نسخه چاپی

اوباما در تله سوریه گیر افتاده است

كاخ سفید با درگیر شدن در جنگی دیگر در خاورمیانه خود را در موج قوی احساسات ضد آمریكایی غوطه‌ور خواهد كرد و ستیزه‌ای ممتد و دامنه‌دار را در منطقه كلید می‌زند كه خارج شدن از آن دشوار است.



یک مجله آمریکایی هشدار داد حمله به سوریه افتادن در دامی است که خروج از آن بسیار سخت است.مجله تایم در تحلیلی خاطرنشان کرد: کاخ سفید با درگیر شدن در جنگی دیگر در خاورمیانه خود را در موج قوی احساسات ضد آمریکایی غوطه‌ور خواهد کرد و ستیزه‌ای ممتد و دامنه‌دار را در منطقه کلید می‌زند که خارج شدن از آن دشوار است.این نشریه آمریکایی به قلم «آرین بیکر» افزود: موج حمله احتمالی آمریکا به سوریه سراسر منطقه را فرا می‌گیرد و سناریوی بازی جنگی آمریکا تبعاتی بسیار ناگوار برای سراسر منطقه رقم خواهد زد.تایم نوشت: اقدام نظامی در سوریه، حامل اثرات مخرب درازمدت هم خواهد بود. این اقدام نارضایتی و خصومت متحدان آمریکا را هم در منطقه برخواهد انگیخت.

تایم تأکید کرد: حمله به سوریه بدون حمایت جهان عرب، یعنی سند محکم دیگری مبنی بر گستاخی امپریالیسم آمریکا به ویژه اگر واشنگتن موفق نشود، ثابت کند رژیم اسد از سلاح شیمیایی علیه مخالفان خود استفاده کرده است.این مجله تأکید می‌کند: آمریکا، فرانسه و انگلیس هنوز سندی بر ادعای حمله شیمیایی از سوی دولت سوریه ارائه نکرده‌اند، مانند ماجرای عراق که بهانه حمله واقع شد اما بعدها اثبات شد که عراق اصلاً سلاح هسته‌ای ندارد.همزمان پایگاه خبری- تحلیلی «ریل کلیر ورلد» از قول یک کارشناس ارشد اندیشکده آمریکایی «بنیاد جرمن مارشال» ایالات متحده نوشت: اوباما در ماجرای سوریه به تله افتاده است. اوباما با لفاظی‌های خود مبنی بر اینکه پاسخ آمریکا به سوریه حتمی و شدید خواهد بود، توقعات و انتظاراتی را بین شورشیان سوری و حامیان آنها ایجاد کرده که نه قادر است آنها را برآورده سازد و نه تمایلی به این کار دارد. اگر اوباما واکنشی نشان ندهد، ممکن است فرسایش و شکست بیشتر شود و آمریکا بار دیگر متهم شود که به وعده‌هایش عمل نمی‌کند و جایگاه ایالات متحده بیش از این در منطقه صدمه ببیند.

افزون بر این، اوباما در تلاش برای فرونشاندن ذوق‌زدگی غیرمنطقی شورشیان احتمالاً مرتکب یک اشتباه شده و در حقیقت با اعلام پیشاپیش محدود بودن حمله احتمالی‌اش، آب به آسیاب رژیم سوریه ریخته است.«منیمه» در این تحلیل تأکید می‌کند: اگر حمله محدود نظامی به رهبری آمریکا روی دهد، حکومت سوریه ادعا خواهد کرد که در مقابله با تجاوز خارجی و در خنثی کردن نقشه‌های غرب پیروز شده است. بدتر از آن، اگر حمله‌ای صورت نگیرد، حکومت سوریه قدرت بازدارندگی خود را به رخ خواهد کشید و پایان هژمونی آمریکا را اعلام خواهد کرد.ریل‌کلیر ورلد می‌افزاید: «به این ترتیب، دولت سوریه به جای اینکه مجازات شود، تقریباً یک پیروزی تبلیغاتی نیز عایدش خواهد شد.» در واقع اوباما به تله افتاده است.این شرایط آشفته گویای یک واقعیت دیگر نیز هست و آن این که حتی اگر اوباما تصمیم بگیرد از بحران سوریه فرار کند این مناقشه دست از او بر نخواهد داشت.

۱۳۹۲/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...