نسخه چاپی

ماده معدنی سمنان در پیچ و خم مشكلات!

عکس خبري -ماده معدني سمنان در پيچ و خم مشکلات!

تولید 7 میلیون تن گچ در استان سمنان كه البته بالاترین محصول معدنی این استان را هم به خود اختصاص داده ضرورت فرآوری و استفاده نوین از این ماده معدنی را یادآور می شود.

به گزارش نما ،معادن گچ و کارگاه های مرتبط با این ماده معدنی شاید آن چیزی باشد که بیشتر از هر چیز دیگری در عبور از جاده های سمنان به نظر بیاید.

استانی که تولید 6 درصد از کل مصرف جهانی گچ را به خود اختصاص داده و 80 درصد نیاز داخلی به این محصول را مرتفع می کند.

تولید 7 میلیون تن گچ در استان سمنان که البته بالاترین محصول معدنی این استان را هم به خود اختصاص داده ضرورت فرآوری و استفاده نوین از این ماده معدنی را یادآور می شود.

مساله ای که با علم به وجود 61 معدن داراي پروانه و 48 كارخانه گچ ساختماني، گچ سنتي، 11 واحد گچ آلفا، ديواره‌هاي گچي، گچ نسوز و گچ ميكرو نيزه دوچندان خواهد شد.

اما متاسفانه و البته به اذعان مسئولان در این خصوص چندان کار مطالعاتی و تحقیقی صورت نگرفته و این مهم نیازمند تلاش مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی برای استفاده نوین از محصول گچ است.

نکته ای که از دید عضو کانون هماهنگی دانش و صنعت گچ و نمک کشور نیز دور نمانده و وی در رابطه با لزوم فرآوری نوین این محصول، به ارتقای جایگاه جهانی و در آمدزایی در این حوزه نیز تاکید می کند.

داود مداح البته اشاره ای هم به فعالیت بیش از 50 معدن فعال گچ در سمنان دارد و به ایسنا می گوید: باید به فکر صادرات گچ هم باشیم؛ از آنجا که شرکت های ترکیه ای در حوزه فرآورده‌هاي نوين فعاليت دارند به صورت تلفيقي با شركت‌هاي سمناني همكاري كرده و گچ سمنان را با برند خودشان به فروش مي‌رسانند؛ موضوعی که ضرورت فعالیت شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان به سمت فرآورده‌هاي نوين نظير گچ دندانپزشكي و پانل گچي را مشخص می کند.

وي البته به 40 درصد باقیمانده ظرفیت تولید گچ سمنان هم اشاره می کند و می افزاید که با تولید فرآورده‌هاي نوين گچي متناسب با نياز و تقاضاي ديگر كشورها مي‌توان از این ظرفیت در این راستا استفاده کرد.

هرچند هزینه بالای حمل و نقل که مانعی بر سر راه صادرات این محصول است نیز نکته ای است که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سمنان به آن اشاره می کند.

علی اصغر جمعه ای همچنین ازدیاد تولید را نیز از مهمترین مشکلات صنعت گچ استان برمی شمرد؛ اینکه بايد از صدور مجوز براي بهره‌برداري واحدهاي جديد جلوگيري شود زيرا اين مسئله باعث ايجاد رقابت منفي بين واحدها خواهد شد.

موضوعی که داود مداح هم اشاره ای به آن دارد: ظرفيت ايجاد شده توليد گچ در استان سمنان بيش از گچ مورد نياز كشور است، بنابراين وقتي عرضه بيش از تقاضا باشد ناخودآگاه قيمت كاهش مي‌يابد و واحدهاي توليدي وارد يك رقابت منفي وحشتناك مي‌شوند.

البته مشکلات این صنعت به همین جا ختم نمی شود، چراکه بسته بندی گچ تولیدی نیز از جمله مشکلات بر سر راه صنعت گچ است که بیش از 30 درصد قیمت تمام شده یک کیسه گچ صرف بسته بندی آن می شود.

البته توسعه نامتوازن صنایع در سطح استان را نیز نباید از یاد برد؛ نکته ای که مدیرکل محیط زیست سمنان بر آن تاکید می کند: تراكم صنايع در برخي نقاط كه بالاتر از ظرفيت پذيرش محيط است از عوامل اصلي آلودگي محيط‌زيست در اين استان به شمار مي‌رود.

حميد ظهرابي در همین رابطه با اشاره به تجمع كارخانه‌هاي گچ در منطقه مومن‌آباد و افتر در حاشيه شهرستان سمنان اظهار می دارد: اين امر باعث شده كه اين آلودگي‌ها براي محيط اطراف قابل تحمل نباشد و در واقع بالاتر از ظرفيت خود پالايي طبيعت قرار دارد.

وي استفاده نكردن از فيلتر در ساعات پاياني شب در برخي از واحدهاي صنعتي گچ را از ديگر مشكلات آلودگي محيط‌زيست استان سمنان برشمرده و می گوید: اگر سيستم كارخانه‌هاي گچ در استان را بتوانيم وادار و ملزم به نصب اين سيستم كنيم ديگر با اين مشكلات مواجه نيستيم، چرا كه در تمام اين لحظات خروجي تمام سيستم‌ها تحت كنترل بوده و در سيستم رايانه‌اي ذخيره مي‌شوند.

وي ادامه می دهد: براي رفع مشكلات در اين زمينه‌ها كارشناسان اداره كل محيط‌زيست با انجام كشيك‌هاي شبانه‌روزي سعي در كنترل و مديريت دارند.

به هر حال توليد گچ به عنوان محصول صنعتي استان سمنان از ظرفيت بسيار خوبي برخوردار است كه در صورت حل مشكلات مربوط به اين محصول توليدي و با ايجاد برند خاص براي شهر سمنان مي‌تواند به جايگاه اصلي و واقعي خود در جهان دست يابد.

۱۳۹۲/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...