نسخه چاپی

هشدار رييس واحد جوانان حزب موتلفه اسلامي:

توفیقی، نقشه راه دولت اصلاحات را اجرا نكند

عکس خبري -توفيقي، نقشه راه دولت اصلاحات را اجرا نکند

آقای توفیقی هم كه در سال 92 خود را به ریاست ستاد انتخاباتی دكتر عارف رساندند، دارای سوابقی در سالهای 78 و 88 هستند كه نمیشود از آنها غفلت ورزید و چشم پوشید.

به گزارش نما ،معرفی وزرای کابینه یازدهم به مجلس در حالی صورت گرفت که مجلس به چند تن از وزرای پیشنهادی دکتر روحانی رای اعتماد نداد و به همین دلیل برای وزارتخانه های بی وزیر، سرپرست معرفی شد؛ وزارتخانه هایی که برخی از آنها جزو کلیدی ترین ارگان های اجرایی کشور هستند.
وزارتخانه هایی مثل وزارت علوم که حضور جعفر توفیقی به عنوان سرپرست در آن با اما و اگرها و بحث و مجادله هایی همراه شد.
مساله تنها به حضور توفیقی ختم نشد و عزل و نصب های پرحاشیه وی، با مخالفت کارشناسان سیاسی روبرو شد، مخالفت هایی که از نگرانی مسئولان نظام حکایت داشته و دارد.
برای تحلیل شرایط فعلی، بررسی وظیفه وزارت علوم و اینکه آیا با گرایش فضای دانشگاهی کشور به آنچه در دوره اصلاحات جریان داشت چه اتفاقی در این عرصه خواهد افتاد روزنامه شما با امير نظیفی رييس واحد جوانان حزب موتلفه اسلامي گفت و گو کرد.



• ابتدا درباره وظیفه ذاتی وزارت علوم صحبت کنیم؛ و این که با اتفاقاتی که در شرف وقوع است به نظر می رسد این وزارت خانه در حال حاضر دارد از این وظیفه فاصله میگیرد.
الان موقعیت کشور ما در زمینه علمی بسیار خوب است. سازمانهای جهانی رتبه ایران را از نظر پیشرفت علمی در میان کشورهای منطقه یازدهم اعلام کرده اند. البته سابقه کشورمان در بحث علمی طولانی است. شاید کشورهای منطقه از نظر تعداد دانشمندان، مباحث علمی، پیشرفت علم در عالم اسلام و بعد از ورود اسلام به ایران مانند ایران نباشند. حتی در بسیاری از علوم اسلامی ایرانیها به پیشرفتهای مهمی رسیده اند. الان موقعیت ایران از نظر تولید علم و رشد علمی بسیار خوب است. ما اینجا وارد آمارها نمیشویم، آنچه که به وضوح برایمان روشن است، پیشرفتهای علمی 10 سال اخیر است.

•  می توانید به صورت مصداقی این پیشرفت ها را مطرح کنید؟
در بحث پزشکی برنامه های مؤسسه رویان و سلولهای بنیادی بعد از 10 سال در بسیاری از بخشها اجرایی شدهاند، از جمله درمان بیماران قطع نخاعی، نازایی و بیماریهای صعب العلاج.
در بخش صنعت هم پیشرفتهای خوبی صورت گرفته است.
در صنایع نظامی و غیرنظامی نیز از نظر پیشرفت علمی، تولید و اختراع در منطقه رتبه اول و در بسیاری از مسابقات و المپیادهای علمی جهانی و در زمینه اختراعات مقام خوبی را کسب کردهایم. در زمینه روباتیک در دانشگاهها در بخش روباتهاي پرنده، امدادگر و دريايي و روبات هوشمند انسان نما و حتي در سطح دانش آموزی پيشرفت هاي خوبی انجام شده است. رتبه ایران در المپیادهای علمی، اختراعات کامپیوتری و  اختراعات صنعتی هم رتبه خوبی است.
یکی از بخشهایی که قله مسائل علمی است، طراحي و ساخت ماهواره و راهیابی به فضاست که در 10 سال اخیر توانسته ایم سه چهار ماهواره به فضا پرتاب کنیم. همین طور پیشرفتهایی که در بخش اتمی انجام شده همه دنیا را مات و مبهوت خود کرده است.
شاید بسیاری از دشمنیها و تحریمها به خاطر همین پیشرفتهای علمی جمهوری اسلامی ایران است. در این مباحث وزارت علوم و دانشگاهها بخش تعیین کننده و اصلی دارند و انشاءالله حرکتهای سازنده و خوبی که در هشت سال ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد انجام گرفت متوقف نشود، وزارت علوم وظیفه دارد بیشتر به این مباحث بپردازد.
                                      
