نسخه چاپی

دست رئیس جمهور آمریكا در برابر كنگره خالی بود/ اوباما و اسنادی كه ندارد

عکس خبري -دست رئيس جمهور آمريکا در برابر کنگره خالي بود/ اوباما و اسنادي که ندارد

به گزارش نما: دولت باراک اوباما که به دنبال کسب مجوز برای آغاز جنگ محدود در سوریه است، با امتناع از ارایه اطلاعات نظامی به مردم آمریکا در مورد آنچه که آن را استفاده از سلاحهای شیمیایی توسط دولت سوریه در حمله 21 آگوست عنوان می کند، اطمینان داد همه جزئیات محرمانه در این رابطه در اختیار کنگره قرار خواهدگرفت. اما به نظر می رسد چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

«رابرت پری» نویسنده و گزارشگرمحقق خبرگزاری های «آسوشیتدپرس» و «نیوزویک» در دهه 1980 در گزارشی تحلیلی در این زمینه نوشت: نمایندگان کنگره آمریکا پس از مطالعه گزارش اطلاعات نظامی طبقه بندی شده درمورد استفاده دولت سوریه از گاز سمی سارین می گویند این گزارش فقط شامل 12 صفحه است که تنها سه برابر گزارش سطحی و طبقه بندی نشده اولیه می باشد و شواهد بیشتری در آن مطرح نشده است.
در ادامه این مطلب که با عنوان «کنگره هم حقایق درمورد سوریه را رد کرد» در پایگاه تحلیلی «کنسرسیوم نیوز» منتشرشد آمده است: «آلن گریسون» عضو کمیته روابط خارجی کنگره جزئیات گزارش طبقه بندی شده را همانند گزارش طبقه بندی نشده اولیه، مشتی ادعا و اظهارات دانست نه ارایه شواهد و مدارک. وی افزود: اگر دولت از من می خواهد که به جنگ علیه سوریه یا هرجای دیگری رای بدهم لازم است حقایق را بدانم و این تنها من نیستم که اینگونه فکر می کنم. من در مورد اطلاعات چهارصفحه ای طبقه بندی نشده، نوشتم که در این اطلاعات حتی یکی از حقایق هم به طور مستقل قابل بررسی نبود. تنها تفاوتی که این اطلاعات با اطلاعات ارایه شده توسط دولت بوش در سالهای 2003- 2002 درمورد عراق داشت این بود که دولت بوش اطلاعات قابل بررسی تری ارایه کرده بود. به نظر می رسد بزرگترین درسی که دولت اوباما از جنگ عراق گرفته است این است که نسبت به اطلاعاتی که دولت بوش درمورد سلاحهای کشتار جمعی عراق مطرح ساخت، اطلاعات کمتری در مورد سلاحهای شیمیایی سوریه ارایه کند. پرونده ارایه شده در مورد سوریه تقریبا فقط شامل ادعاست، نعره هایی از جان کری در این مورد که «کافی است به ما اعتماد کنید»، «دولت سوریه مطمئنا مرتکب این جنایت شده است».
نویسنده این مطلب در ادامه آورده است: دولت اوباما پس از شک و تردیدهای عمومی درمورد جنگ فاجعه بار عراق باید به جای عذر آوردن در مورد ضرورت محرمانه نگه داشتن اطلاعات و ارایه یک «پرونده معیوب» دیگر، به شکل مفصل تری تمام حقایق موجود را برای مردم آمریکا روشن می ساخت. اما زمانی که دولتی اعتبار خود را با برخی ادعاهای مشکوک به خطر بیندازد، آنچه که جامعه عمومی می تواند از آن انتظار داشته باشد فقط نوعی بازارگرمی است، کاری که رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در گفت وگوی روز سه شنبه اش با مردم آمریکا انجام آن را خودش به عهده بگیرد.

۱۳۹۲/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...