نسخه چاپی

در گفتگو با معاون امور خانواده مركز امور زنان و خانواده مطرح شد

بلاتكلیفی برنامه روز دختر در این دولت/ مسئولین ما از دختران كشور غافل شده اند/ 90 درصد قولهای ازدواج در دوستی‌های خیابانی دروغین است

عکس خبري -بلاتكليفي برنامه روز دختر در اين دولت/ مسئولين ما از دختران كشور غافل شده اند/ 90 درصد قولهاي ازدواج در دوستي‌هاي خياباني دروغين است

90 درصد قولهای ازدواج در دوستی‌های خیابانی دروغین است و جوان‌هایی كه با دختران دوست می‌شوند 90 در صد موارد به این دخترها اعتماد نمی‌كنند و حاضر به ازدواج با آنها نیستند.

اشاره :دو روز ديگر اول ذي‌القعده، همزمان با ولادت حضرت معصومه(س)، «روز دختران» نامگذاري شده است. هر ساله در اين روز نگاه ايران اسلامي به «دختران» معطوف مي‌شود و خانواده‌ها تلاش مي‌كنند تا از «دختران» كه سرچشمه عشق و محبت در خانواده‌اند به طريقي قدرداني كنند.

اين فرهنگسازي ناشي از نگاه ويژ‌ه‌اي است كه جامعه ما به «دختران» و نقش آنها در خانواده و آينده كشور به عنوان «مادران» فردا دارد.

اما موقعيت «دختران» در جامعه ما چگونه است؟ آيا ارزيابي دقيقي از وضعيت دختران در جامعه ما صورت گرفته است ؟! چه كارهايي بر زمين مانده و وظيفه متوليان فرهنگي در مورد دختران كشور چيست؟

در گفتگو رسالت با زهرا سجادي معاون امور خانواده مركز امور زنان و خانواده متوجه شديم كه تغيير ساختار مركز از سطح مشاوره به سطح معاونت رئيس جمهوري هنوز بلاتكليف است! از آنجا كه هنوز حكم جديدي از سوي رياست جمهوري صادر نشده، معلوم نيست كه وظيفه اين دستگاه مهم و سرنوشت ساز در امور زنان و خانواده چگونه تعريف مي‌شود؟!

وي در پاسخ به اين پرسش كه ارزيابي شما از وضعيت «دختران» در كشور چيست؟ گفت: «بايد بگويم كه مسئولين ما از دختران كشور غافل شده اند و خانواده‌ها هم به شكل ديگري غفلت مي‌كنند».

هرچند كه در ادامه گفتگو مشخص شد كه اين اظهارنظر به وضعيت ظاهري نامناسب تعداد اندكي از دختران در جامعه اشاره دارد ولي سجادي تاكيد كرد كه ايران اسلامي نمي‌پذيرد كه دختران بخواهند با وضعيت ظاهري نامناسب در جامعه حاضر شوند.

به گفته وي 76 درصد افرادي كه اقدام به ارتباطات ناهنجار مي‌كنند، مجردين هستند. معاون امور خانواده مركز امور زنان و خانواده هشدار داد كه براي ممانعت از ارتباطات ناهنجار بايد جوان‌ها زودتر ازدواج كنند.

سجادي خاطر نشان كرد كه مسئولين فرهنگي بايد به مسائل دختران در سنين بعد از كنكور تا ازدواج توجه ويژه‌اي داشته باشند اين گفتگو فرارويتان قرار دارد.

ابتدا بفرماييد با توجه به تغيير ساختار و ارتقاي سمت مشاورت امور زنان وخانواده به معاونت امور زنان و خانواده آيا نام مركز تغيير كرده است؟

بله در دولت دهم تصويب شد كه رئيس مركز امور زنان كه مشاور رئيس جمهوري بود به معاونت تبديل بشود حكم خانم مجتهدزاده نيز به عنوان معاون رئيس جمهور داده شد اما با تغيير و تحولي كه در دولت پديد آمد ظاهرا نظر دولت يازدهم بر اين نيست كه مركز، معاونت بشود و چون اقدامي صورت نگرفته مطمئن نيستم كه اين مركز معاونت مي‌شود يا خير! البته شنيده شد كه آقاي دكتر روحاني موافق با وزارت زنان بودند اما با معرفي نكردن وزير زن بعيد است كه اين كار انجام شود. اما اينكه مركز به صورت مشاوره كار كند يا در سطح معاونت فعاليت داشته باشد. معلوم نيست! بستگي به حكمي دارد كه براي مسئول مركز مي‌دهند.