•درباره تغییراتی که طی چند روز اخیر در وزارتخانه علوم صورت گرفته هم صحبت کنید.
طی انتخابات ریاست جمهوری تغییراتی در وزرا و مسئولین اجرایی کشور ایجاد شد و وزرای جدید یک ماه و نیم پیش به مجلس معرفی شدند و اکثر آنها توانستند از نمایندگان مجلس رأی اعتماد دریافت کنند.
یکی از وزراتخانه های مهم در جمهوری اسلامی، وزرات علوم است. همان طور که شعار آقای دکتر روحانی اعتدالگرایی بود، در انتخاب وزرا هم این را مطرح کردند که من از اصولگرایان و اصلاح طلبانی که یک مقدار تندند استفاده نخواهم کرد و در انتخابات وزرا مشی اعتدال را رعایت خواهم کرد.
اما متاسفانه در انتخاب برخی از وزرا شاهد این موضوع نبودیم چراکه در کابینه انتخاب شده بیشتر حضور کارگزاران و اصلاح طلبها مشهود است. اصلاح طلبها در آنجایی که گفته میشد و برای خیلی ها هم مشخص است، در چهار وزراتخانه کار میکردند و دوست داشتند آقای روحانی این وزراتخانه ها را در اختیار اصلاح طلبها قرار دهد که یکی از آنها وزارت علوم است، وزارتخانه های آموزش و پرورش، اطلاعات و کار و امور اجتماعی سه وزارتخانه دیگرند.
مشخص است وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش با نسل جوان و نوجوان ما سر و کار دارد و کارکردشان فرهنگی است و همه اقشار جامعه اعم از پزشکان، مهندسین، وزرا، کارگران و حتي كسبه و همه اقشار با دانشگاهها و مدارس ارتباط دارند که نکته مهمی است و به همین دلیل اصلاح طلبها به دنبال گرفتن این دو وزارتخانه هستند. وزارت کار هم با بخش کارگر و کارمند جامعه که اکثریت جامعه را تشکیل میدهند مرتبط است. امنیت جامعه دست وزارت اطلاعات است و مسئولیت دارد بر کل وزارتخانه ها از جمله سه وزارتخانه مزبور و جامعه تسلط اطلاعاتی و امنیتی داشته باشد.
همان طور که در همه کشورها این موضوع وجود دارد، در کشور ما هم گروهی به عنوان مخالف هستند و به صورت صریح به عنوان مخالفین جمهوری اسلامی ( نمیخواهیم بگوییم به صورت صد در صد) افرادی هستند که اپوزیسیون محسوب میشوند، ولی در دوران اصلاحات، یعنی هشت سال ریاست جمهوری آقای خاتمی دیدیم، با آمدن ایشان این افراد توانستند خود را به مناصب کلیدی ارتقا دهند و در آنها قرار بگیرند.
اتفاقاتی که در دوران اصلاحات افتاد بر کسی پوشیده نیست و طراحی هایی انجام گرفت که میتوانیم اوج آن را جریانات 18 تیر 78 و مسائل پیرامون آن بدانیم. الان در دوران ریاست جمهوری دکتر روحانی و آمدن افراد تندرویی از طیف اصلاح طلبان میشود صدای این زنگ خطر را شنید. متأسفانه بعضی از اصلاح طلبان در پشت پرده با مخالفین نظام و مخالفین نظام هم به نوبه خود با کشورهای خارجی که دوست ندارند نظام جمهوری اسلامی باشد و قدرت بگیرد، در ارتباط هستند؛ باید سعی کنیم روی این نقاط حساس باشیم و کار کنیم.
از فیلمهایی که از آقای میلی منفرد در مجلس پخش شد، مشخص شد ایشان جزو کسانی بودند که در سال 78 و فتنه 88 دخالتهایی را در جریانات فتنه داشته اند و حداقل میتوانیم بگوییم با بعضی از گروههای فتنه همراهی کرده اند.
آقای توفیقی هم که در سال 92 خود را به ریاست ستاد انتخاباتی دکتر عارف رساندند، دارای سوابقی در سالهای 78 و 88 هستند که نمیشود از آنها غفلت ورزید و چشم پوشید.
