نسخه چاپی

سیاست‌های تحریمی آمریكا علیه ایران

روزنامه نیویورك‌تایمز 11 سپتامبر 2013 (۲۰ شهریور) در مقاله‌ای به سیاست‌های تحریمی آمریكا علیه ایران پرداخت

گروه ترجمه- روزنامه نیویورک‌تایمز 11 سپتامبر 2013 (۲۰ شهریور) در مقاله‌ای به سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت: دولت اوباما روز سه‌شنبه محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های بشردوستانه و خیرخواهانه میان ایران و آمریکا از جمله تبادل ورزشکار را لغو کرد. این اقدام، دومین مرتبه برای کاهش تحریم‌های ایران در سال جاری بود که پس از ابراز تمایل حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، برای ارتقای روابط، آغاز شد. اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری که تحریم‌های ایران را تحت نظارت دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که مراحل اداری برای کسب معافیت به‌منظور ارائه خدمات بهداشتی، امداد بلایا، حفظ حیات وحش و طرح‌های حقوق بشری را لغو کرده است. این اداره همچنین به فعالیت‌های مربوط به مسابقات ورزشی، حمایت از بازیکنان ورزشی، مربی‌گری، آموزشی و نیز سایر فعالیت‌ها مجوز داد.

در ادامه مقاله آمده است: وزارت خزانه‌داری اعلام کرد که این اقدام که الزامات مربوط به معافیت خاص را لغو می‌کند، نشان می‌دهد دولت آمریکا در تقویت روابط میان مردم ایران و آمریکا تعهد دارد. گروه‌های موافق، از این گام استقبال کردند. شورای ملی آمریکایی‌هایی ایرانی‌تبار (نایک) که منتقد دولت ایران است، اما با تحریم‌ها مخالفت می‌کند، گفت که سال‌ها برای کاهش محدودیت‌های بشردوستانه و تبادل ورزشکار تلاش کرده است. جمال عبدی، مدیر سیاست این گروه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اقدام امروز در کمک به جلوگیری از گسترش تحریم‌ها علیه مردم عادی و در انزوا قرار داشتن ایران کمک می‌کند و تضمین می‌‌کند که نیازهای بشردوستانه مردم ایران تحت‌تأثیر مناقشه‌های سیاسی میان دولت‌های ایران و آمریکا قرار نگیرد... به جای روابط دیپلماتیک میان دو دولت، تبادل دیپلماسی و ورزشی میان دو ملت آمریکا و ایران برای ترمیم شکاف‌های موجود میان مردم ایران و آمریکا حیاتی است.» اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا تنها چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که یک داور ایرانی تنیس در ماه می به دلیل قوانین تحریمی وزارت خزانه‌داری از فعالیت در لیگ تنیس آمریکا بازماند.

در پایان مقاله آمده است: آقای روحانی گفته است که خواهان کاهش انزوای ایران و یافتن راه‌حلی دیپلماتیک در مورد مناقشه هسته‌ای است. البته وی نگفته که آیا ایران آماده دادن امتیاز هست یا خیر؟ اما در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی ایران روز سه‌شنبه گفت که زمان برای حل‌وفصل مناقشه محدود است و «امیدوارم بتوانیم گام‌به‌گام این مسئله را حل‌وفصل کنیم.»

 تحلیل‌: دولت آمریکا قصد دارد نشان دهد با تغییر دولت در ایران، مایل است رفتار گذشته با ایران را تغییر دهد. در این راستا، چند اقدام ناچیز هم داشته‌ که تنها زمانی به‌عنوان نشانه تغییر رفتار، مفید به‌نظر می‌رسد که انتظار نداشته باشد ایران از حقوق مسلم هسته‌ای‌اش چشم‌پوشی کند.

۱۳۹۲/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...