به روز ولادت حضرت معصومه (س) و گراميداشت مقام دختر نزديك شده‌ايم در مورد اهميت اين روز و برنامه‌هاي مركز در اين روز توضيح دهيد ؟

از افتخارات كشور ما اين است كه برادر و خواهري معصوم در اين خاك هستند. حضرت رضا (ع) در مشهد و حضرت معصومه (س) در قم هستند. دهه كرامت با ولادت حضرت معصومه (س) شروع مي شود و يازدهم ماه هم با ولادت حضرت امام رضا (ع) مقارن است. در روايتي كه در مورد حضرت معصومه (س) در بحار الانوار موجود است گفته شده : «بدانيد كه قم كوفه كوچك است هشت در به سمت بهشت باز مي شود كه سه در از طرف قم به طرف بهشت است.» در زيارت حضرت معصومه مي‌گوييم: «اي فاطمه شفاعت من را در بهشت بنما» يعني از شفاعت كنندگان قطعي در روز قيامت حضرت فاطمه معصومه هستند اميدوارم روز ولادت حضرت معصومه (س) كه به حق روز دختر نام گرفته است بر همه دختران عزيز كشورمان مبارك باشد.

آيا آماري از تعداد دختران كشور داريد ؟

خير نمي‌توان به آمار دقيقي در اين زمينه دست پيدا كرد چون هر روز دختري متولد مي‌شود و دختري هم ازدواج مي‌كند. لذا آمار دقيقي ندارم

اهميت روز دختر در كشور ما چيست ؟

نامگذاري روز دختر در كشور ما بسيار مهم است. مسلماً هر فردي ارتباط با «خود»، «خدا» و «ديگران» دارد. خداوند متعال پذيرفته كه دختران از نه سالگي بتوانند با خدا ارتباط برقرار كنند و در زمره مومنين باشند و تكاليفي را انجام بدهند.

«حيا» ازجمله فضيلت‌هايي است كه خداوند به دختران داده كه بايد آن را حفظ كنند. نكته ديگر اين است، استعدادهايي كه خداوند در وجود انسان‌ها قرار داده اگر به منصه ظهور نرسد رشد و دستيابي به كمال براي آنها ناقص مي‌ماند. در اين خصوص دختران بايد توجه داشته باشند كه براي دستيابي به رشد و كمال، فرهنگسازي ، تشكيل خانواده و تربيت فرزندان و در حيطه جهاد و مبارزه به زندگي هفتاد هزار زن شهيده نگاه كنند كه آنها چه مسائلي داشتند و چگونه زندگي كردند. دختران جامعه ما بايد به رشد و كمال توجه كنند. نكته بعدي ارتباط دختران با خانواده است. ما اگر بخواهيم دوخواهر و برادر را در تاريخ اسلام به عنوان الگو معرفي كنيم بعد از حضرت ابا عبدالله حسين (ع) و حضرت زينب (س) مي‌رسيم به حضرت علي ابن موسي الرضا(ع) و حضرت معصومه (س) . رفتار و محبت آنها به هم نكته بسيار مهمي است و بايد الگو باشد . تفاوت سني حضرت رضا (ع) و حضرت معصومه (س)25 سال است. حضرت در ده سالگي پدر بزرگوارشان را از دست مي دهند و سرپرستي ايشان را حضرت رضا‌(ع) بر عهده مي‌گيرند و بعد از اينكه حضرت به ايران تشريف مي‌آورند، حضرت معصومه نمي‌توانند دوري برادر را طاقت بياورند و با اذن حضرت رضا (ع) به طرف ايران حركت مي‌كنند كه در اين مسير بيمار مي‌شوند و 17 روز در شهر قم بيشتر زنده نبودند و همان جا وفات مي‌كنند.

دختران عزيز بايد امروز به «خانواده» توجه داشته باشند. والدين بايد فرزندانشان را با محبت زياد بزرگ كنند تا آنها هميشه با توجه ويژه به خانواده زندگي كنند. مبادا دختران ما از خانواده زده شوند و به دامن افراد ناشايست و نامناسب روي بياورند و بخاطر كمبود محبت بخواهند از «غير» محبت بگيرند!

والدين براي تربيت صحيح فرزند و ايجاد محبت بين اعضاي خانواده بايد قبل از تولد فرزند برنامه‌ريزي كنند. من معتقدم تربيت دختران از اهميت بسيار زيادي براي جامعه اسلامي برخوردار است به نظر من بيشتر مشكلات دختران جامعه ما ناشي از عدم آگاهي والدين از شيوه‌هاي صحيح تربيت است.

مركز امور زنان و خانواده امسال براي تقدير از دختران در روز دختر چه برنامه ريزي انجام داده است ؟

امسال هم مانند سال‌هاي گذشته برنامه هايي در نظر گرفته شده است اما به دليل اينكه تكليف مركز امور زنان هنوز مشخص نيست و خانم مجتهد‌زاده هم تقاضاي بازنشستگي كردند و موافقت هم شده يك مقدار بلاتكليفي وجود دارد هرچند تقدير از دختران موفق هنوز در دستور كار مركز است. به نظر من روزهاي خاص مثل روز «زن» يا روز «دختر» و يا روز «جوان» بايد از سوي جامعه مورد گراميداشت قرار بگيرد.