باید یک هشدار جدی بدهیم که ممکن است طراحیهایی صورت بگیرد تا خدای نکرده دو باره در دانشگاهها فعالیتهایی چون شورشهای اجتماعی یا اعتراضات دانشجویی سازمان یابد.
اخیراً که ایشان به وزارت علوم تشریف بردند، با این که حکم سرپرستی دارند، دست به عزل و نصب هایی زده اند. خبرهایی که از دوستان در دانشگاهها و جاهای دیگر میرسد، حاکی از این است که یکسری از افرادی را که هم در سال 78 و هم در سال 88 مسئله دار بودند و در بین فتنه گرها فعالیتهایی داشتند، دوباره دارند وارد کارهای اجرایی در وزارت علوم میکنند.
به هر حال این هشدار جدی است. با اتفاقاتی که در سطح منطقه افتاده است امریکا، انگلیس و استکبار جهانی به دنبال اینند که ایران تضعیف شود و نتواند موضعگیری ها و نظام مستحکمی را که در 30 سال اخیر داشته است، داشته باشد؛ آنها خواهان این هستند که جمهوری اسلامی از اقتدار و جایگاهی که در سطح منطقه و بین المللی دارد پایین بیاید.
آنچه الان در جریان است با آنچه که در فتنه 88 و اتفاقاتی که در سال 78 افتاد، متفاوت است. در سال 78 خودمان دانشجو بودیم و بیشتر در صحنه دانشگاه حضور داشتیم، در واقع بهانه ای که درست کردند و کاری که سازمان دادند بیشتر روی آزادی بیان بود، نظیر جریانات روزنامه سلام و بسته شدن آن و در پی آن تظاهراتی که به صورت اجتماع چند صد نفره به عنوان اعتراض به عدم آزادی بیان و پس از آن حمله مشکوک به کوی دانشگاه و برنامه هایی که بعد از آن پیاده شد مثل کشته سازی و فعالیتهای دیگر.
 در سال 88 هم بیشتر بحث تقلب را مطرح کردند. اینها در این دو عرصه سیاسی شکست خوردند. چون عموم مردم ایران سیاسی اند و توانستند به موقع تشخیص بدهند و با رهبریهای داهیانه مقام معظم رهبری که جریان را هدایت کردند، توانستند اوضاع را آرام کنند.
بعید میدانم بخاطر دو تستی که انجام دادند، بخواهند مستقیماً وارد عرصه سیاسی شوند و کار را پیش ببرند. متأسفانه الان به خاطر جوّی که در برخی از اقشار جامعه هست، دارند در بخش فرهنگی برنامه ریزی هایی را انجام میدهند تا بتوانند اعتراضات اجتماعی و مدنی را شکل بدهند و این در کنار برنامه هایی است که در سایتها و ماهوارهها دارد روی فکر جوانهای ما انجام میگیرد.
جالب است بعد از انتخابات در سایتهای خارجی ـ که بعضی از سایتهای داخلی هم انعکاس میدهندـ و همین طور ماهواره ها روی بحث حجاب و آزادیهای اجتماعی در لایه های زیرین جامعه کار میشود.
 شاید خیلی از افراد جامعه سیاسی نباشند و فعالیت در بخش سیاسی محدود به قشر خاص و كمتري  باشد، اما با فعالیت در بخش فرهنگی میتوان غالب جامعه را در بر گرفت و در دانشگاهها هم یک مقدار بحث روی این موضوع بیشتر شده است، چون خیلی از دخترها و پسرهای دانشجو دنبال این هستند که آزادی بیشتری به زنان داده شود؛ در اینترنت شبکه های اجتماعی و فیلترینگ که برای قشر جوان و دانشجو جامعه که بیشترین استفاده را از اینترنت میکند، به عنوان یک معضل مطرح میشود و روی این دو موضوع دارد به خوبی در سایتها و ماهواره ها کار میشود تا بتوانند زمینه ایجاد یکسری مخالفت های اجتماعی را در دانشگاه ها، لایه ها و اقشار جامعه فراهم کنند.
 
