نسخه چاپی

پورمختار

'توفانی برای تخریب قالیباف شكل گرفته است'

اسم محمدعلی پورمختار رئیس كمیسیون اصل نود این روزها زیاد در خبر‌ها دیده نمی‌شود.البته خودش از رسانه‌ها گله دارد و این موضوع را به حساب كم‌كار شدن رسانه‌ها می‌گذارد. با این وجود همانند همیشه پاسخ‌های محافظه‌كارانه‌ای به سوال‌‌ها می‌دهد و حتی درباره پرونده‌هایی كه در كمیسیون اصل نود مطرح هستند و افكار عمومی تشنه شنیدن اخباری از آنها، سكوت می‌كند و می‌خندد و خط‌قرمز‌ها را یاد آور می‌شود.

به گزارش نما به نقل از تهران امروز او درباره علل انحراف دولت دهم از مسیر انقلاب نکاتی را مطرح‌کرد ضمن اینکه برای انتخاباتی که در شورای شهر تهران در پیش است ناقد نگاه سیاسی ایجاد شده در شورا و نقدهای غیرمنصفانه به عملکرد شهردار تهران است.

وی عنوان می‌کند که این هجمه تخریب‌ها توفانی است که برای تخریب عملکرد شهردار ایجاد شده است. او تاکید دارد تهران نیازمند مسیری است که در دوره شهردار فعلی تهران ایجاد شده و این خواسته شهروندان تهرانی است.

در ادامه گفتگوی پورمختار با "تهران امروز" را می‌خوانیم:

کمیسیون اصل نود همیشه کمیسیون پر خبری بوده است. الان در کمیسیون اصل نود چه خبر است؟
به‌طور کلی برای اینکه رسیدگی‌هایمان هدفمند باشد، از مجموعه پرونده‌ها در دوره هشتم مجلس و یک سال گذشته داشتیم بر اساس فراوانی شکایت، به عنوان موضوعات مهم از نظر مراجعه و شکایت مردمی و از آن جهت که منشا برخی از مفاسد اقتصادی بوده است یا نشان‌دهنده روند‌های غلط و نامطلوب بوده و سوءاستفاده اشخاص را ایجاد می‌کرد دسته‌بندی شود.البته پرونده‌ها طبق روال در حال بررسی است منتهی به خاطر اینکه کمیسیون وقت خود را نسبت به مسائل جاری تلف نکند و از مسائل مهم غافل نشود این دسته‌بندی را انجام دادیم که به صورت ریشه‌ای به آنها بپردازیم.

چه موضوعاتی هستند؟
15 موضوع برای این مسئله در نظر گرفته شد.که چند مورد آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از این مسائل حوزه بانکی، پولی و مالی است. یک بحث دیگر درباره واگذاری‌های اصل 44 و خصوصی‌سازی‌های صورت گرفته است. مفاسد اقتصادی از دیگر مسائل مهم و در حال بررسی است. این موضوع بسیار اهمیت دارد چرا که تا هر اندازه‌ای که جلوی رخ داد این مسئله را بگیریم برای کشور و اقتصاد کشور مفید است به همین دلیل برای مباحث اقتصادی کمیته ویژه‌ای تشکیل شد تا گزارش‌ها مورد بررسی ویژه قرار بگیرد و جلوی ضررش گرفته شود.

نکته‌ای که درباره دولت گذشته عنوان می‌شد این بود که دولت قانون‌‌گریز است و به درستی قانون را اجرا نمی‌کند. با توجه به اینکه برخی شکایات از دولت به کمیسیون مربوطه شما ارجاع می‌شود آیا میزان این شکایت‌ها از دولت دهم افزایش داشته است؟
البته شکایت را نباید اینگونه تعریف کرد که هر شکایتی که مطرح می‌شود تخلفی رخ داده است. کسی که مجری است می‌خواهد کار به هر نحوی انجام شود چرا که مواجه با تکالیف و خواسته‌های مردم است و حتی مطالبات خود نمایندگان.در برخی از موارد این نمایندگان هستند که به وزیر معاون و استاندار فشار می‌آورند که کاری انجام شود. این خود عامل قانون‌گریزی است. دیدگاه دیگری نیز وجود داشته که باید قوانین بر مبنای چیزی که دولت اعتقاد دارد تصویب شود و اگر غیر از این باشد قابل اجرا نیست و ما شاهد این تفکر در دولت بودیم. در عین حال حاکمیت سلیقه بر روابط دولت و مجلس و ندیده گرفتن جایگاه مجلس به عنوان یک مرجع قانون‌‌گذاری و الزام دستگاه‌های اجرایی به اجرای قانون مسائلی بود که در این پرونده‌ها بود و تحت عنوان قانون‌‌گریزی قابل تعریف است.