تقدير هم اين نيست كه مثلا در روز دختر به چند دختر هديه داده شود هرچند كار نمادين است ولي كافي نيست بايد در اين روز براي دختران كشور ما تصميمات جدي گرفته بشود. مثلا مصوبه‌اي داشته باشيم كه دختر خانم ها بتوانند از اين مصوبه براي «رشد و كمال» استفاده كنند.

مركز امور زنان و خانواده تاكنون چه برنامه هايي براي «دختران» تهيه و اجرا كرده است؟

ما هر سال در آستان مقدس حضرت معصومه (س) برنامه‌هاي ويژه‌اي به مناسبت روز دختر داشتيم و در آنجا جشنواره و تقدير از دختران برگزيده صورت مي‌گرفت.

رشد فكري، فرهنگي و تحصيلي دختران پس از انقلاب چگونه بوده است؟

يكي از افتخارات ايران اسلامي اين است كه رشد علمي و تحصيلي دختران پس از انقلاب بي سابقه بوده است. البته بايد دست‌اندركاران فكر كنند كه اگر دختران تحصيل كرده وارد بازار كار شوند آيا جاي كار براي پسران باقي مي‌ماند يا نه؟! اما اگر به تحصيل به عنوان كسب علم نگاه كنيم، خيلي ارزشمند است. اين كه نيمي از دخترهاي ايراني علاقه به رشد دارند و مي‌خواهند به كمال برسند الان آمار نشان مي‌دهد كه تعداد دختران شركت كننده در كنكور بالاي 60 درصد تعداد شركت كنندگان است.

اينكه دختران با تحصيلات بالا وارد زندگي و تربيت فرزند شوند بسيار ارزشمند است. مادر تحصيل كرده قطعا در تربيت فرزند موفق تر از ما در تحصيل نكرده خواهد بود. در بينش ما از آنجا كه مهمترين رسالت يك خانم تربيت فرزندان است. اهميت موضوع كاملا روشن مي‌شود.

در مورد دختران بايد به چه نكاتي در كشور توجه شود ؟

مسئولين فرهنگي بايد به دختران در سنين بعد از كنكور تا ازدواج توجه خاصي داشته باشند يعني از 18 تا 27 سالگي حياتي ترين زمان عمر انسان است. در اين سنين فرد بايد رشد فكري و كمال معنوي بدست بياورد لذا به نظر من مسئولين فرهنگي بايد براي اين حدود سني، كار عمده و ويژه‌اي انجام بدهند از آنجا كه آمادگي ساخته شدن فكري و عقيدتي در اين دوران زياد است لذا فرصت طلايي محسوب مي‌شود كه مي‌توانند از آن استفاده كنند. مسئولين فرهنگي مي‌توانند با تشكيل NGO ها و كلاس‌هاي آموزشي، رسانه و مجله و ... به رشد فرهنگي اين گروه از جوانان بويژه دختران بيشتر توجه كنند و حتي در زمينه تربيت فرزند اطلاعاتي به آنها ارائه كنند.

ارزيابي شما از وضعيت دختران در كشور چيست؟

بايد بگويم مسئولين ما از دختران كشور غافل شده اند خانواده ها هم به شكل ديگري غفلت مي‌كنند. البته تعداد دختران متدين و با فضيلت در كشور ما بسيار زياد است اما حتي در صد بسيار اندكي كه ناهنجاري ايجاد مي‌كنند براي كشور اسلامي ما مطلوب نيست. ايران اسلامي نمي‌پذيرد كه دختران بخواهند با وضعيت ظاهري نامناسب در جامعه حاضر شوند. شايد هم يكي از عمده ترين علت وضعيت ظاهري نامناسب تعداد اندك دختران و رفتارهاي ناهنجار، بي توجهي خانواده‌ها به ازدواج دختران در زمان مناسب باشد. چون طبق آمار 76 درصد افرادي كه اقدام به ارتباطات ناهنجار مي‌كنند مجردين هستند. اين آمار هشدار مي‌دهد كه بايد جوانها زودتر ازدواج كنند. طبق آمار ديگري مشخص شده كه ده درصد دوستي‌هاي خياباني به ازدواج منجر شده است لذا 90 درصد قولهاي ازدواج در دوستي‌هاي خياباني دروغين است و جوان‌هايي كه با دختران دوست مي‌شوند 90 در صد موارد به اين دخترها اعتماد نمي‌كنند و حاضر به ازدواج با آنها نيستند.

دختران بايد بدانند دوستي ها و رابطه با پسرها ضربه مهلكي به آينده آنها مي‌زند. به گونه‌اي كه بد نام مي‌شوند و پسران خوب و شايسته هرگز آنها را براي ازدواج انتخاب نمي‌كنند. ارزيابي من از وضعيت كلي جامعه دختران اين است كه خيلي خوب است دختران ايراني متدين و با فضيلت هستند ولي براي ايران اسلامي مناسب است كه هيچ دختري هنجار شكن نباشد. اميدواريم به اين نقطه برسيم.
از شما متشكرم.

۱۳۹۲/۶/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...