نسخه چاپی

انتقاد روسای سابق بانك مركزی به بهمنی

مراسم اختتامیه بیست و چهارمین همایش بانكداری اسلامی با انتقادات روسای سابق بانك مركزی نسبت به عملكرد بانك مركزی در دولت نهم و دهم و شیوه عملكرد بهمنی برگزار شد.

به گزارش نما، در این مراسم که با حضور رییس فعلی بانک مرکزی و روسای سابق این بانک همراه بود، ولی‌الله سیف رییس فعلی بانک مرکزی با بیان اینکه بین بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا فاصله زیادی وجود دارد گفت: باید روش‌هایی را پیدا کنیم که به سمت بانکداری اسلامی حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته وقتی رییس کل بانک مرکزی از استقلال بانک مرکزی صحبت می‌کرد گوش شنوایی وجود نداشت اضافه کرد: امروزاستقلال بانک مرکزی دغدغه همگان است و این مفهوم به تدریج در جامعه شناخته شد.

بهمنی از وارد آمدن خسارات عمده به نظام بانکی جلوگیری کرد
سیف با تاکید بر اینکه احساس می‌کنم در این دوره سختی‌هایی که سایر روسای بانک مرکزی داشتند ندارم افزود: هر شرایطی اقتضای خاص خود را دارد و شهادت می‌دهم که محمود بهمنی رییس کل سابق بانک مرکزی با به کارگیری روش‌های خاص از خسارات عمده‌ای که می‌توانست به نظام بانکی وارد شود جلوگیری کرد.

وی همچنین گفت:‌ البته در برخی موارد نسبت به عملکرد وی انتقاد دارم و معتقدم برخی مسائل را حل نکرد اما کاری که از دستش برمی‌آمد را انجام داد.

برداشت از حساب بانک‌ها خلاف قانون بوده است
همچنین مجید قاسمی از روسای سابق بانک مرکزی با بیان اینکه مهم‌ترین ابزار سیاست پولی که توسط بانک مرکزی در دنیا اعمال می‌شود نرخ سود است گفت: اکنون تعیین نرخ سود در اختیار بانک مرکزی نیست و توسط شورای پول و اعتبار انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگرچه شورای پول و اعتبار از ارکان بانک مرکزی است اما باید تخصصی‌تر باشد گفت: در برخی موارد شورای پول و اعتبار تحت فشار اعضای دولت تصمیماتی را اتخاذ می‌کند.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به این که تک نرخی شدن ارز در سال 1381 با مقدمات 16 ساله انجام شده بود گفت: متاسفانه با بسته سیاستی نظارتی سال 1390 تمام دستاوردهای چند ساله را از بین بردیم و از اردیبهشت 1390 هرچه بانک مرکزی مداخله کرد نتوانست نرخ ارز را حفظ کند و حتی دوبار در سال 1391 پیشنهاد افزایش نرخ سود را به شورای پول و اعتبار برد اما با مخالفت روبه‌رو شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ تورم به معنای خرج کردن از جیب مردم است گفت: در بحث مطالبات غیر جاری یا معوق مشکل جدی داریم.

او با اشاره به اینکه مطالبات معوق بانک‌ها حدود 80 هزار میلیارد تومان معادل 20 درصد نقدینگی کشور است گفت: نقش رییس بانک مرکزی در استقلال این بانک بسیار مهم است.

مدیرعامل بانک پاسارگاد افزود: اگر چهار رییس کل بانک مرکزی مانند طهماسب مظاهری عمل کنند، دولت نمی‌تواند به رییس بانک مرکزی فشار وارد کند.

وی ضمن انتقاد به عملکرد محمود بهمنی در دوران ریاستش بر بانک مرکزی گفت: در زمان ریاست وی، چندین نامه به بانک مرکزی نوشتیم که همه بی‌جواب مانده است.

او با تاکید بر اینکه برداشت از حساب‌ بانک‌ها خلاف فانون بوده است گفت:‌ اگر بانک‌ها در این زمینه اقدام قانونی می‌کردند به سرعت به نتیجه می‌رسیدند و اخیرا دیوان محاسبات نیز در این زمینه حکمی را صادر کرده است.

