نسخه چاپی

هشدار در خصوص فاجعه اتمی در حمله به سوریه

عکس خبري -هشدار در خصوص فاجعه اتمي در حمله به سوريه

وزارت خارجه روسیه هشدار داده است اگر در حمله نظامی به سوریه حتا راكتور كوچكی در نزدیكی دمشق مورد اصابت قرار گیرد، اقدام نظامی علیه این كشور به فاجعه‌ای هسته‌ای منجر خواهد شد.

به گزارش نما، پرس تی وی به نقل از شبکه خبري راشا تودي به نقل از بيانيه الکساندر لوکاشويچ، سخنگوي وزارت خارجه روسيه گزارش داد: «اگر کلاهي چه با طراحي قبلي يا بر حسب تصادف به راکتور منبع نوترون مينياتور در نزديکي دمشق اصابت کند، پيامدهاي آن مي‌تواند فاجعه‌بار باشد.»

اين در حالي است که به‌‌رغم افزايش مخالفت‌هاي جهاني با حمله نظامي به سوريه، امريکا همچنان بر اقدام نظامي عليه آن کشور پافشاري مي‌کند.

همچنين، با ادامه تلاش‌هاي دولت امريکا براي کسب حمايت از اقدام نظامي عليه سوريه، وزارت خارجه روسيه از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خواسته است يک ارزيابي درباره خطر فاجعه اتمي ناشي از حمله به سوريه انجام دهد.

بر اساس گزارش‌ها، مسکو از آژانس اتمي خواسته است «به سرعت واکنش نشان دهد» و «خطرات مربوط به حملات احتمالي امريکا به رآکتور منبع نوترون مينياتوري و ديگر تاسيسات در سوريه را بررسي کند.»

سخنگوي وزارت خارجه روسيه در ادامه تاکيد کرد منطقه ممکن است در خطر «آلودگي اورانيوم با غناي بالا قرار گيرد و پس از آن ممکن نخواهد بود مواد هسته‌اي، امنيت و کنترل آن را در اختيار داشت.»

در همين حال، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش هفته گذشته خود به کشورهاي عضو گفت که سوريه اعلام کرده است «مقدار کمي مواد هسته‌اي» در رآکتور منبع نيترون مينياتوري وجود دارد. اين رآکتور تحقيقاتي است و سوخت آن به طور معمول اورانيوم با غناي بالا است.

آژانس اتمي در ادامه اعلام کرد تا زمان دريافت درخواست رسمي، ارزيابي خطر اين رآکتور را آغاز نخواهد کرد.

اين در حالي است که کميته روابط خارجي مجلس سناي امريکا روز چهارشنبه به طرح دولت اين کشور براي حمله نظامي عليه سوريه به اتهام استفاده دولت دمشق از سلاح‌هاي شيميايي راي داد. دولت سوريه همواره استفاده از سلاح‌هاي شيميايي را رد کرده ست.

اگر مجلس نمايندگان و کنگره امريکا به طرح دولت اوباما راي دهند، اين کشور به زودي مي‌تواند حمله نظامي عليه سوريه را آغاز کند.

اين تحولات در حالي رخ مي‌دهند که کارشناسان سازمان ملل همچنان در حال بررسي و تحقيق درباره استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در سوريه هستند.

ولادمير پوتين، رئيس جمهور سوريه تاکيد کرده است مسکو به اسناد و شواهد قانع‌کننده نياز دارد نه شايعاتي به نقل از کارشناسان سازمان ملل که دولت سوريه از سلاح‌هاي شيميايي استفاده کرده است.

رئيس جمهور سوريه در مصاحبه اخير خود گفت: «من معتقدم بايد دست‌کم منتظر نتايج نحقيقات کميسيون تحقيق سازمان ملل بود.»

لفاظي‌هاي جنگ طلبانه عليه سوريه بعد از اين شدت گرفت که مخالفان حکومت سوريه ۳۰ مرداد (۲۱ اوت) ادعا کردند که نيروهاي دولتي مواضع شبه نظاميان در مناطق عين ترما، زملکا و جوبر را هدف حمله شيميايي قرار دادند که در پي اين حمله بيش از هزار نفر کشته شدند.

دمشق همواره اين اتهام را رد کرده است.

با اين وجود، شماري از کشورهاي غربي به وِيژه امريکا، فرانسه و انگليس با عجله يک کمپين تبليغاتي را آغاز کرد تا ار اقدام نظامي عليه مردم سوريه را ترغيب کند.

ناآرامي‌هاي خونين از سال ۲۰۱۱ گريبان‌گير سوريه است. بر اساس گزارش‌ها، غرب و هم‌پيمانان منطقه‌اي آن به ويژه قطر، عربستان سعودي و ترکيه از شبه‌نظاميان سوريه حمايت مي‌کنند.

به گزارش سازمان ملل متحد، بيش از ۱۰۰ هزار نفر از زمان آغاز ناآرامي‌ها در اين کشور کشته و هفت ميليون و ۸۰۰ هزار نفر نيز بي‌خانمان شده‌اند.

همچنين، سازمان ملل در گزارش اخير خود اعلام کرده است که نزديک به چهار ميليون و ۲۵۰ هزار نفر از آغاز درگيري‌ها در سوريه بي‌خانمان شده‌اند.

کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل مي‌گويد نزديک به يک ميليون و ۸۰۰ هزار نفر از مردم سوريه در ۱۲ ماه گذشته از اين کشور گريختند که به طور ميانگين روزانه پنج هزار نفر از مرزهاي سوريه وارد کشورهاي همسايه شده‌اند.

۱۳۹۲/۶/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...