نسخه چاپی

تولد 85 سالگی بانك ملی

20 شهریور، هشتاد و پنجمین سالروز تاسیس بانك ملی ایران است. بانكی بزرگ كه در شهریور ماه 1307 پس از سال‌ها مجاهدت مردم و فعالان اقتصادی با هدف رهایی اقتصاد كشور از سلطه بانك‌های روس و انگلیس تاسیس شد و تا امروز پرتوان و قوی در جهت رشد و توسعه كشور و تامین خواسته‌ها و نیازهای مالی مردم گام برداشته است.

به گزارش نما، بانك ملي ايران در حالي ۸۵ ساله شده است كه كارنامه عملكردي اين بانك در سال ۱۳۹۱، بسيار مطلوب و درخشان بود. اين عملكرد موفقيت‌آميز به گونه‌اي بود كه شايد بتوان گفت در تاريخ اين بانك بي‌سابقه يا كم‌سابقه بوده است. همه اينها در حالي است كه فضاي فعاليت اين بانك در سال گذشته با مسائلي نظير تحريم‌هاي بين‌المللي و هجمه‌هاي غير منصفانه مواجه بود.

رشد منابع و سپرده‌هاي اين بانك در سال ۹۱ يكي از شاخصه‌هاي اصلي اين موفقيت بود به طوري كه منابع اين بانك در سال ۹۱ رشد ۴/۳۲ درصدي را تجربه كرد در حالي كه رشد نقدينگي كشور در سال گذشته ۲۷ درصد بود.
همچنين از آبان ماه سال ۹۱ تا پايان اسفند ماه سال گذشته با پيگيري‌هاي مداوم و ارزيابي روزانه عملكرد، مطالبات غير جاري اين بانك به ميزان ۵۵ هزار ميليارد ريال كاهش داشته است.

يكي از مهمترين موفقيت‌هاي كسب‌شده توسط بانك ملي ايران در سال ۹۱، تسويه بدهي‌هاي بانك ملي ايران به بانك مركزي به مبلغ ۱۲۰ هزار ميليارد ريال است كه در نوع خود مي‌تواند جزو بزرگترين دستاوردهاي اين بانك محسوب شود كه هم به كنترل نقدينگي و هم به اقتصاد ملي كمك كرد.

يكي از بزرگترين موفقيت‌هاي بانك ملي ايران در سال ۹۱ افزايش سرمايه اين بانك از ۲۲ هزار و ۴۰۰ ميليارد ريال به ميزان ۹۹ هزار و ۶۰ ميليارد ريال است. اين افزايش سرمايه، جايگاه اول اين بانك را در ميان بانك‌هاي كشور به طور قابل ملاحظه‌اي ارتقا داد.

اين در حالي است كه در سال گذشته بانك ملي ايران با موفقيت توانست صورت‌هاي مالي سال ۹۰ خود را با سود مناسب به تصويب مجمع بانك برساند.

در حوزه خدمات الكترونيكي نيز بانك ملي ايران نوسازي چهره خود و توجه ويژه به علايق و سلايق نسل جوان را در دستور كار قرار داد. افتتاح واحدهاي تمام الكترونيك و ۲۴ ساعته شهاب ملي يكي از سياست‌هاي محوري اين بانك است كه به طور جدي دنبال مي‌شود و تاكنون تعداد زيادي از اين واحدها در سراسر كشور راه‌اندازي شده است. در كنار اين موضوع، سرويس‌هاي جديدي نظير رعد ملي با هدف حذف كارت‌هاي بانكي و آذرخش ملي توسط اين بانك اجرا شده و يا در حال راه‌اندازي است كه با تكميل و توسعه آن، انقلابي در سيستم بانكداري الكترونيك كشور ايجاد خواهد شد. بانك ملي ايران در سال گذشته همچنين براي اولين بار در كشور، نخستين سايت آموزشي، تفريحي با موضوع پول و بانك را تحت عنوان جزيره آرزوها براي سنين زير ۱۲ سال راه‌اندازي كرد كه در جهت افزايش دانش عمومي، اقتصادي و بانكداري نوجوانان فعاليت مي‌كند.

فعاليت در حوزه مسئوليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي در كنار فعاليت‌هاي اقتصادي يكي از اقدامات ماندگار اين بانك در سال ۹۱ بود. بانك ملي ايران موفق به احداث و نوسازي ۵۶ مدرسه و واحد آموزشي در ۱۴ استان كشور شد. از ديگر خدمات اجتماعي ارائه شده توسط بانك ملي ايران، آزادي زندانيان نيازمند جرايم غير عمد (ديه) مي‌باشد كه اين بانك در پايان سال گذشته موفق شد با پرداخت ۱۹ ميليارد و ۳۳۰ ميليون ريال زمينه آزادي زندانيان جرايم غير عمد استان لرستان و شهرستان ورامين را فراهم نمايد.

بانك ملي ايران در سال گذشته مبلغ يك ميليارد ريال نيز به ايتام تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) كمك كرد.

طرح و پيگيري ساخت ۱۰۰ مسجد ۷۰ متري در مناطق با جمعيت مناسب و فاقد مسجد از ديگر فعاليت‌هاي بانك ملي ايران در سال ۹۱ بود.

همه اين موفقيت‌ها در حالي صورت گرفت كه اين بانك در جشنواره‌ها و همايش‌هاي مختلف در سال گذشته نيز پيشتاز بود.

معرفي برند بانك ملي ايران به عنوان نشان منتخب ملي در اجلاس جهاني نشان منتخب، دريافت چهارمين تنديس ديموند براي چهارمين سال متوالي در كنفرانس مديريت نظام توزيع و پخش، اخذ۴ تنديس زرين تعالي بانكداري الكترونيك در ششمين كنفرانس بانكداري الكترونيك، دريافت ۲ نشان برتر در همايش بانكداري الكترونيك و نظام‌هاي پرداخت، كسب عنوان بانك برتر در استقرار نظام كنترل داخلي در بيست و دومين همايش سالانه سياست‌هاي پولي و ارزي، كسب دو رتبه برتر در جشنواره انتشارات روابط عمومي، دريافت تنديس و لوح سپاس كنفرانس روابط عمومي، صنعت و توليد ملي، قهرماني در دهمين المپياد ورزشي شبكه بانكي و قهرماني در هشتمين المپياد فرهنگي و ورزشي ايثارگران سيستم بانكي تنها بخشي از افتخارات كسب شده توسط اين بانك در سال ۹۱ مي‌باشد.

با اين همه بانك ملي ايران از تلاش و حركت باز نايستاده و در سال جاري كه توسط مقام معظم رهبري، سال «حماسه سياسي و حماسه اقتصادي» نام‌گذاري شده است، سعي دارد با ايجاد شور و نشاط در حركت بالنده خود و در پيش گرفتن برنامه‌هايي با محوريت بهره‌وري و ارائه خدمات نوين و برجسته، همسو با اهداف دولت محترم «تدبير و اميد» بيش از پيش به عنوان يكي از عوامل اصلي رشد و توسعه اقتصادي كشور نقش خود را ايفا نمايد.

۱۳۹۲/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...