نسخه چاپی

شایع‌ترین دردهای ایرانیان

رئیس انجمن بی حسی موضعی و درد با اشاره به اینكه درد‌های ستون فقرات، زانو و سر، شایع‌ترین دردها در كشور است، گفت: بیمار این حق را دارد تا از پزشك خود نوع بیهوشی و بی حسی موضعی را درخواست كند و پزشك باید به درخواست بیمار توجه كند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، دکتر فرناد ایمانی در نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی و ششمین کنگره سالیانه انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران با اشاره به اینکه این کنگره از تاریخ ۲۰ تا ۲۲ مهرماه سال جاری با حضور گسترده اساتید خارجی و ایرانی در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی تهران برگزار می‌شود، اظهار داشت: شایع‌ترین دردهایی که مردم ایران با آن درگیر هستند را دردهای مزمن به دلیل شغل است و درد ستون فقرات، درد زانو، سردرد و پس از آن دردهای سرطانی از بیش‌ترین دردهایی است که مردم با آن درگیر هستند.

وی در رابطه با رشته بیهوشی و انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران، اظهار کرد: رشته بیهوشی یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی است که به صورت مستقیم با جان بیماران در ارتباط است و برای کنترل درد از آن استفاده می‌شود که مدت‌هاست تلاش می‌کنیم بی‌حسی موضعی را به دلیل عوارض کمتر و کاهش هزینه‌های دارویی را به کار ببریم. رئیس انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران افزود: به طور کلی فعالیت‌های ما با هدف ارائه علم بیهوشی در قالب آموزش و پژوهش به بیماران و همکاران است که از طریق کنگره‌ها و کارگاه‌های آموزشی ادواری انتشار مجلات بین‌المللی به زبان فارسی و انگلیسی از سه سال گذشته در حال پیگیری است.

مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تهران تشریح کرد: این مجلات دارای امتیاز پژوهشی برای متخصصان بیهوشی است و مجله علمی به زبان انگلیسی نیز با همکاری انجمن در آمریکا، اروپا و آسیا اقیانوسیه در تحریریه آن چاپ می‌شود که در خاورمیانه در این سطح بی‌رقیب است. وی در رابطه با حضور اساتید خارجی در کنگره بین‌المللی رژیونال آنستزی و درد ایران عنوان کرد: با وجود چالش‌های مختلفی که در عرصه بین‌المللی وجود دارد، امسال نیز مورد استقبال زیاد محققان خارجی قرار گرفته و بسیاری از اساتید برای شرکت در کمیته‌های علمی ابراز تمایل کردند.

ایمانی ایجاد رشته فوق تخصصی درد را در دانشگاه‌های ایران ضروری دانست و افزود: از سال ۸۵ در دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی سالانه دو یا سه نفر را برای این رشته مشغول به تحصیل می‌شود و در دوره ۱۸ ماهه آمادگی لازم را برای این تخصص کسب می‌کنند. رئیس انجمن رژیونال و آنستزی و درد ایران در رابطه با بحث داروهای بیهوشی تقلبی گفت: هر دارویی که با مجوز وزارت بهداشت وارد کشور شده و در مراکز درمانی توزیع می‌شود در صورتی که مشکلی برای بیمار به وجود آورد باید مورد بررسی قرار گیرد تا دلیل اصلی آن آسیب مشخص شود.

وی تشریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی باید با بررسی پرونده بیمار نسبت به خطرناک بودن و یا موثر بودن داروی بیهوشی اظهارنظر کنند. ایمانی به داروی استنشاقی هالوتان به عنوان یک داروی بیهوشی اشاره کرد و گفت: به طور مثال این دارو عوارض احتمالی دارد و داروهای بهتری برای جایگزینی آن وجود دارد اما با توجه به نوع تجویز پزشک و نوع بیماری می‌توان عوارض آن را کاهش داد و از طرفی در شرایط اقتصادی کشور این دارو اولویت خاصی ندارد و جایگزینی آن کار درستی نیست.

رئیس انجمن رژیونال آنستزی و درد تصریح کرد: داروهای تولید داخل با شرایط حال حاضر و منابع مالی محدود کیفیت قابل قبولی دارند اما باید تلاش بیشتری کرد. وی در رابطه با وضعیت داروها در ایران گفت: داروهای بیهوشی ممکن است تولید داخل و یا وارداتی باشد که در شرایط مختلف کیفیت آن تغییر می‌کند. در داروهای وارداتی با توجه به تحریم‌ها هزینه‌ها بالاتر و واردات در مدت زمان بیشتری روی می‌دهد که بر کیفیت تاثیر می‌گذارد. در داروهای تولیدی با توجه به اینکه ممکن است مواد اولیه آن تولیدی و یا وارداتی باشد کیفیت آن متغیر است.

ایمانی، بیهوشی عمومی را برای سلامت بدن مضر دانست و عنوان کرد: در این نوع بیهوشی تمام سیستم بدن دچار عارضه خواهد شد و علاوه بر آن هزینه نیز افزایش پیدا می‌کند در حالی که در اعمال جراحی اندام‌ها همچون دست و پا، شکم و چشم بی‌حس موضعی کفایت می‌کند و برای بیمار بهتر است و بیمار نیز این حق را دارد تا از پزشک خود نوع بیهوشی و بی حسی موضعی را درخواست کند و اگر پزشک این درخواست بیمار را توجه نکند به نوعی تخلف کرده است.

رئیس انجمن رژیونال آنستزی (بی حسی موضعی) و درد ایران با اشاره به اهمیت بیهوشی و کنترل درد خاطرنشان کرد: هنوز بیمه‌ها برخی تعرفه‌های ارتوپدی، جراحی، بیهوشی و ... را پوشش نداده‌اند و چون بیمار باید هزینه‌های درمان‌ از جمله بیهوشی را بپردازد چهار سال است که به دنبال حمایت بیمه‌ها هستیم. انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران (ISRAPM) یک انجمن تخصصی بیهوشی است که پزشکان و پژوهشگران در گرایش رژیونال آنستزی (بی حسی موضعی) و درد در آن فعالیت می‌کنند. این انجمن یک انجمن پزشکی است و بنیان آن بر پایه آموزش، تربیت، و پژوهش در زمینه رژیونال آنستزی و درد می باشد. انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران در تیرماه ۱۳۸۶ تاسیس شد.

۱۳۹۲/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...