تغییر مترو به منوریل را جویا شدیم که هیچ‌گاه پاسخی دریافت نکردیم.

باقر پناهی با طرح این سوال که آیا این بی‌اعتنایی، بی‌اعتنایی به حقوق مردم قم نیست و خدمات دیگر دولت را نسبت به این شهر تحت الشعاع قرار نمی‌دهد؟! گفت: تبدیل شدن یکی از خطوط مترو به منوریل، یعنی سلب شدن بخشی از خدمات به مردم این شهر، چراکه منوریل نمی‌توانند نیازهای مردم قم را پاسخ دهد مگر اینکه‌‌ همان خط حذف شده احداث شود.

رییس شورای عالی استان قم با انتقاد از اینکه تاکنون هیچ اطلاعات یا مطالعاتی از طرف مجریان به مردم ارایه نشده است، افزود: پنهان کاری نسبت به منوریل قم تنها به دلیل عدم توجیه اقتصادی است زیرا هزینه‌های عمومی ارایه اعلام شده توسط شرکت‌های تولید کننده منوریل غالبا با هزینه‌های تمام شده آنکه توسط دستگاه‌های مجری اعلام می‌شود، تفاوت فاحش دارد. البته ناگفته نماند منوریل در کشورهای جهان سوم و کشورهای درحال توسعه به دلیل معلق بودن و طراحی خاص آن هزینه‌های قابل توجهی نسبت به سایر سیستم‌های حمل و نقلی دارد.

وی درادامه به هزینه ۳۰ الی ۴۰ درصدی برقی مصرفی منوریل نسبت به قطار شهری و هزینه دو برابری واگن‌های آن به سایر وسایل حمل ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: منوریل قم در کنار هزینه بالا، وابستگی صد درصدی به تجهیزات خارجی را دارد این درحالی است که این وابستگی در قطار‌های شهری به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است و این وابستگی در صورت حمایت به صفر درصد نیز خواهد رسید.

باقر پناهی به خطرات استفاده از منوریل اشاره کرد و افزود: به دلیل آب و هوا و اقلیم قم به ویژه در زمستان‌های سرد، این خطر وجود دارد که تیرهای بتنی که منوریل روی آن حرکت می‌کنند دچار یخ زدگی شوند دراین شرایط هیچ کنترلی روی این سیستم وجود ندارد، مگر اینکه توسط سیستم گرمایشی مانع از یخ زدگی این تیرهای بتنی شویم که این کار خود هزینه بر است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که هیچ منطق فنی و اقتصادی حکم نمی‌کند که شهری با جمیعت یک میلیون نفری دو نوع سیستم حمل و نقل ریلی کاملا متفاوت داشته باشد. منوریل تهران با حجم بالایی از مسافران جمع آوری شد حال چگونه قابل توجیه است که در شهری همچون قم این سیستم اقتصادی و جوابگو باشد.

رییس شورای استان قم، منوریل قم را سیستم حمل ونقل تزئینی و توریستی با هزینه چند هزار میلیاردی دانست و گفت: منوریل قم درکنار مسایل مالی و اقتصادی، دارای اشکالات امنیتی نیز است. مسئول پدافند غیرعامل کشور اعلام کرده است مترو کارکرد دارد اما منوریل تنها کارکرد توریستی دارد البته این منوریل به غیراز هدر رفت بیت‌المال و تضییع حقوق مردم لطمات جبران ناپذیری دارد که بخشودنی نیست.

باقر پناهی به تاثیر منفی منوریل بر سیمای و منظر شهری قم اشاره و اظهار کرد: متاسفانه این طرح بدون مطالعات و توجه به هویت شهری، ‌ هویت این شهر مذهبی را به مخاطره انداخته است البته انتظار این بود که قبل از اجرای این پروژه فرمایشات مقتام معظم رهبری در مورد جایگاه شورا‌ها و توجه به چهره شهری اسلامی قم ملاک و میزان قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه متاسفانه این پروژه با آثار شوم خود بر سیما و منظر شهری و به خصوص آثار نمادین مذهبی بر هویت و سیمای شهر اهل بیت پنجه افکنده است، ‌ افزود: ‌ اثبات این مطلب تخصص نمی‌خواهد همگان و حتی کسانی که که یک بار به این شهر مقدس سفر داشته‌اند، می‌دانند که رودخانه قم تنها فضای باز شهری است که چشم انداز مناسبی را برای حرم مطهر حضرت معصومه فراهم می‌آورد و بدین لحاظ تصویر ذهنی مناسبی را در مقیاس کلان از نمادهای دینی در بیننده ایجاد می‌کند، ‌ اما با احداث منوریل تصویر ذهنی از قم دیگر تصویر شهر گنبد‌ها و گلدسته‌ها نخواهد بود بلکه شهر منوریل به علاوه گنبد‌ها و و گلدسته‌ها است.

عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مسئولان مجری منوریل قصد دارند با عبور از حریم درجه یک میراثی حرم مطهر حضرت معصومه به این حریم قدسی و خدشه بیشتری وارد کنند، ‌ اجرای آن را بی‌حرمتی را به حد اعلا به مرقد حضرت معصومه دانست و تصریح کرد: ‌ انتظار این بود که استاندار قم به عنوان مجری این پروژه به این دغدغه‌ها توجه می‌کرد و مطالعات انجام شده را به جامعه کار‌شناسی کشور ارائه می‌کرد و ابائی از کار کار‌شناسی این طرح نداشته باشد.

باقر پناهی ادامه داد: ‌ انتظار دیگر این است که رییس سازمان بازرسی کل کشور به نامه ارائه شده در این باره رسیدگی کنند و می‌خواهم تا کاراز کار نگدشته و هویت این شهر مقدس از منظر دغدغه‌های مورد عنایت مقام معظم رهبری خدشه دار نشده به این امر رسیدگی کنند.

وی با بیان اینکه اگر با این پروژه برخورد می‌شود دولت یا شخص رییس جمهور برخورد سیاسی تلقی نکند، ‌ گفت: ‌ اعلام شود پاسخ ایرادات را چه کسی قرار است ارائه دهد. از رییس جمهور انتظار داریم اگر علاقه به اجرای این سیستم دارند، ‌دستور دهند که کار با مطالعات و بدور از هر گونه ابهامات و اشکالات باشد.

این عضو شورای عالی استان از رییس جمهور خواست تا هرچه زود‌تر دستور توقف عملیات اجرایی منوریل را صادر کند تا خدای ناکرده اثر نامطلوبی از خود در این شهر مقدس بجای نگذارند و خدمات دیگر دولت تحت الشعاع این کار قرار نگیرد و‌ گفت: ‌ از رییس جمهور انتظار می‌رود از این حرف اجتناب کند که اگر پروژه منوریل در قم اجرا نشود، تامین مالی سایر پروژه‌های این شهر با مشکل مواجه می‌شود یا اعتبارات جابجا می‌شود که نسبت دادن این امر به رییس جمهور، ‌ خارج از انصاف و کاملا مردود است و اصولا این کار درشان رییس جمهوری نظام اسلامی نیست.

وی در پایان از کمیسیون اصل نود نیز خواست تا به این مساله رسیدگی کند.

۱۳۹۱/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...