به سه قفله شدن خزانه و ترک بانک مرکزی افتخار می‌کنم
طهماسب مظاهری از روسای بانک مرکزی در دولت نهم با تاکید بر اینکه هشت سال پرتلاطم و تاسف‌بار در نظام مدیریت اقتصادی را شاهد بودیم، گفت: نیازمند بازسازی ساختار اقتصادی هستیم.

وی با اشاره به اینکه این دولت در زمینه مسائل مربوط به بانک مرکزی با دولت گذشته 180 درجه تفاوت دارد گفت: یکی از خلاقیت‌های دولت دهم این بوده که هرگاه به طریقی در مورد اجرای قانونی جلویش را می‌گرفتیم، تغییرات را به گونه‌ای انجام می‌داد که نتیجه تفاوتی نمی‌کرد و به خواست خودش می رسید که در این زمینه آقای بهمنی می‌تواند اظهار نظر کند.

وی با اشاره به اینکه در نهایت بانک مرکزی باید پول تزریق می‌کرد تصریح کرد: زمانی که معاون اقتصادی وزارت اقتصاد بودم گزارشی را تهیه و به داود دانش جعفری وزیر وقت اقتصاد دادم که بر اساس آن اعلام کردم که اگر به همین ترتیب پیش برویم، نرخ تورم افزایش می‌یابد اما رییس جمهور چنین گزارشی را قبول نکرد.

مظاهری با اشاره به نقدینگی 70 هزار میلیارد تومانی در سال 1384 گفت: میزان نقدینگی در مرداد 1386 به 146 هزار میلیارد تومان رسیده بود و همان زمان اعلام کردند که نقدینگی طی 50 سال فعالیت بانک مرکزی به 70 هزار میلیارد تومان رسیده و تنها در دو سال دو برابر شده است.

وی با تاکید بر اینکه در آن زمان بر این گزارش مهر محرمانه زده شد گفت: پیش‌بینی کردم که اگر آن روند ادامه می‌یافت در اسفند 1386 میزان نقدینگی به 300 هزار میلیارد تومان می‌رسید اما جلوی این موضوع را گرفتم و در نتیجه مسئله سه قفله شدن خزانه و یا چاپخانه اسکناس مطرح شد که در نتیجه این اقدام نقدینگی در اسفند 1390 به 150 هزار میلیارد تومان رسید.

مظاهری با تاکید بر اینکه اگر ترمز نمی‌کردیم به فروپاشی اقتصادی می‌رسیدیم تاکید کرد: به سه قفله کردن و ترک بانک مرکزی افتخار می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه اکنون ظرفیت و امکان حل مشکل نظام بانکی وجود دارد گفت: طرح تحول نظام بانکی که یکی از هفت پروژه طرح تحول اقتصادی بود، در زمان بهمنی نیز مطرح شد.

او اضافه کرد: منظور دولت از تحول بانکی این بود که کارهایی را که می‌خواهد انجام دهد قانونی کند که مدارک آن موجود است اما جای تقدیر دارد که بهمنی مانع آن شد.

رییس فدرال رزرو هم بیاید بدون تغییر قانون همین آش و کاسه خواهد بود
همچنین محمود بهمنی، رییس سابق بانک مرکزی با اشاره به اینکه استقلال بانک مرکزی با تعویض مدیران حاصل نمی‌شود گفت: این امر تغییر در قوانین و مقررات را می‌طلبد و اگر رییس فدرال رزرو را بیاورند اما قوانین و مقررات اصلاح نشود باز هم همین آش و کاسه خواهد بود.

وی بااشاره به اینکه حکم رییس کل بانک مرکزی توسط رییس جمهور صادر می‌شود و طی یک ربع امکان تغییر آن وجود دارد اضافه کرد: باید بالاترین رکن بانک مرکزی که شورای پول و اعتبار است را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد علم سلایق و ارزش‌های انسانی است و با علوم محض فرق دارد گفت: در اقتصاد باید بر اساس شرایط و ضوابط خاص تصمیم گرفت.

او با اشاره به اینکه در حالی که نرخ 2400 تومان برای ارز تصویب شده همچنان روی پرداخت ارز 1226 تاکید داریم گفت: نمی‌خواهیم بچه‌ای را که 40 ساله‌اش است را از شیر بگیریم و ساختار اقتصادی را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای پرداخت مابه‌التفاوت ارز با کسری بودجه روبه‌رو هستیم اضافه کرد: رکود مطلق بهتر از مهار تورم در بلند مدت است.