شما به عنوان فردی که ناظر بر عملکرد دولت گذشته بوده‌اید فکر می‌کنید دولت گذشته چه مشکلاتی را به دولت جدید منتقل کرد؟
سند چشم‌انداز نوشته شد و سیاست‌های کلی و قانون برنامه تنظیم شد و اینها به این دلیل بود که دولت‌ها سلیقه‌ای عمل نکنند. یعنی برنامه‌های سالانه مبتنی بر برنامه 5ساله باشد اما متاسفانه این مهم محقق نشد و انحراف از اجرای قانون برنامه ملاحظه می‌شود. این نگاه سلیقه‌ای از سوی روسای‌جمهور، موضوع است که بر مبنای مسائلی که پیش رو است یا مجبور می‌شوند یا به روش خود درباره سیاست‌های کلی عمل می‌کنند. در این میان ممکن است انحرافی که در عملکرد دولت‌های گذشته رخ داده سبب بروز مشکلات سیاسی، اجتماعی،‌ اقتصادی و فرهنگی شود که این موضوع باید در دولت فعلی بررسی شده و اصلاح شود.

نقاط منفی دولت دهم چه بود؟
نقاط مثبت را نمی‌پرسید؟ تا نقاط مثبت دیده نشود نقاط منفی را نمی‌توان ارزیابی کرد. و به نظر من سفر‌های استانی دولت یکی از نقاط مثبت دولت بود.

درست است. نفس عمل سفرهای استانی درست بود اما مطالبات و مصوباتی که در این سفر‌ها انجام شد مشکلات را بیشتر کرد. ضمن اینکه برخی از این سفر‌ها هزینه‌های زیادی را در پی داشت و بیشتر از بودجه‌ای که برای شهر در نظر گرفته می‌شود صرف هزینه دولت مردان می‌شد!
تاکید می‌کنم نفس کار خوب بود. در هر صورت حضور دولت در بین مردم بسیار خوب بود.ما نمایندگان حسن‌کارمان این است که با مردم در ارتباطیم. مردم با ما درباره مشکلاتشان صحبت می‌کنند اما تا وزیر و رئیس دولتی این موضوع را از نزدیک حس نکرده باشد برایش قابل فهم نیست. از قدیم هم گفته‌اند شنیدن کی بود مانند دیدن. باید از کسانی که از نزدیک مسائل را دیده‌اند بپرسید. این حضور‌ها در تصمیم‌گیری موثر بود. اینکه خطایی در تصمیم‌گیری‌ها رخ داده یا سفر‌های پرهزینه انجام شده و حتی برخی غیرضروری بوده درست است اما نفس عمل خوب بود. در بحث زنده شدن شعارهای انقلاب نیز عملکرد دولت خوب بود.

این مسئله نیز در انتهای دولت زیرسوال رفت! شعارهای انقلابی دولت در نهایت منجر به تشکیل جبهه پایداری شد که شعار می‌دادند ما احمدی‌نژاد سال 84 را قبول داریم نه احمدی‌نژاد فعلی را. فکر می‌کنید دلیل انحراف دولت چه بود؟
آقای احمدی‌نژاد قائل به روشی بود که فکر می‌کرد این روش درست و منطقی است، آن را هم دنبال کرد. احمدی‌نژاد هیچ‌گاه خود را وابسته به جریان و گروه خاص سیاسی ندانست تا وامدار کسی نباشد و می‌خواست خودش یک جریان مستقل راه‌اندازی و مدیریت کند. این تصمیم نیز منجر به رفتارهای خاص شد که گاهی خارج از عرف بود. همین انحراف یکی از نقاط بارز منفی دولت بود. نگاه دولت به مجلس در راس امور بودن مجلس را به چالش کشید. این نگاه زاویه‌ای ایجاد کرد که مصوبات مجلس اجرایی نشود، آیین‌نامه‌های لازم برای قوانین تهیه نشود، حتی اگر رئیس مجلس قانونی را ابلاغ می‌کرد اجازه اجرا داده نمی‌شد. این نقاط ضعف دولت گذشته بود. در برخی از مواقع تصمیم‌گیری‌هایی خلاف قانون رخ داد. تصمیم‌گیری‌های شخصی اعمال شد و آثار تنش‌زایی بر جای گذاشت. به همین دلیل تعداد زیادی از مصوبات دولت از سوی هیات بررسی ابطال شد.

