نسخه چاپی

شاه سعودی بعدی كیست؟

عکس خبري -شاه سعودي بعدي کيست؟


با توجه به سن بسیار بالای مسئولان ارشد سعودی و بویژه شاه و لیعهدش، و نبود چارچوبی برای تعیین شاه و مقامات رده اول در این کشور، به نظر می آید شاهزاده "سلمان" شانس بیشتری برای رسیدن به تخت پادشاهی سعودی داشته باشد.

به گزارش العالم، مجله "فارن پالسی" در مطلبی نوشت: خاندان حاکم در عربستان سعودی در آخرین مراحل خود قرار گرفته است. شاه 89 ساله سعودی هفته قبل به جای حضور در ساختمان مجلس، جلسه شورای وزیران را از داخل کاخ خود اداره کرد.

وضع بیمارگونه و کسالت شاه سعودی درحالی ادامه دارد که قرار است طی روزهای آینده ولیعهد 79 ساله او "نایف" بعد از گذراندن بیش از یک ماه در آمریکا برای انجام آنچیزی که آن را آزمایشهای پزشکی نامیدند، به عربستان باز می گردد.

سفر ناگهانی ولیعهد سعودی به آمریکا و انتشار نیافتن حتی یک عکس از این سفر محرمانه، پیش بینی ها و گمانه زنی های بسیاری را در خصوص وضعیت سلامتی او به همراه داشت.

طی ماه های اخیر عصا به دست شدن شاهزاده نایف و مشخص شدن آثار خستگی و بیمار بر چهره اش، موجب شد که شایعه ابتلای او به بیماری سرطان قوت بیشتری بگیرد.

اما در آن سوی پرده شاهزاده "سلمان" 76 ساله که پس از مرگ "سلطان" ولیعهد سابق به پست وزارت دفاع دست یافت، در هفته های اخیر چهره بارز مطبوعات و رسانه های داخلی سعودی بود.

شاهزاده سلمان که برای مدتی طولانی حاکم ریاض بود، با وجود ارتباط با کشورهای مختلف و شناخت از مسائل دنیا، هنوز شخصیتی بین المللی نیست.

وی پس از حملات معروف 11 سپتامبر، به "رابرت گوردن" سفیر آمریکا در عربستان گفت که این حملات توطئه ای صهیونیستی است.

به همین سبب گوردن که در آن زمان تازه به این سمت تعیین شده بود، مجبور شد از مسئولان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بخواهد با سفر به عربستان خاندان حاکم را درباره اشتباه بودن این مسأله قانع کنند. این داستانی بود که خود گوردن در سال 2009 و در جریان همایش "مرکز مطالعات واشنگتن" بیان کرد.

البته حتی اگر شاهزاده سلمان بتواند پادشاه عربستان شود، نخواهد توانست برای مدتی طولانی این تاج و تخت را حفظ کند.

تصاویر و عکسهایی که از این شاهزاده سعودی منتشر شده نشان می دهد که وی نمی تواند از دست چپ خود استفاده کند. خانواده این شاهزاده نیز در زمینه ابتلا به بیماری های مختلف کارنامه خوبی ندارند.

پس از سلمان، نزدیک ترین گزینه، شاهزاده "مقرن" رییس فعلی دستگاه اطلاعات است که البته با توجه به هویت مادرش که "یمنی" است، احتمال مخالفت با پادشاهی او زیاد است.

به همین سبب ناظران پیش بینی می کنند که به زودی عربستان صحنه رقابتهایی سخت و شدید بین فرزندان "عبدالله" ، "نایف" و "سلمان" برای رسیدن به پادشاهی، خواهد شد.

۱۳۹۱/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...