بهمنی با اشاره به اینکه سیستم بانکی اصلا جای تخریب ندارد به حضور خود در جلسه هیات دولت در زمان ریاست طهماسب مظاهری در بانک مرکزی اشاره و اضافه کرد: در آن زمان در آن جلسه حاضر شدم و به احمدی نژاد اعلام کردم که شما مثل پدر ما هستید و پدر با بچه‌اش این گونه برخورد نمی‌کند و به گونه‌ای برخورد کردم که سیستم بانکی کمترین آسیب را ببیند اما باز تصمیم رییس جمهور حاکم شد.

البته مظاهری در این جلسه اعلام کرد که کاش خودم در این جلسه حاضر شده بودم و دعوا می‌کردم.

وی با اشاره به اینکه هنوز تکلیف مابه‌التفاوت نرخ ارز مشخص نشده است گفت: برداشت بانک مرکزی از بانک‌های غیر قانونی نبوده است و علاوه بر 3000 میلیارد تومان هنوز باید 200 میلیارد تومان دیگر نیز دریافت کنیم.

بهمنی با تاکید بر اینکه درگیر تحریم هستیم، خطاب به مدیرعامل بانک پاسارگاد گفت: احتیاط تا چه حد؟ گذاشتید وقتی من خداحافظی کردم صحبت کردید!

بهمنی همچنین به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه بهمنی تنها یک هفته رییس کل بانک مرکزی بوده‌ است اشاره و تصریح کرد: من به ایشان اعلام کردم که شش سال شبانه‌روزی کار کردم اما هفت روز به صورت مدیرکل سر کار آمدم. اکنون باید سنگی را که یک بزرگوار درچاه انداخته دربیاوریم.

بیماری هلندی به اقتصاد ورود کرده است
محمدحسین عادلی، رئیس اسبق بانک مرکزی نیز با تاکید بر اینکه کسری بودجه در اقتصاد کشور همواره بر دوش بانک مرکزی بوده است گفت: آنچه اکنون در مرکز مشکلات کشور قرار دارد تورم است که بانک مرکزی مسئولیت کنترل آن را به عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کند گفت: اکنون بانک مرکزی با مشکلات بسیاری روبه‌رو است اما همان طور اعلام کردم مهم‌ترین مشکل افزایش تورم است که باعث افزایش هزینه تولید و در نتیجه کاهش عرضه شده که تورم را تشدید می‌کند.

به گفته او در سال‌های اخیر برای چاره‌جویی در این چرخه معیوب نسبت به افزایش واردات اقدام کرده‌ایم و در نتیجه بیماری هلندی به اقتصاد ورود کرده است.

عادلی با اشاره به اینکه وظیفه بانک مرکزی راه‌اندازی تولید نیست گفت: در صورتی که ثبات ایجاد شود ارزش پول نیز حفظ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش نقدینگی و اصلاح ساختار بانک‌ها اولین اقدام تصمیم‌گیری در مورد نرخ سود است گفت: یکی از کارهایی که باید انجام شود تعریف ربا است. در واقع ربا باید بازتعریف شود که این امر نیاز به شهامت، شجاعت و تحقیق دارد.

رییس بانک مرکزی دولت سازندگی با اشاره به اینکه استقلال مفهومی است که باید توسط دست‌اندرکاران و تمام ذی‌نفعان حکومت شناسایی و مورد توجه قرار گیرد گفت: در واقع مفهوم استقلال باید از سوی دست‌اندرکاران پذیرفته شود.

عادلی همچنین با اشاره به اینکه تصویب سیاست‌های پولی توسط هیات دولت که در زمان تصویب قانون بانکداری بدون ربا مغفول واقع شده ناقض استقلال بانک مرکزی است گفت: نصف به علاوه یک اعضای شورای پول و اعتبار باید از کارشناسان مستقل بانکی تشکیل شود.

وی با تاکید بر این‌که باید حواسمان باشد که دائما قانون را عوض نکنیم گفت: نگران این هستم که سلطه مالی دولت نسبت به بانک مرکزی برطرف شود اما بانک مرکزی تحت سلطه نهاد دیگری قرار بگیرد بنابراین مهم است که ببینیم به کدام سمت می‌رویم.
منبع: خبرگزاری ایسنا

۱۳۹۲/۶/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...