نسخه چاپی

اقدام آمریكا برای فشار به دولت روحانی

این سناریو مطرح است كه آمریكا در آستانه نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل به دنبال اعمال فشار بر ایران با ارائه چهره ای به اصطلاح صلح طلب است.

به گزارش نما، سیاست روز نوشت:


آمريكا در حالي ادعاي لغو برخي تحريم‌ها را مطرح كرده است كه نوع تحريم‌هاي لغو شده نشانگر درجا زدن آمريكا در زمين تحريم و تهديد ايران به جاي برداشتن گام‌هاي عملي براي آنچه ادعاي مذاكره با ايران مي‌نامند است.



خبرگزاري رويترز گزارش داد آمريکا تحريمهاي خود را عليه ايران در زمينه فعاليت گروههاي بشردوستانه آمريکايي براي فعاليت در ايران و مبادلات ورزشي بين ايران و آمريکا لغو کرد. لغو اين تحريمها از سوي وزارت خزانه داري آمريکا اعلام شد. وزارت خزانه داري آمريکا در بيانيه اي مدعي شد: اين اقدام تعهد دولت آمريکا به تقويت مناسبات بين ايران و آمريکا را بيش از پيش نشان مي‌دهد. وي افزود: به ويژه با توجه به نبود روابط ديپلماتيک مستقيم بين دو کشور، واقعا مهم است که ما کانالهايي براي ارتباط ايجاد کنيم. رويترز افزود: اين لغو بدين معناست که گروههاي غيرانتفاعي فعال در زمينه امدادرساني، حفظ حيات وحش و برنامه هاي مشابه ديگر احتياجي به کسب مجوز ويژه براي ورود به ايران و فعاليت در اين کشور ندارند. همچنين با لغو اين تحريم، ورزشکاران آمريکايي مي‌توانند بدون مجوز ويژه با ايران ديدار و تبادلات ورزشي داشته باشند.




بررسي ابعاد اين طرح نشان مي‌دهد كه آمريكا گام خاصي براي لغو تحريم ها بر نداشته و صرفا اقدامي بسيار كم هزينه را صورت داده است. بخشي از اين اقدام آمريكا مي تواند برگرفته از هراس اين كشور از رويكرد اروپا به ايران باشد. برخي دادگاه‌هاي اروپايي بعضي تحريم‌ها را كه لغو كرده‌اند و آمريكا از آن هراس دارد كه در كورس با اروپا در قبال ايران عقب بماند لذا دست به چنين اقداماتي زده است. البته با توجه به نزديك بودن نشست ساليانه سازمان ملل و نيز دور جديد مذاكرات ايران و گروه ۱+۵ سناريوهاي ديگري مطرح است كه به حقيقت بيشتر نزديك است و سناريو اول را در حاشيه قرار مي‌دهد.




مفاد ادعا در لغو تحريم بي معني ترين لغو تحريم است كه هيچ هزينه اي براي آمريكا ندارد در حالي كه براي ايران دارد. اين سناريو مطرح است كه آمريكا در آستانه نشست ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل به دنبال اعمال فشار بر ايران با ارائه چهره اي به اصطلاح صلح طلب است. آمريكا مي خواهد به خود چهره ديپلماسي دهد و از جهان خواستار فشار بر ايران براي پذيرش خواسته‌هاي آمريكا كه البته همان كنار نهادن حقوق هسته‌اي و عدم همراهي با جبهه مقاومت و در يك كلام پذيرش سلطه آمريكا و صهيونيست‌ها گردد.




با توجه به برخي مواضع مقامات نظير اقدام ظريف در فيس بوك (گفت وگو با دختر نانسي پلوسي) مي توان گفت كه آمريكا سعي دارد تا چنان وانمود كند كه دور شدن ايران از برخي چارچوب‌هاي نظير عدم موضع گيري عليه صهيونيست‌ها عامل لغو تحريم ها مي‌شود. آمريكا مي خواهد چنان شرايط را ايجاد كند كه از يك سو مردم را به سوي حذف ارزشها سوق دهد و از سوي ديگر مقامات ايراني را در بازي گرفتار سازد كه براي لغو تحريم ها به عقب گرد از ارزشها بپردازند. لغو تحريم مذكور فريبكاري براي اعمال فشار بر ايران و نيز ايجاد شكاف در داخل ايران با محوريت حفظ ارزش مقاومت و يا رويكرد به سازش كاري مي تواند باشد.




جالب توجه آنكه آمريكا هيچ اقدامي براي لغو تحريم‌هاي ضروري نظير تحريم دارو صورت نداده كه خود نشانگر فريبكاري آمريكا است. اين گمانه زني نيز وجود دارد كه آمريكا با لغو تحريم‌هاي بي محتوا و كم هزينه، خواستار عقب گرد ايران در قبال تحولات منطقه اي از جمله در قبال سوريه گردد. آمريكا با حذف سوريه به دنبال منزوي ساختن و در نهايت اقدام نظامي عليه ايران است. ايستادگي سوريه در برابر دشمنان اين سناريو آمريكا را ناكام گذاشته است.




نكته مهمي كه بايد در نظر داشت آن است كه لغو هر تحريمي نتيجه مقاومت است و سازش هرگز دستاوردي ندارد و نخواهد داشت. اكنون نيز اگر آمريكا به لغو تحريم‌ها هر چند تحريم‌هاي كم ارزش پرداخته‌ است به دليل آن است كه دريافته توان مقابله با ملت ايران را ندارد. در اين ميان در ادامه جوسازي‌ها براي ايجاد فضاي همسو با اهداف پنهان آمريكا، پايگاه صهيونيستي دبكا مدعي شد در مذاکرات بين باراک اوباما و ولاديمير پوتين، بر سر کاهش تحريم‌هاي ضدايراني ايالات متحده هم توافقاتي شده است.




صهيونيست‌ها برآنند چنان القا سازند كه آمريكا و روسيه درباره ايران به توافق رسيده‌اند تا فضاي داخلي ايران را غبارآلود و در صحنه جهاني نيز فشارها را بر ايران براي پذيرش زياده خواهي آمريكا افزايش دهند. آمريكا سعي دارد در ماه‌هاي ابتدايي كار دولت يازدهم ايران را در شرايطي قرار دهد كه چاره اي جز پذيرش خواسته‌هاي اين كشور نداشته باشد تا در گام بعدي براي اعمال فشار و تحقق اهداف قديمي خود يعني منزوي ساختن و حذف ايران به عنوان الگوي مخالفان نظام سلطه در جهان گام بردارد.



۱۳۹۲/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...