نسخه چاپی

روزنامه رسالت: باید به تدبیر تیم اقتصادی دولت شك كرد/پول یارانه​ها را از كجا می​خواهید بیاورید؟

به گزارش نما - روزنامه رسالت در سرمقاله خود به قلم محمدکاظم انبارلویی نوشت:

مجلس شورای اسلامی در ماده 139 بودجه سال 92 تدبیر خوبی در مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا اندیشیده است. در این ماده آمده است: "در سال 1392 ستاد تدابیر ویژه مقابله با تحریم موظف است کلیه مصوبات خود را که دارای آثار اقتصادی، مالی و تجاری و مرتبط با این قانون است، طی بیست و چهار ساعت پس از تصویب کتبا برای کلیه اعضای اصلی شورای عالی امنیت ملی ارسال نماید."

چنانکه از مفاد ماده 139 برمی‌آید، قرار است یک ستاد ویژه اقتصادی، مقابله با تحریم‌ها را تصدی کند. طبیعی است که عناصر کلیدی این ستاد، وزرای اقتصادی دولت باشند و چون تصمیمات آنها ربط مستقیم با امنیت ملی دارد، طبیعی است که این تصمیمات یک بار دیگر از نگاه امنیت ملی مورد دقت قرار گیرد. اما متاسفانه براساس تبصره 8 اصلاحیه قانون بودجه 92 دولت تقاضای حذف ماده 139 از سوی مجلس را مطرح کرده است. معلوم نیست دولت اساسا با تشکیل "ستاد تدابیر ویژه مقابله با تحریم‌ها" مخالف است یا با ارسال تصمیمات ستاد به شورای امنیت ملی؟!

اگر با اولی مخالف باشد معلوم است دولت خود را در وسط معرکه نبرد اقتصادی دشمن با ملت ایران نمی‌بیند. و اگر با دومی مخالف است معلوم است دولت ربط جنگ اقتصادی دشمن را با موضوع امنیت ملی درک نمی‌کند.

در هر دو صورت باید به "تدبیر" تیم اقتصادی دولت که قاعدتا در شکل‌گیری اصلاحیه بودجه مشارکت داشته‌اند، تردید کرد. بدون شک مجموعه تصمیم‌سازی‌ و تصمیم‌گیری ستاد تدابیر ویژه مقابله با تحریم‌ها همراه با دقت نظر اعضای شورای امنیت ملی که رئیس‌جمهور در راس آن است محصول خرد جمعی بلندپایگان اقتصادی و امنیتی کشور است. رئیس‌جمهور در ایام تبلیغات انتخابات اندر فواید عقلانیت و خرد جمعی و اعتنا به نخبگان داد سخن بسیار داده بود. امروز وقت آن است که به آن عمل کند.

اکنون خطر اصلی برای دولت، هدر دادن زمان است. هر زمان که می‌گذرد باید یک تصمیم عقلانی برای مقابله با تحریم‌ها اتخاذ شود. با مصاحبه و ایراد سخنرانی، مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود. باید تصمیم گرفت- آن هم از طریق مراجع قانونی- و قاطعانه اجرا کرد و در این مرحله به غیر از تدبیر، قدری هم به شجاعت نیازمندیم.

‌رئیس جمهور محترم سه شنبه شب در اولین گزارش تلویزیونی به مردم برای چندمین بار تکرار کرد ظرف100 روز اول به طور دقیق آنچه را که از شرایط کشور تحویل گرفته ایم به مردم گزارش می دهیم .

یکی از روزنامه های اصلاح طلب در گزارشی از سخنان رئیس جمهور در صفحه اول خود نوشت ؛ آمارهای تکان دهنده روحانی از اقتصاد ایران!

به نظر می رسد در این گونه گزارش دادن به مردم نه "تدبیر" لحاظ شده و نه آن، "امید" آفرین است.

روحانی در این گزارش می گوید: " تا پایان سال هدفمندی یارانه ها را به همین صورت کنونی اجرا می کنیم." این مهر تایید به سیاست دولت قبل و مجلس است. از طرفی وزیر نفت می گوید: "تا پایان سال جاری قیمت سوخت تغییر نمی کند."

لذا آقای روحانی باید این توضیح را به مردم بدهد که ما به التفاوت آنچه از بابت سوخت از مردم می گیرد و آنچه که باید به مردم پرداخت کند را از کجا می خواهد بیاورد؟ اگر از همان جایی باشد که دولت قبلی می آورد پس این همه گله از دولت قبل برای چیست ؟ ضمن اینکه ارزش ریالی آنچه پرداخت می‌شود با توجه به تورم به مراتب کمتر از دولت قبل است .

نکته مهم در گزارش رئیس جمهور عدم توجه به نقش تحریمها در سال گذشته و اثر آن دررشد اقتصادی کشور است . اینکه مدام از رشد اقتصادی منفی در سال گذشته سخن گفته شود و از فشار ، تهدید و تحریم خارجی حرفی به میان نیاید و سهم آن ادا نشود نادیده گرفتن واقعیت است . امیدواریم دولت کنونی از سد تحریم‌ها به سلامت عبور کند و خبرهای امیدآفرین به مردم بدهد تا مردم بتوانند عیار " تدبیر" دولت کنونی را با دولت گذشته مورد سنجش قرار دهند.

۱۳۹۲/۶/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...