نسخه چاپی

فرهنگ غلط یك دقیقه سكوت به جای فاتحه

عکس خبري -فرهنگ غلط يک دقيقه سکوت به جاي فاتحه

فرهنگ غلط یك دقیقه سكوت به جای ذكر فاتحه و صلوات برای درگذشتگان در جامعه اسلامی ایران ترویج یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که آداب و رسومات اسلامی آن مغایر با فرهنگ غربی است و برخی‌ آداب غربی‌ها شیوع غلطی در این جامعه پیدا کرده که هر روز شاهد ترویج بیشتر آن هستیم.

«یک دقیقه سکوت» به یاد درگذشتگان از جمله فرهنگ غلطی است که در جامعه اسلامی رواج یافته و با فرهنگ اسلامی ما مغایرت دارد.

در ورزشگاه عضدی رشت به یاد مرحوم فریدون پوررضا یک دقیقه سکوت کردند و یا در جشنواره ادبیات داستانی وارنیک رشت مجری یک دقیقه سکوت برای این استاد بزرگ موسیقی گیلان اعلام کرد.

در فرهنگ و جامعه اسلامی ما وقتی عزیزی از دنیا می‌رود و می‌خواهیم یادش را گرامی بداریم برایش فاتحه‌ای می‌خوانیم تا روحش شاد شود و خدا هم راضی باشد اما چرا مانند غربی‌ها یک دقیقه سکوت می‌کنیم کاری که در فرهنگ اسلامی ما معنا و مفهومی ندارد.

یک دقیقه سکوت چه مزایایی برای روح عزیز از دست رفته دارد آیا شادش می‌کند، مگر نه این است در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که دنیا آن را به اسلامی ‌بودنش می‌شناسد بنابراین چرا فرهنگ غربی‌ها در این جامعه نفوذ کرده و کدام مسئول و یا دستگاه فرهنگی پاسخگوی این امر و ترویج آن است.

در روایات آمده است حضرت محمد (ص) فرمودند کسى که سوره فاتحة‌الکتاب را تلاوت کند خدای سبحان ثواب تلاوت تمام آیات نازله را به وی می‌دهد.

حدیثی دیگر از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است: «مردگانتان را که در قبرها آرمیده‌اند از یاد نبرید مردگان شما امید احسان شما را دارند مردگان شما زندانی هستند و به کارهای نیک شما رغبت دارند آنها خود، قدرت انجام کاری را ندارند، شما صدقه و دعایی به آنها هدیه کنید».

حضرت امام صادق (ع) نیز می‌فرمایند: «مرده به خاطر طلب رحمت و آمرزشی که برای او می‌شود شادمان می‌شود، همانگونه که زنده با هدیه‌ای که به او می‌دهند خوشحال می‌شود.»

این روایات نشان می‌دهد که در دین مبین اسلام و کتاب آسمانی ما قرآن آمده است دعا، صدقه و طلب رحمت و آمرزش موجب شادی روح درگذشتگان می‌شود نه اینکه از مردگان خود با یک دقیقه سکوت یاد کنید.

۱۳۹۱/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...