این روز‌ها بحث انتخاب شهردار نیز مطرح شده است و گویا یک نگاه سیاسی بر انتخاب شهردار تهران حاکم شده. ضمن اینکه تقابل بین گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا در شورای شهر چهارم در این انتخاب تاثیر گذاشته است. شاهد این هستیم که برخی از گروه‌ها مانند اصلاح‌طلبان و اعضای جبهه پایداری در مجلس وارد یک خط مشترک شدند و نسبت به انتخاب شهردار اقداماتی را انجام می‌دهند و استفساریه می‌دهند.
نگاه مردم همین است. از شورا‌ها انتظار نگاه سیاسی نداریم. البته یک دوره تلخی را شاهد بودیم که حاکم شدن نگاه سیاسی در دوره اول شورا‌های شهر تهران در نهایت منجر به این شد که کلا شورا منحل شود و اختلاف‌ها و چالش‌ها همین‌هایی بود که امروز مقدمه آن را شاهد هستیم. اگر ادامه پیدا کند بسیار خطر ناک است و چالش‌های زیادی را به همراه دارد.

دلیل این تقابل و این نگاه را در چه می‌بینید؟
چون بحث انتخاب مطرح است باید عنوان کرد که در ابتدا چنین بحث‌هایی را شاهد هستیم. در ابتدا انتخاب رئیس شورا مطرح بود که در فضای رسانه‌ای و سطح جامعه و خصوصا در بین سیاسیون مطرح شد. بعد از انتخاب رئیس شورا همه مسائل فروکش کرد و الان بحث انتخاب شهردار مطرح شده است. در این انتخاب دوباره عملیات‌های سازماندهی شده و جهت‌‌دار و هدف دار ادامه دارد. از جمله آنهازیر سوال بردن عملکرد شهردار، طرح مسائلی که باعث ایجاد ذهنیت منفی نسبت به اشخاص شود،‌ یا اینکه در گوشه‌ای از شهرداری مشکلی هست آن را به حساب شخص آقای قالیباف بگذارند و آن را مطرح‌کنند تا ذهن اعضای شورا را منحرف کنند. از سوی دیگر از قوانینی که روشن است و صراحت دارد استفاده کنند و فضا را تحت‌تاثیر قرار دهند. جالب بود که شنیدم آقای مظفر به عنوان معاون نظارت مجلس یک استعلامی را بررسی کرده است و به آن پاسخ داده است اما مخالفان مطرح‌کردند چون آقای مظفر رئیس ستاد آقای قالیباف بوده این پاسخ، پاسخی سیاسی است. در چند روز گذشته نیز شاهد مطرح شدن طرح استفساریه‌ای بودیم که خود مطرح‌کنندگان نیز به آن جواب داده بودند. این حرکات پیش زمینه توفانی است که دارد شکل می‌گیرد تا انتخاب شهردار را در شورای شهر تحت‌تاثیر قرار دهد و همه این تخریب‌ها به یک سمت حرکت می‌کند تا شخص آقای قالیباف را تخریب کنند.

آیا این همسویی برای تخریب و نگاه سیاسی که از بیرون شورا بر آن اعمال می‌شود و همچنین زیر سوال بردن عملکرد چندین ساله آقای قالیباف، نفس رقابت را خدشه‌‌دار نمی‌کند؟
اشکال کار همین است. صرف بودن رقیب نه تنها بد نیست بلکه خوب هم هست. اما در حقیقت این نگاه درست نیست و این انتخاب باید در راستای مطالبات مردم باشد و مطالبه مردم خواسته‌ای جز ادامه این حرکت که تهران را متحول کرده است، نیست. این مسیر باید حتما ادامه پیدا کند.اگر ایرادی هم بوده این وظیفه شوراست که تذکر بدهد. نگاه منصفانه به این جریان این است که ادامه همین مسیری که در تهران شاهد آن بوده‌ایم در آینده تهران نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

برای سوال آخر اگر نکته‌ای هست شنونده‌ایم.
مسئله اصلی کشور در حال حاضر تحقق حماسه اقتصادی است و در این مسیر لازم است که همه نیرو‌ها با یکدیگر همسو شوند. این مسئله بایسته‌هایی دارد که انتخاب افراد قوی و بایسته و مدیر در این حوزه است که منابع مالی را خوب مدیریت کند و به اقتصاد بخش خصوصی و اجرای درست اصل 44 میدان دهد و از همه مهم‌تر بحث جلوگیری از فساد اقتصادی است. در دولت جدید در ابتدای کار جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را تشکیل داد که می‌توان این را به فال نیک گرفت. عضویت نمایندگان در این ستاد نیز تعامل دولت و مجلس را افزایش می‌دهد ضمن اینکه قوه قضائیه نیز در این ستاد نماینده دارد و این مسئله سبب می‌شود تا تصمیمات بایسته و مناسبی در این ستاد اتخاذ شود.

۱۳۹۲/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...