نسخه چاپی

با انجام كارهای زیر دیگر موهایتان سفید نمی شود

رنگ مو بیشتر تحت تأثیر ژنتیك است، اما در برخی موارد مسائل تغذیه‌ای نیز منجر به تغییر رنگ مو می‌شوند.

به گزارش نما، رنگ مو بیشتر تحت تأثیر ژنتیک است، اما در برخی موارد مسائل تغذیه‌ای نیز منجر به تغییر رنگ مو می‌شوند. مثلاً یکی از علائم و نشانه‌های سوء تغذیه پروتئین که به مدت طولانی فرد را درگیر کرده باشد تغییر در رنگ مو و به عبارتی پرچمی شدن موها است. در این اختلال، کاهش تولید ملانین در ملانوسیت‌ها باعث می‌شود رنگ مو، روشن‌تر شود و در یک تار مو، بخش‌های تازه روییده شده روشن‌تر از قسمت‌های قبلی باشد. در این گونه موارد بهبود تغذیه فرد از لحاظ پروتئین می‌تواند رنگ مو را به حالت طبیعی تغییر دهد.

بسیارند افرادی که ناگهان متوجه سفید شدن مو‌هایشان می‌شوند و این سفیدی اگرسریع اتفاق بیفتد یا نگرانشان می‌کند که دلیل آن را بدانند یا متقاعدشان می‌کند که پا به میانسالی گذاشته‌اند. با روشهای ادامه می‌توان سرعت این روند را کاهش داد.

وضعیت هورمو‌‌نهایتان را بررسی کنید. وقتی اولین نشانه‌های سفید شدن مو‌ها را دیدید به پزشک مراجعه کنید و بخواهید از شما تست هورمون بگیرد. گاهی اوقات افرادی که سطح هورمون استروژن، پروژسترون و تستوسترون آن‌ها پایین باشد به سرعت مو‌هایشان سفید می‌شود.

بسیاری از بیماری‌ها نیز می‌تواند روند سفید شدن موها را تسریع کند. کمبود ویتامین‌های B ، بخصوص اسیدپانتوتنیک و ویتامین 12 B یکی از علت سفید شدن مو در سن جوانی این موارد است. بیماری تیروئید، بیماری‌های سیستم ایمنی، کم‌خونی، رژیم‌های سخت و طولانی‌مدت، بیماری‌ها و افزایش گلبول‌های سفید خون نیز باعث سفیدی زودهنگام و بیش از حد موها می‌شود.

وضعیت تغذیه خود را بررسی کنید. با جذب میزان کافی انواع ویتامین‌ها به خصوص ویتامین B و مواد معدنی مانند آهن و مس و اسید فولیک و ید از طریق تغذیه مناسب، سلامت فولیکول مو‌هایتان را تضمین کنید. افزایش مصرف ویتامین B۱۲ به طور خاص باعث کاهش روند از دست رفتن رنگدانه مو‌ها می‌شود و از سفید شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.


علاوه بر اینکه به طور منظم از ویتامین‌ها استفاده می‌کنید، سعی کنید از ویتامین‌هایی که به طور خاص فرموله شده‌اند و حاوی بیوتین و سایر مواد مغذی و ضروری برای مو‌ها هستند استفاده کنید. مو‌ها اغلب از باقی مانده ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده می‌کنند زیرا قسمت عمده آن‌ها صرف ارگانهای حیاتی بدن می‌شود.

افرادی که دچار سفیدی مو هستند باید مصرف با پوست میوههایی همچون سیب، گلابی، هلو و کلیه میوه هایی که سرشار از فلزات گوناگون خصوصا فلز منگنز هستند را در برنامه غذایی خود بگنجانند همچنین، مصرف سبزیجاتی همچون سیر، پیاز، موسیر، تره که دارای فلز منگنز هستند به دلیل کاهش فشار خون و از بین بردن عوامل سد کننده جریان خون به پیاز مو، نیز از سفید شدن موها پیشگیری میکند.

سعی کنید اضطراب یا نگرانی و استرس را کاهش دهید. داشتن استرس با سفید شدن زودرس مو‌ها ارتباط مستقیم دارد. استرس باعث از بین رفتن ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن می‌شود و فولیکول، به مقدار لازم ویتامین برای حفظ رنگدانه‌ها دریافت نمی‌کند. می‌توانید با مدیتیشن و یوگا استرس خود را کنترل کنید.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: شستشوی سر با گلاب را در تقویت و جلوگیری سفید شدن مو تاثیرگذار می‌دانند. فرآورده‌های گل سرخ مانند گلاب دارای خواص درمانی و دارویی است.

درمیان داروهای گیاهی جوشانده سبوس گندم و خوردن سنبل الطیب پخته شده نیز در حفظ رنگ مو و کاهش موهای سفید موثرند. همچنین، چرب کردن موها با روغن زیتون هم نقش مفیدی در این زمینه دارد.

۱۳۹۲/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...