•در واقع حضور آقای توفیقی پیش زمینه ای برای چنین حرکت هایی است؟
تا آنجایی که از سوابق و موضعگیری های آقای توفیقی و دوستانشان پیداست و در بعضی از انتصابات و کارهایی که در این مدت کم با یک حکم سرپرستی دارد انجام میگیرد شاهد این موضوع هستیم که به دنبال راه انداختن جریاناتی هستند که بتوانند از پتانسیلی که کشورهای خارجی، سایتهای اطلاع رسانی و شبکه های ماهواره ها که برای جوانان ما ایجاد کرده اند، استفاده کنند و با انجام فعالیتهایی امنیت جمهوری اسلامی را به خطر بیندازند.
به نظر ما معرفی آقای میلی منفرد، کسی که سوابق خوبی در سال 88 در زمینه فتنه نداشته، به این معناست که قصد داشتند از ظرفیت وزارت علوم و دانشگاهها استفاده سوء شود. با عدم رای اعتماد وی، فعلا آقای توفیقی در راس کار قرار گرفته است.
در کنار این ها اگر وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار را که وزارتخانه اخیر با اقشار کارمند و کارگر جامعه در ارتباط اند در کنار هم بگذاریم متوجه میشویم کسانی که دلشان برای ایران، جمهوری اسلامی و اسلام می تپد باید حواسشان را جمع کنند تا خدای نکرده سوءاستفاده ای در این بخشها صورت نگیرد.
اخیراً اطلاع پیدا کرده ام آقای ربیعی، وزیر کار و امور اجتماعی گزارشی را تنظیم کرده و خدمت رهبری دادهاند که اولین گزارش وزیر به حضرت آقاست. در این گزارش اشاراتی به شهرک ها و مکانهایی شده است که اطراف تهران وجود دارد و مهاجرینی که از شهرستانها آمده، در آنجا مستقر شده اند که اینها ظرفیت بالای یک حوزه اعتراضات اجتماعی هستند.
آن طور که ایشان در گزارششان ذکر کرده اند این امر میتواند به هم ریختن جامعه و مسائلی از این قبیل را در پی داشته باشد. در واقع ماهیت و محتوای این گزارش امنیتی است. وزیر کار در اولین گزارش به مسائل امنیتی پرداخته است که البته آقای ربیعی شخصی است که از ابتدا کارهای امنیتی کرده است و ممکن است ذات کارش با کارهای امنیتی بیشتر همخوانی داشته باشد، اما اگر اینها و برخی از انتصاباتی را که در وزارت علوم انجام شده اند و روشی را که آقای توفیقی در پیش گرفته است و مسائل دیگر را کنار هم بگذاریم، هشدارهای اتفاقاتی را که در سالهای 78 و 88 رخ داد، برایمان زنده میکند و در این زمینه باید حواسمان بیش از پیش جمع باشد.
به هر حال در همه اینها وزارت علوم و دانشگاهها فوق العاده مهم اند و میتوانند سرمنشاء بسیاری از اتفاقاتی باشند که به وسیله آنها کارهایشان را پیش ببرند. هم در زمان انقلاب، هم قبل از انقلاب و هم بعد از آن اتفاقاتی رخ دادند که در آنها دانشگاهها و قشر دانشجو نقش بسیار مهم و تعیین کنندهای داشته اند.
همه دانشجويان بايد هوشيار باشند كه آنها را از مسير علم و پيشرفت به مسير شورش و تشنج نكشانند و همانطور كه رهبري عزيز فرمودند دانشگاهها محل نزاع هاي سياسي و اجتماعي نشود و دانشجويان انقلابي و بسيجي نيز آمادگي و هوشياري خود را حفظ كرده و با روشهاي فرهنگي مانند برگزاري كرسيهاي آزادانديشي و با به چالش كشيدن تهاجمات فرهنگي به ارتقاي سطح فكري دانشجويان كمك كنند.
همچنين رييس جمهور محترم و وزرا و مسئولين نيز دقت كنند كه مسيري را نپيمايند كه شرايط دوران دولت اصلاحات و مشكلاتي كه آقاي خاتمي براي خود و كشور ايجاد كردند پيش آيد و دوباره مجبور به هزينه براي كشور شود كه در اين صورت همه گروهها و اقشار مردم ضرر خواهند كرد. 

۱۳۹۲/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
0
0
۱۳۹۲/۶/۲۱
کجا بوديد شما جوانان موتلفه؟
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...