نسخه چاپی

سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال سوریه

روزنامه واشنگتن‌پست 7 سپتامبر 2013 (16 شهریور) در مقاله‌ای به سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال بحران سوریه پرداخت

گروه ترجمه- روزنامه واشنگتن‌پست 7 سپتامبر 2013 (16 شهریور) در مقاله‌ای به سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال بحران سوریه پرداخت و نوشت: اتحادیه اروپا روز شنبه خواستار واکنش «مشخص و محکم» جامعه بین‌الملل به آنچه «شواهد محکم» در مورد استفاده دولت بشار اسد از تسلیحات شیمیایی خوانده می‌شود، شد. اما بیانیه اتحادیه اروپا حمله نظامی آمریکا را کاملاً تأیید نکرد؛ مقامات آمریکایی تأیید کردند بسیاری از کشورهای اروپایی از حملات نظامی حمایت نمی‌کنند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا پس از شنیدن سخنان جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در مورد حمله محدود مدنظر باراک اوباما، خاطرنشان کردند که حداقل پیش از انتشار گزارش بازرسان سازمان ملل، هیچ اقدامی نباید انجام شود که البته انتظار می‌رود در ماه جاری این گزارش منتشر شود.

در ادامه مقاله آمده است: جان کری در سفر به فرانسه تلاش کرد با سخنان خود، نظر اذهان عمومی فرانسه را که به اقدام نظامی علیه سوریه بسیار بی‌میل هستند، با آمریکا همراه کند. کری با یادآوری همکاری آمریکا و فرانسه از جنگ‌های استقلال آمریکا تا جنگ جهانی دوم گفت: «این مقطع زمانی مانند پیمان مونیخ برای اتحاد حساس است.» این پیمان که جان کری از آن نام برد (توسط قدرت‌های اروپایی با آدولف هیتلر به‌منظور پایان جنگ صورت گرفت) بیش از فرانسه به انگلستان مربوط می‌شود. اواخر ماه گذشته، مجلس بریتانیا اقدام پیشنهادی دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا را برای مشارکت در حمله نظامی آمریکا به سوریه رد کرد. وزیر خارجه فرانسه که در نشست خبری در کنار جان کری ظاهر شد، تلاش می‌کرد از مقایسه‌های موجود در مورد پیش از جنگ عراق در سال 2003 جلوگیری کند. در آن هنگام، فرانسه جدی‌ترین منتقد غربی آمریکا بود. وزیر خارجه فرانسه گفت: «آمریکا و فرانسه هر زمان که ضرورت دارد، شانه‌به‌شانه هم حرکت می‌کنند... نباید مقایسه‌های اشتباه با مسئله عراق صورت گیرد که به هیچ وجه ارتباطی (با مسئله سوریه) ندارد.»

در پایان مقاله آمده است: وزیر خارجه فرانسه گفت که دولتش بی‌میلی مردم را درک می‌کند؛ اما گزارش سازمان ملل، اذهان مردم را تغییر خواهد داد. جان کری نیز با اشاره به بیانیه اتحادیه اروپا و دیگران گفت:‌ «ما در حال جلب حمایت‌ها هستیم... شماری از کشورها آماده اقدام نظامی هستند.» انتشار گزارش سازمان ملل در تأیید حملات شیمیایی اسد می‌تواند برخی از کشورهای اروپایی را به توسل‌به‌زور متمایل‌تر کند. دیگران نیز می‌گویند بدون مجوز سازمان ملل نباید هیچ اقدام نظامی صورت گیرد. در هر صورت، تعویق در انتشار گزارش سازمان ملل ظاهراً چندان مسئله‌ساز نیست؛ زیرا رأی کنگره به حمله نظامی نیز که اوباما به دنبال کسب آن است، احتمالاً حتی طولانی‌تر خواهد بود. جان کری که روز یکشنبه با نمایندگان اتحادیه عرب در مورد مسئله سوریه و روند صلح اسرائیل و فلسطین گفت‌وگو خواهد کرد، به دنبال کسب حمایت خارجی به‌منظور ترغیب کنگره است.


تحلیل‌: مقامات آمریکا در آغاز طرح بحث حمله به سوریه گمان می‌کردند این اقدام به‌راحتی امکان‌پذیر است؛ اما رفته‌رفته متوجه شدند همه عوامل تصمیم‌گیری در اختیار آن‌ها نیست و متغیرهای تأثیرگذار دیگری هم وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. بخشی از این متغیرهای دردسرساز به شکل پراکنده در یادداشت فوق مشاهده می‌شود. از جمله اینکه خود آمریکایی‌ها اعتراف دارند که بسیاری از کشورهای اروپایی از حمله حمایت نمی‌کنند و نیز بیشتر مردم فرانسه با حمله مخالفند.

۱۳۹۲/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...